Hejsan

Ponera att jag monterar en kamera, fast montering, på privat mark, men så att den är riktad mot allmän plats. Kameran filmar eller fotograferar inte kontinuerligt eller automatiskt, utan enbart när jag trycker på en knapp, på en fjärrkontroll. Jag är inom synhåll både från kameran och platsen den är riktad emot när jag trycker på knappen.

Bryter jag mot en eller flera lagparagrafer?
I så fall, vilken eller vilka?

Kameran får vad jag vet inte vara fast monterad.

C
Det låter som ungefär samma oprövade gråzon som "dash cams".

Kameraövervakningslagen definierar en övervakningskamera som:

"TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, ..."

I detta fall kan man nog tycka att den manövreras från platsen, men i media har ju många myndighetsföreträdare spekulerat i motsatsen när det gäller "dash cams".

Dashcams är ju prövat. Dom anses inte vara fast monterade.

Datainspektionen har överklagat ja. Men just nu säger ju svensk lagstiftning (kammarrätten) att dashcam är lagligt.

C
Robin Wahlman skrev:
Datainspektionen har överklagat ja. Men just nu säger ju svensk lagstiftning (kammarrätten) att dashcam är lagligt.
Mja, lagstiftningen säger varken mer eller mindre efter kammarättens dom. Ett avgörande i kammarrätten kan ge en viss ledning men är inte formellt sett rättspraxis/prejudikat. I synnerhet inte om det är överklagat, tillika av tillsynsmyndigheten. Så tills HD sagt sitt får man nog anse att det fortfarande är en gråzon.

• Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Har man någon skyldighet att säga till grannar mm. att de kamerorna man har uppsatta bara är fejk??

D09
Tror det har med varaktig placering

Jämf borde det vara olagligt att använda stativ till sin mobil eftersom den har både videokamera och finns tillhörande fjärrkontroller

Likaså att den inte ska kunna starta av sig själv vid t ex rörelse/ljud som verkar vara problemet med daschcam.

Ska se om man kan hitta något kul hos länstyrelsen / di

Du får inte filma den allmänna platsen. Du får bara filma din egendom.

C
Det är kombinationen som gör det till en övervakningskamera. Varaktigt/fast monterad ("uppsatt") och fjärr- /automatiskt manövrerad ("utan att manövreras på platsen") och filmar plats dit allmänheten har tillträde = tillståndspliktig övervakningskamera. Ta bort endera så är det OK.

Problemet är att definitionerna, säkert helt medvetet, lämnar en hel del tolkningsutrymme. Och eftersom lagen är relativt ny finns det inte så mycket rättspraxis.

harry73
thomasx skrev:
Hejsan

Ponera att jag monterar en kamera, fast montering, på privat mark, men så att den är riktad mot allmän plats. Kameran filmar eller fotograferar inte kontinuerligt eller automatiskt, utan enbart när jag trycker på en knapp, på en fjärrkontroll. Jag är inom synhåll både från kameran och platsen den är riktad emot när jag trycker på knappen.

Bryter jag mot en eller flera lagparagrafer?
I så fall, vilken eller vilka?
Det handlar inte om du bara tar enstaka bilder när du är i närheten, men det handlar om den kan användas till övervakning.
Är det en dummy är det ingen övervakningskamera och behöver du ingen tillstånd och behöver du inte informera grannar

Intressant. Monteringen är inte mer fast än en dashcam. Den kan alltså enkelt sättas upp och tas ner.

Frågan är då också vad som menas med "manövreras på platsen". Hur långt bort ska man befinna sig, innan man inte längre befinner sig "på platsen."? Om man befinner sig så att man kan se både kameran och det kameran ser, är man "på platsen" då?

Kameran har ingen automatik vad gäller att starta filma/fota vid rörelser etc. Den kan enbart fota eller filma genom att någon gör det manuellt, om än via en kontroll med radiolänk.

Varför undrar du?
Till stor del handlar det om uppsåt, vad du avser att fotografera.
I närheten kan du tolka som att de som befinner sig på platsen, ska vara medvetna om att de blir fotograferade.

(Nej, jag har ingen dom, att hänvisa till, vilket jag vet att du brukar vilja ha)

C
AG A skrev:
I närheten kan du tolka som att de som befinner sig på platsen, ska vara medvetna om att de blir fotograferade.
Å andra sidan är det uppenbarligen helt lagligt att filma med dold kamera på kroppen eller i en väska, etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.