Hej, nu har ju hd avgjort att byggtekniken med enstegsfasad är fel. Om man redan har bytt fasad efter att ha gjort upp "i godo" med husleverantören, d v s fått viss mindre kompensation, kan man då fortfarande få full ersättning enligt hd domen?

Har du gjort upp i godo så är väl affären avslutad...varför skulle man annars göra upp i godo?

Jag tror inte att det är självklart att du inte kan mer kompensation. Men det kan säkert variera beroende på hur avtalet där ni gjort upp i godo är formulerat.

Jag håller med om att det borde vara "klart". Men jag tror att omständigheterna kan bedömas som speciella, där tillverkaren har utnyttjat sin ställning mm. Men håller med om principen, ingångna avtal måste ju gälla.

I den typen av överenskommelser så formuleras det ofta en friskrivning, som innebär att man är "överens" om att frågan är slutligt löst, ingen får ställa ytterligare krav osv.

OM det finns något i den stilen i ert avtal, så minskar givetvis chansen att få ytterligare ersättning nu. Men jag tror att även en sådan friskrivning kan rivas upp om omständigheterna kraftigt förändras. Men det där bör du kolla med en advokat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.