Den korta versionen av den här historien är att vi sen augusti förra året försökt beställa en dörr av ett lokalt snickeri. De har nu efter en hel del trassel lyckats leverera dörren. Då visar det sig att den inte motsvarar beställningen och att den dessutom har en rätt ”slarvig” finish – flera skador på panelen, skräp i färgen, kvisthål med mera. När vi påpekade det för snickeriet blev det genast ett juridiskt ärende.

Dörren är dessutom mycket dyr, slutnotan landar på en bit över 18 000. Första offerten (som vi accepterade) låg på drygt 8000 plus moms. Sen hände lite grejer som gjorde att snickeriet höjde priset till de nämnda 18000, ändringarna helt var snickeriets uppfattning om konstruktionen, det enda vi hade ändrat var att lägga till en spikrad mitt på dörren och att bredda måtten med ca fem centimeter. Något som knappast motsvarar höjningen med 10 000. Vid det laget var vårt tidsschema så pressat att vi accepterade det höga priset i hopp om att få dörren i tid till att den skulle monteras.
Det fick vi inte ändå – ytterligare förseningar och en hel del märkligt trassel om spikval och liknande…
Så för ett par veckor sen levererades alltså dörren med de felen som jag nämnde ovan. Det här är alltså mycket konkreta fel som jag har dokumenterat. Inte något tal om tycke och smak. Grejen är den att jag hade blivit varnad om att snickeriägaren är en hal typ så jag har sett till att ha skriftligt på allt som sker och exakt vad vi beställt.

Vad jag gjorde då var att mejla till snickeriet och bestrida fakturan, lista vilka fel jag hittat på dörren och föreslå en prissänkning eller att de tar tillbaka dörren.
Får då ett vändande mejl med beskedet att han går direkt till kronofogden. Jag mejlar tillbaka och skriver att jag tycker det bästa är att vi kan komma överens men att jag annars måste ta ärendet till ARN. Hans svar på det blir att han går direkt till kronofogden och då kommer jag få en anmärkning hos UC och sen går han till tingsrätten och då kan jag bli stående med hans rättegångskostnader utöver mina egna. ARN ser han inte som ett problem för de är inte en juridisk instans…

Han skriver dessutom att eftersom mitt hus är gammalt så ville jag ha en dörr som ”skall se gammal och lite rubust ej nytillverkad ut”. Jag antar han menar att de repor och skador som finns på panelen ger ett rustikt utseende. Jag har naturligtvis inte beställt något sånt.

Så min fråga till forumet är – vad är det värsta som kan hända nu? Jag kommer att anmäla ärendet till ARN under helgen, ska bara ta lite mer bilder på dörren först och skriva ner hela historien (det finns flera turer som jag inte fick plats med här). Men vad händer sen? Jag behöver verkligen få in en dörr nu, men vill såklart inte montera den som han har levererat. Om jag fixar en annan dörr – kan utfallet ändå bli att jag måste köpa den här fast med prisreduktion? Dörren är måttanpassad och jag har ingen nytta av den någon annanstans.

Dörren står för övrigt hemma hos mig nu. Bör jag få honom att hämta tillbaka den eller ska jag köra dit den? Eller är det bättre att ställa undan den och se till att den inte råkar ut för något som vi kan skyllas för?

O
Oroa dig inte för kronofogden, de tar inte i fakturan om du har bestridit den. Då blir han tvungen att gå vidare till tingsrätten för att få några pengar. Dessutom så bara för att en faktura skulle gå till Kronis så blir det ingen anmärkning om du betalar inom den angivna tiden. Anmärkning blir det först då du inte betalar till kronofogden. ungefär så är principen.
Skicka tillbaka fakturan där det står tydligt att du bestrider den, samt varför. Jag skulle skicka den 2ggr med några dagars mellanrum och från olika brevlådor. Att maila fakturan är också bra! Om han svarar på det mailet så har du dessutom ett kvitto på att han mottagit mailet.
Jag skulle nog behålla dörren tillsvidare. Förvara den inomhus så länge. Om han vill ha tillbaka den så borde du kunna kräva att han hämtar den.

• Gilla
Mapa63 och 4 till
  • Laddar…
Enligt 16 § i konsumentköplagen:

=====================================
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaperoch förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Eftersom du inte har beställt några skador på dörren i syfte att ge den ett rustikt intryck och säljaren i förväg inte informerat om att skadorna kommer att ingå, gäller följande:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Det är således du som borde dra detta till tingsrätten med stöd av ovanstående. Självklart skall du kräva skadestånd för de extrakostnader du haft för att montera dit en annan dörr under tiden processen pågår.

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren - jo, han har redan svarat på det första mejlet som jag skickade där jag bestred fakturan. Sen har jag även bestridit den en gång till och hänvisat till det första mejlet. Så den saken borde vara ganska klar.

Ska ställa undan dörren och förpacka den väl så borde den vara säker.

Hur fungerar det hos ARN? Jag har förstått att det kan ta ett tag, men hanterar de alltid den här typen av ärenden eller finns det risk att jag måste hålla på och dra saken till tingsrätt? Jag har ärligt talat ingen som helst lust att hålla på med sånt här, grejen gör mig bara arg. Skulle mycket hellre vara ute och snickra istället... Å andra sidan har jag ingen lust att vika ner mig för en sån här lirare som istället för att försöka lösa saken sätter igång och hotar direkt.

Dessutom lär han inte få ut mer än begränsad summa för sina juristkostnader om han skulle vinna tvisten.

Eftersom det lär handla om mindre än 50 % av prisbasbeloppet så är det ett FT-mål.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

:rolleyes:

• Gilla
Odjuret och 1 till
  • Laddar…
Snickeriägaren har ju uppenbart valt sin taktik: Skrämma dig till betalning.

Du borde kanske anamma samma taktik? Upplys honom om att konsumentköplagen är applicerbar i detta fall och att du har för avsikt att dra detta vidare. Passa på att nämna att du även kommer att yrka skadestånd för de extrakostnader du drabbas av i samband med monteringen av ersättningsdörr.

Har han en hjärna slipper du förmodligen göra allvar av detta.

Är du medlem i villaägarna har du ju någon timmes gratis juridisk rådgivning (känner dock inte till kvalitéten på denna). Det kanske är något du kan nyttja för att få lite vidare vägledning (om det inte framkommer mer matnyttigt i denna tråd)?

• Gilla
godeha
  • Laddar…
godeha skrev:
Tack för svaren - jo, han har redan svarat på det första mejlet som jag skickade där jag bestred fakturan. Sen har jag även bestridit den en gång till och hänvisat till det första mejlet. Så den saken borde vara ganska klar.

Ska ställa undan dörren och förpacka den väl så borde den vara säker.

Hur fungerar det hos ARN? Jag har förstått att det kan ta ett tag, men hanterar de alltid den här typen av ärenden eller finns det risk att jag måste hålla på och dra saken till tingsrätt? Jag har ärligt talat ingen som helst lust att hålla på med sånt här, grejen gör mig bara arg. Skulle mycket hellre vara ute och snickra istället... Å andra sidan har jag ingen lust att vika ner mig för en sån här lirare som istället för att försöka lösa saken sätter igång och hotar direkt.
Som snickaren påpekade så är ARN ingen domstol. De kan rekommendera snickaren att dra av från fakturan, eller att serätta dig med X kronor. Gör firman inte det så hamnar de på "svarta listan" över företag som inte följer ARNs rekommendationer. Där rensas de bort efter ett år på listan.

Du behöver inte dra något till domstol såvida du inte vill ha mer än 100% prisavdrag (du har rätt till skadestånd). Du kan komma att behöva försvara din position om firman drar det till domstol.

Det du måste göra är att få en bedömning om du gör rätt som inte betalar något av fakturan. Om ex. dörren skulle gå att reparera så kan du behöva betala dörren minus åtgärdskostnaderna. Annars kan du förlora även om du vinner i domstolen.

OM det går till domstol så finns det en påtaglig risk att du mer eller mindre tvingas till en förlikning på något i stil med att firman förbinder sig att åtgärda dörren. Då är det väldigt viktigt att det ställs något motkrav, i stil med att det redan i förlikn. beslutet framgår att firman skall ersätta dig med X kronor om inte åtgärden är klar ett visst datum. Har en släkting som fick gå till rätten 3 gånger i samma ärende, motparten förban sig att åtgärda före ett visst datum, men gjorde aldrig det, ny runda i rätten samma sak igen osv.

• Gilla
norsketom och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte det också ett tag men har ingen större lust att vara agressiv där man istället kan komma överens om något som funkar för båda. Även om jag inte ser någon som helst risk att förlora - felen är så uppenbara - så kommer en process ändå att dra en massa energi och försena mitt bygge (ännu mer än det redan gjort). Den tråkiga utgången är att det är jag som förlorar på det här hur det än går.

Däremot skadar det såklart inte att låta honom veta att hans hot inte kommer ha någon verkan... i det fallet är inlägg som era här ovan till otroligt stor hjälp!

*Det här svaret var menat till Eviljavas inlägg men ett annat kom emellan

Redigerat:
O
ARN´s beslut är inte tvingande att följa.... Kan vara värt att tänka på.
Men det är nog som eviljava skrev, taktiken du måste ha är uppenbar... Du måste gå på juridiken direkt... För det är den han kör med... Men låt han inte skrämma dig. Oavsett vad han säger.

• Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
ARN tar minst 6 månader, och ett litet snickeri lär inte bry sig så mycket, jag hade inte anmält det till ARN.
Det vore skillnad om det var ett företag som Elgiganten (som jag kommer att dra till ARN nästa vecka), de är mer rädda om sitt rykte.

Lycka till!

• Gilla
godeha
  • Laddar…
godeha skrev:
Jag tänkte det också ett tag men har ingen större lust att vara agressiv där man istället kan komma överens om något som funkar för båda.
Det fungerar bara så länge det finns någon i andra änden som är intresserad av att diskutera. Det finns det uppenbarligen inte i detta fallet då hanteverkaren gick på offensiven direkt och började skramla med diverse hot om t.ex. kronofogden (hur nu det ska skrämma, eftersom det räcker med att bestrida fakturan...)

/S

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
H
Går han till kronogodsen har han iget att hämta och det vet han nog säkert om, skrämseltaktik som någon påpekade tidigare. Får du något från kronofogden så är det bara att meddela kronofogden att fakturan är bestridern pga av felaktigheter. Då blir det upp till förtaget att driva det vidare till tingsrätten. Hjälp från försäkringsbolaget får man först vid ett halvt basbelopp och det är mer än dörren kostar. Så han lär inte driva det vidare, för att han kommer att förlora större belopp än än vad dörren kostar i juridisk hjälp. ARN är endast rådgivande och han kommer säkert inte att bry sig om vad de säger. ARN:s utlåtande kan vara bra att om det går vidare, har han någon kontakt med de grå där uppe så lär han inte gå vidare. Jag skulle börja med att säga att han kan göra som han vill, visa dig inte rädd för hans agerande det är bara skrämseltaktik. UC där hamnar du endast om du får ett betalningsförelägganden och inte betalar. Du har inget att frukta, kör hårt.

• Gilla
godeha
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Oroa dig inte för kronofogden, de tar inte i fakturan om du har bestridit den. Då blir han tvungen att gå vidare till tingsrätten för att få några pengar. Dessutom så bara för att en faktura skulle gå till Kronis så blir det ingen anmärkning om du betalar inom den angivna tiden. Anmärkning blir det först då du inte betalar till kronofogden. ungefär så är principen.
Skicka tillbaka fakturan där det står tydligt att du bestrider den, samt varför. Jag skulle skicka den 2ggr med några dagars mellanrum och från olika brevlådor. Att maila fakturan är också bra! Om han svarar på det mailet så har du dessutom ett kvitto på att han mottagit mailet.
Jag skulle nog behålla dörren tillsvidare. Förvara den inomhus så länge. Om han vill ha tillbaka den så borde du kunna kräva att han hämtar den.
För att ytterligare förtydliga:

1) En ansökning om föreläggande hos Kronofogden kan ingen utomstående se (när det gäller privatpersoner) och det påverkar inte kreditvärdighet
2) Om du har bestridit fakturan kommer Kronofogden inte att fälla något beslut, de kommer i princip skicka ett brev till snickaren där det står att ni inte är överens om ärendet och att han måste driva det vidare i domstol. Om han inte gör det händer ingenting.

Det är bara om man accepterar att fakturan är korrekt (genom att inte bestrida) och sen inte betalar inom 10 dagar efter föreläggandet som man får en betalningsanmärkning.

Det enda man kan fundera på är om du borde betala den del av fakturan som du anser är rimlig, det ger dig en starkare position i eventuella framtida turer (t.ex. Tingsrätten). D.v.s om du tänker behålla dörren men inte vill betala fullt pris.

• Gilla
gorcot och 2 till
  • Laddar…
Det där sista är en rätt knepig fråga - jag behöver en dörr rätt omgående men känner att jag inte vill förbinda mig till att köpa den här dörren med tanke på hela historien. Å andra sidan vill jag inte bli stående med två dörrar heller.

Men borde inte även ett litet snickeri vara väldigt beroende av sitt rykte? Jag googlade själv det här snickeriet innan jag anlitade dem - hade jag hittat en anmärkning hos ARN hade jag aldrig använt dem...

Vad du än gör: betala inte fakturan! I nuläget är det snickaren som måste ta det till rätten för att få några pengar, men om du betalar så blir det du som måste ta det till rätten för att ha någon chans att få tillbaka dina pengar. Att den här typen skulle bry sig om ett utlåtande från ARN verkar inte speciellt troligt.

Hota tillbaka, men bara inom vad som faktiskt är möjligt (och givetvis lagligt). Säg att du går till lokaltidningarna med detta, ARN är redan kontaktade etc., vad som helst som du kan komma på som har någon som helst tyngd.

Om han skickar det till inkasso så bestrider du igen. Inte en krona ska lurendrejaren ha.

Enda egentliga problemet, som jag ser det, är att du verkar stå utan dörr för tillfället, eller varför var det annars sådan tidspress? Alltså, om du går och köper en annan dörr och sedan tvingas till någon form av förlikning så kan du stå med två dörrar till slut. Eller hur ser dörrsituationen ut just nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.