Hej
Fick en offert för några månader sen där arbetskostnaden angavs till "x kr/h efter ROT". Inget avtalat när arbetet ska utföras (tyvärr...) Ingenstans i avtalet anges det att det är 2015 års ROT-regler kostnaden avser. Rent juridiskt - är det det priset som gäller även nu 2016?

bör stå offertens giltighetstid annars gäller den nog brukar vara ca trettio dagar

R
Ne, du behöver få in en ny offert med nuvarande rot regler.

Troligen gäller inte offerten eftersom villkoren ändrats väsentligt. Dessutom föregår offerten skriftligt avtal och det kan du inte tvinga in leverantören i. Som jag uppfattat det.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
en offert är ett erbjudande giltigt under en förutbestämd period när detta erbjudande är undertecknat av beställare och företagets representant är detta ett avtal

Jag har accepterat offerten inom angiven tid, så vi har ett giltigt avtal. Det står dessvärre ingenstans skriftligt men alla diskussioner har,enligt mig, handlat om att arbetet skulle utföras innan 2015 års slut. Diskussioner fördes i september, arbetet skulle påbörjas inom 1-2 månader (detta alltså bara muntligt o en uppskattning från byggarens sida). Hade jag trott nåt annat skulle jag villkorat avtalet att arbetet skulle va klart 2015, men det är en annan diskussion.

Jag är inte jurist, inte ens amatörjurist, men i alla avtal brukar man friskriva sig från "myndighets åtgärd", å andra sidan, kan du leda i bevis att firman är i dröjsmål så har du rätt till ersättning för merkostnader tex rotavdrag du inte kunnat utnyttja. Detta kräver att det finns ett avtal om sista datum för färdigställande, men det brukar hantverkarna akta sig noga för.
Detta besked fick jag av Villaägarnas jurist när jag hade problem att få en iofs mycket duktig snickare att bli färdig.

R
du kommer inte kunna få det priset ni avtalat då detta är baserat på att du får göra rotavdrag på 50% av arbetsinsatsen. Hantverkaren kommer inte "bjuda" på sin arbetstid.

Nä, det förstår jag att han inte vill. Frågan var ju vad som gällde juridiskt. Vi har inte definierat på pappret en tid då arbetet skulle utföras och det står inte enligt vilka ROT-regler.

Hawkai skrev:
Nä, det förstår jag att han inte vill. Frågan var ju vad som gällde juridiskt. Vi har inte definierat på pappret en tid då arbetet skulle utföras och det står inte enligt vilka ROT-regler.
Du svara ju på din egen fråga där du har inget på papper så din offerten gäller då inte längre.
Ända chansen är om hantverken har lovat annat och du kan få han att gå med på att gör jobbet enligt offerten men vägrar han så har du ju inget juridiskt att sätta emot.

Vet inte hur mycket jag orkar tjafsa. Handlar om 16000kr skillnad mellan 2015 o 2016 års ROT. Får väl ta detta som läropeng...

Hawkai skrev:
Vi har inte definierat på pappret en tid då arbetet skulle utföras och det står inte enligt vilka ROT-regler.
Tja, ni har avtalat att firman ska utföra ett arbete åt dig till ett visst pris per timme efter rot men inte när och när det ska vara färdigt eller hur många timmar det får ta?
Isf kan firman vara bunden till det pris man lämnat men kan likagärna påbörja arbetet den 1/8 år 2099 och vara färdig den 1/1 år 2155?;)

johan ivarsson skrev:
Du svara ju på din egen fråga där du har inget på papper så din offerten gäller då inte längre.
Ända chansen är om hantverken har lovat annat och du kan få han att gå med på att gör jobbet enligt offerten men vägrar han så har du ju inget juridiskt att sätta emot.
Nja, han har offererat o vi har skrivit avtal på "x kr efter ROT". Det står inget om när arbetet ska utföras och inget om vilket års ROT-regler.

Fotografen skrev:
Tja, ni har avtalat att firman ska utföra ett arbete åt dig till ett visst pris per timme efter rot men inte när och när det ska vara färdigt eller hur många timmar det får ta?
Isf kan firman vara bunden till det pris man lämnat men kan likagärna påbörja arbetet den 1/8 år 2099 och vara färdig den 1/1 år 2155?
Hehe så kan det mycket väl bli :-) Vi har definierat ett visst antal timmar, men inte när det ska starta (vi kommer i turordning i hans kundstock) eller när det ska vara klart. Men som sagt, får kanske bli läropeng... Tydlighet, tydlighet, tydlighet!

intressant att höra firmans tolkning av detta hoppas på återkoppling

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.