Andreas_kalmar skrev:
intressant att höra firmans tolkning av detta hoppas på återkoppling
Jag tänkte köra på o hänvisa till det avtalade priset när fakturan ska betalas... ;-) Nä, har inte diskuterat detta. Nu vill jag bara få arbetet gjort. Har väntat i ett par månader...
 
Är lite knepigt att skriva avtal om ett pris efter ROT-avdrag då hantverkaren inte beslutar om avdraget.
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
xibeca skrev:
Är lite knepigt att skriva avtal om ett pris efter ROT-avdrag då hantverkaren inte beslutar om avdraget.
Vad är brukligt i avtal? Borde va att priset avses innan ROT av den anledningen du anger? Det är ju inte ens säkert att köparen har rätt till ROT
 
På offerten ska det tydligt stå en giltighetstid, och under den giltighetstiden så gäller offerten. Det spelar ingen roll om reglerna för ROT-avdraget eller något annat ändrats efter att offerten skrevs, under giltighetstiden så gäller priset i offerten, naturligtvis.
 
R
Hawkai skrev:
Jag tänkte köra på o hänvisa till det avtalade priset när fakturan ska betalas... ;-) Nä, har inte diskuterat detta. Nu vill jag bara få arbetet gjort. Har väntat i ett par månader...
det är skattemyndigheten som beviljar rot avdraget och säger de nej måste du snällt betala in de pengar som de anser saknas. Dvs hantverkaren styr inte över detta och dennes offert baseras bara på att skattemyndigheten beviljar dig avdraget som du begär via din hantverkare.
Tex de är ju inte alla som har rätt att göra ett maximalt rotavdrag för att man tex har för låg månadsinkomst. Då blir man återbetalningsskyldig i efterhand.
 
Intressant läge. Rätta mig om jag har fel nu, men ROT-reglerna har väl varit på gång att ändras ganska länge. Kommer dock inte ihåg när det formella beslutet fattades. I alla fall bör en näringsidkare som offererar privatpersoner ha koll på detta och uttrycka sig tydligare i offerten. Att så inte har skett lär ligga näringsidkaren till last.

Under alla förhållanden har ju näringsidkaren skapat förväntning hos er som kund att arbetet ska utföras under 2015, även om detta inte har avtalats skriftligt. Enligt 24 § konsumenttjänstlagen föreligger dröjsmål på näringsidkarens sida om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.

Sammanfattningsvis tror jag inte att det är omöjligt för er att få rätt mot näringsidkaren (i detta fall erhålla skadestånd motsvarande skillnaden i ROT), men frågan är om det är värt att starta en sådan fight och riskera att en väldigt sur hantverkare gör jobbet hos er.

Förslagsvis kan ni ju föra ämnet på tal om lämpligt tillfälle ges och se vart det leder - kanske är näringsidkaren villig att ge med sig på någon punkt eller "slänga med" något tilläggsarbete utan extra kostnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.