Hej!

Jag har börjat intressera mig för en viss tomt, som legat öde i många år (växte upp i närheten, och det var öde redan då).
Jag har snokat lite privat, och därefter besökt Lantmäteriet.
Fick reda på att ägaren är avliden sedan 15 år eller så, och att hon har en dotter, som håller dödsboet som taxerad ägare.
Från Lantmäteriet fick jag utskrivet ett papper där det mesta verkar stå. Största problemet är väl att jag är helt vilsen när det gäller såna här saker, har aldrig behövt sätta mig in i det tidigare...

Taxeringsvärdet är satt till 254.000 kr år 2014. Men detta kan aldrig stämma. Tomten är inte direkt åtråvärd av "normalt" folk. Den ligger avsides, inga grannar, ingen sjö/havsutsikt, egentligen inget som ökar värdet. Lite skog finns där, men då den är dåligt skött är det mest granar som stått för tätt och nu är smala som sly och inte värda så mycket. Marken sluttar, och längst ner är en myr och bäverdamm, och marken en bit ovanför är ganska mjuk också, på grund av vattnet under.

Boningshuset är i dåligt skick, råtthål i väggarna, takpannor som fattas, ruttet trä etc, så det går direkt till rivning. En ladugård står/stod bredvid, det mesta har rasat, utom en del som står på en murad grund/nedervåning. Därtill finns ett litet skjul i masonit, inte så taskigt skick, men inte heller värt särskilt mycket.

Markvärdet är satt till 72.000 och byggnadsvärdet 182.000 kr.

Finns det någon som vet vad som händer med denna gård? Varför har den efter 15 år inte fått en ny ägare, kan det finnas skulder som man drar på sig om man övertar torpet? Och (omöjlig fråga att svara på) vad kan man tänkas behöva betala för det?
Kan det vara så att saken ligger på is, eftersom rivningskostnaden skulle drabba dottern, som efter en dyr rivning kanske får tillbaka mindre vid försäljning av tomten?

Är inte alls insatt, så all information om såna här ärenden skulle uppskattas!

Carl Andersson

Den som har svaret på dina frågor är nog dottern...

• Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Det är ju omöjligt att säga utan att du kontaktar dödsboet och frågar. Det kan ha funnits skulder i dödsboet, arvsdelning inte klar, etc, etc.
För en värdering, kontakta en mäklare i området och be dem värdera det. Värderingen kan du sen presentera för dödsboet och ge ett bud om köp.

Om det är ett dödsbo borde det ju inte vara några skulder då du inte kan ärva en skuld. Då går dödsboet i konkurs.
Får nog hålla med dom andra. Kontakta dottern och prata med henne om att du är spekulant.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
oftast är det ju så att om den som dör har barn så är ju "barnet" oftast ganska gammalt och kanske boendes på nåt hem eller så. Då brukar det inte hända mycket mer än att de ärver fastigheten och sen blir det ju inget mer förrän de dör de också.
Steg ett är som sagt att lokalisera nuvarande ägare.

Tackar för svaren!
Dottern bor 30-35 mil härifrån, 55-60 år, och lär ju inte ha någon nytta eller glädje av torpet.
Jag har inte kontaktat henne, eftersom jag inte vet hur det fungerar med skulder, pantbrev etc, etc...

Nog 17 har man sålt bilar utan att ha "kommit ihåg" att berätta alla fel för köparen. Vill inte råka ut för något liknande, att man sitter med tiotusentals kronor i skulder. Har en känsla av att hon vill bli av med stället, och om någon visar sig intresserad så kanske hon också "glömmer" nämna eventuella skulder mm, bara för att bli av med det.

Med fastigheter borde det vara betydligt säkrare än med bilar.

Skulder på fastigheter säkras upp med pantbrev i fastigheten som registreras på fastigheten.
Så länge du ser till att få med alla pantbrev, även fysiska papper om de är gamla, ska det inte vara någon risk med att fastigheten är skuldbelagd på annat sätt.

Om fysiska pantbrev saknas kan man "döda" dessa, men det är lite tidskrävande då detta måste annonseras i tidningar för att man ska vara säker på att inte någon sitter med dessa pantbrev som pant för en skuld på fastigheten.

Skulder kan man inte "ärva" och om du köper från ett dödsbo så kan inte något flyttas över till dig. Gör köpet genom en mäklare bara så kollar mäklaren upp allting.

Det kan ju dock vara så att det fanns lån på huset och en bank hade det som säkerhet men då borde huset inte lägre ägas av dödsboet iofs...

harry73
Mitt förslag är att du först kontaktar ägaren / dödsboet och berättar att du är intresserat och förklarar varför. Du behöver inte komma överens om priset än, inte ens diskutera priset.
Frågar ägaren vad du vill betala, kan du svara något i stil med att tomtpriserna inte är så dyr där men att du föreslår att ni tar dit en mäklare för en värdering och därefter diskuterar priset. Att du nu bara vill veta om hon skulle vara intresserat av att sälja.

Detta förfarande ger ägaren lite tid att vänja sig vid en eventuell försäljning utan att hon direkt behöver fundera över värdet och om du vill betala ett bra pris eller bara vill lura henne.

Sedan tar ni dit en mäklare för en värdering och kommer överens om ett pris (lite över värderingen för att visa att du inte vill lura henne)

Totalt finns 4 inteckningar/pantbrev, summa 37.820 kr.
Problemet där, är att det är utan inflation och sånt, summan om 2100 kr år 1918 är väl värt omkring 40.000 idag...
Men sånt kanske man inte räknar in?

Får väl fortsätta forska lite, men det verkar som att inga otrevligheter kan överföras till nya ägaren, och att det är dottern/dödsboet man bör ta kontakt med, vilket i och för sig inte alls låter så märkligt.

harry73. Det var en bra tanke. Kollar en mäklare enbart på vad marken och ev byggnader skulle vara värda, eller kan man också ta hänsyn till att det krävs ett omfattande rivningsarbete, som drar ner summan av värderingen? Alltså att rivningskostnaden "integreras" i värderingen, om det är uppenbart att en rivning är enda alternativet..?

Redigerat:
harry73
Mäklaren tittar på helheten, men jag tror inte att marknadsvärdet blir negativ.
Kolla också med kommunen att det går att bygga nytt, eller anlägga ny trekammarbrunn mm.

Att det finns pantbrev för totalt 37 820 kr betyder att huset aldrig har varit belånat med mer än 37820 kr. pantbrevets värde blir inte mer pga inflation. Troligtvis är huset inte längre belånad

• Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden för att låta riva ett hus är ungefär 150000:- kr. Sen antar jag att det går att göra billigare om man är lite kreativ. Skänka bort delar av huset kanske kan funka.

Om dottern har kollat upp vad en rivning kostar så kanske hon är villig att sälja fastigheten för en krona, eller ett negativt pris. Markvärdet på 80000 kr kan nog stämma, men jag skulle tro att en byggnad som måste rivas har ett negativt värde. Du kan ju fråga dig själv varför du skulle köpa den här tomten för 250000 kr om du skulle kunna köpa lika stor obebyggd granntomt för 80000 kr.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ett negativt marknadsvärde innebär väl att man ska få pengar för att ta över tomten. Riktigt så mycket tror jag inte att rivningen skulle kosta, jämfört med markvärdet. Men att kunna få ner totalen tack vare att rivning behövs, låter bra.

Låter också bra att panten inte bryr sig om inflation. I så fall hade värdet varit omkring en kvarts miljon i dagsläget...
Får ta och undersöka lite med kommunen och så. Och nu går det inte att göra så mycket, även utan all snö behövs fyrhjulsdrift och ordentlig markfrigång för att ta sig dit. Och av någon anledningen kör jag den enbart på sommaren..?

Tackar igen för alla svar, det känns inte längre som ett omöjligt projekt!

pelpet skrev:
Kostnaden för att låta riva ett hus är ungefär 150000:- kr. Sen antar jag att det går att göra billigare om man är lite kreativ. Skänka bort delar av huset kanske kan funka.

Om dottern har kollat upp vad en rivning kostar så kanske hon är villig att sälja fastigheten för en krona, eller ett negativt pris. Markvärdet på 80000 kr kan nog stämma, men jag skulle tro att en byggnad som måste rivas har ett negativt värde. Du kan ju fråga dig själv varför du skulle köpa den här tomten för 250000 kr om du skulle kunna köpa lika stor obebyggd granntomt för 80000 kr.
Att försöka skänka bort ruttet trä är nog ingen större idé, det enda jag sett som ser bra ut är ytterdörren, en sån där gammal, dubbel. Men jag vet inte hur träet egentligen mår under färgen.

I övrigt håller jag med om att det du skriver låter logiskt.

Hade väl tänkt att riva själv. Börja med ladan (tänkt att bygga fritidshus ovanpå den murade delen, verkstad under, och carport/garage intill), hyra en container och slänga trä i. Fönster, metallskrot etc kör jag själv iväg på pickupen, så ingen behöver ta hand om "osorterat avfall" som kostar en del att lämna bort. Och gammalt tegel använder jag i nya projektet, som markfyllnad.

harry73
Men ta kontakt med ägaren redan nu. Det kan vara en fördel att man behöver vänta några månader med att värdera huset. Ägaren kanske behöver tid att vänja sig vid tanken av att sälja. Eller så glömde hon arvet.

Om gamla ägaren dog för 15 år sen, fanns det fortfarande arvskatt. Kan det vara så att dottern inte ville betala skatt för ett hus utan reell värde och att hon därför aldrig avvecklade dödsboet? Kanske det bara känns skönt att bli av med det och få lite pengar för det. (eller behöver hon fortfarande betala arvskatt om pappan dog innan dec 2004?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.