8 087 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Besiktning av badrum i BR visade fel, vad riskerar jag som köpare?
Utan att egentligen veta något (men jag har lite erfarenhet av vattenskador efter att ha suttit i BRF-styrelse) så skulle jag vilja säga att det nog ska till mycket mer om du kan bli ersättningskyldig för andras ev skador för det här badrummet. I princip krävs det att du underlåter att anmäla en redan skedd skada och fortsätter använda badrummet så att skadan förvärras.
I det här fallet blir nog ditt "worst case" att försäkringsbolaget säger att du får 0 i ersättning om något inträffar eftersom du kände till att badrummet inte var fackmannamässigt gjort. Jag håller med om att du åtminstone borde värdera badrummet till 0 och räkna med att åtgärda felen på egen bekostnad.
I det här fallet blir nog ditt "worst case" att försäkringsbolaget säger att du får 0 i ersättning om något inträffar eftersom du kände till att badrummet inte var fackmannamässigt gjort. Jag håller med om att du åtminstone borde värdera badrummet till 0 och räkna med att åtgärda felen på egen bekostnad.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Vad gäller det här med golvbrunn. OM vi antar att bes. mannen regerar på en brunn som är äldre än 1990. Då skall den bytas enligt BKR branschreglerna, och jag är ganska säker på att de konkurrerande reglerna från GVK säger samma sak (har dock inte detaljstuderat dem för det här).
Det brukar tas upp som definition av fackmannamässighet att man följer antingen BKR eller GVK. Det finns visserligen en debatt om att det inte behöver följa allt men det vanliga är att de reglerna definierar vad som är fackmannamässigt utförande.
Det brukar tas upp som definition av fackmannamässighet att man följer antingen BKR eller GVK. Det finns visserligen en debatt om att det inte behöver följa allt men det vanliga är att de reglerna definierar vad som är fackmannamässigt utförande.
Du menar alltså att du "tycker" att ett rollat tätskikt är bättre än folie?Matstj skrev:Det står inte att det är nytt kakel på gammal tättskikt. Det står'' tätskiktet var eventuellt av ett gammalt slag ''. Det finns äldre versioner tättskikt som håller mycket mycket bättre än de nya. I själva verket jag är för äldre tättskikt.
Besiktningsmannen som påstår att ett badrum är inte fackmannamässigt gjort för att golvbrunn är inte bytt, lägger sig i nåt som han/hon är inte behörig att uttala sig om. Att inte följa rekommendationer betyder inte att arbetet gjort icke fackmannamässigt. Det påverkar inte ersättning från försäkringsbolaget heller.
`Det var bra om golvbrunnen var bytt men nu är det inte och detta påverkar inte ekonomisk köparen nämnvärt.
Det här handlar om en lägenhet och besik gjort efter kontrakt med en neda köpare. Om det var villa med flera spekulanter som fick ta del av besik före budgivning då skulle det påverka budgivningen och priset. Det var det jag skrev om annan tråd, att det lönar sig att renovera ett objekt före försäljning. Det påverkar priset ganska mycket.
I det här fallet köpet är redan gjort. Vilka ska TS konkurrera med om priset ? Det finns ju inga andra spekulanter.
TS kan resonera att om detta var känt under budgivningen då skulle det påverkat budgivningen på ett negativt sätt och begära avdrag. Om säljaren går med på det.
Vesion 2: Säljaren går inte med på det och låter köparen hoppa av om han/hon vill. Är icke utbytt golvbrunn tillräcklig stor problem för att TS ska avstå från köpet? I mina ögon nej. Badrummet kommer med stor sannolikhet att inte få något problem pga golvbrunnen under sin livslängd. Skulle golvbrunnen varit problematisk då skulle det redan visat sig. Men det är vad jag tycker. Det finns säkert personer som tycker tvärtom.
Då skulle det vara bra med en motivering och inte bara säga att det är felgjort.
Jag är inne på samma sak. Köp lgh, men räkna med att värdet på badrummet är 0:-. Uppstår det något fel så blir ersättningen troligtvis 0.Yaken skrev:Utan att egentligen veta något (men jag har lite erfarenhet av vattenskador efter att ha suttit i BRF-styrelse) så skulle jag vilja säga att det nog ska till mycket mer om du kan bli ersättningskyldig för andras ev skador för det här badrummet. I princip krävs det att du underlåter att anmäla en redan skedd skada och fortsätter använda badrummet så att skadan förvärras.
Med andra ord nu är det dags att göra lite omvärderingar, hur gärna vill jag ha lgh samt är jag beredd på att betala det pris jag lagt? Det är möjligt att försöka förhandla med säljaren.
Men hur länge det håller? Omöjligt att svara på... hur långt är ett snöre?
Så nu är det till att börja fundera och tänka på vad du vill... Tyvärr gäller det att tänka snabbt...
Varken GVK eller BKR är väl någon lag? Det är väl endast materialbranschens egen lobbyorganisation för att öka materialtillverkarnas möjligheter att för sälja mer/nytt material.
Besiktningsmannens uttalande om tätskikt låter ytterst märkligt, hur kan han anta att det är ett gammalt tätskikt är det av den anledningen att badrummet inte är ombyggt utan endast uppfräschat med kakel på kakel. Är det då av samma anledning som man inte bytt golvbrunnen och därmed inte kan se manschetten i brunnen. Dessutom vad är väggarna byggda av är det betong eller skivmaterial vilket är mycket avgörande för tätskiktets utförande.
Besiktningsmannens uttalande om tätskikt låter ytterst märkligt, hur kan han anta att det är ett gammalt tätskikt är det av den anledningen att badrummet inte är ombyggt utan endast uppfräschat med kakel på kakel. Är det då av samma anledning som man inte bytt golvbrunnen och därmed inte kan se manschetten i brunnen. Dessutom vad är väggarna byggda av är det betong eller skivmaterial vilket är mycket avgörande för tätskiktets utförande.
Hej, och tack för alla engagerade svar! 
Jag kan inget om detta så jag litar blint på bes.mannen från Anticimex.
Enligt honom kom det nya regler 2007 som sa att alla golvbrunnar skulle bytas vid en renovering. Och detta är alltså inte gjort. Följer man inte gällande byggnormer så är det väl per automatik inte fackmannamässigt gjort??
Tyvärr finns inte heller kvitton eller liknande kvar från renoveringen, och det var dessutom ägaren innan den nuvarande som gjorde jobbet vilket försvårar efterforskningen.
Lägenheten gick upp rätt mycket i budgivningen och det känns inte okej att säljaren tjänar hundratals tusen på något som är felaktigt. Har därför begärt reducering av priset med 100 000:-
Jag tänker som andra i tråden att värdet på lght minskar om jag ska sälja vidare.
Som flera andra också befarar, att jag inte kan räkna med någon ersättning från föräkringsbolag vid ev. skada, efersom jag känner till problemet, är något jag tycker spelar in när det gäller krav om ersättning från säljaren. Men huruvida försäkringsbolaget resonerar så är väl antagligen svårt att veta..?
Jag kan inget om detta så jag litar blint på bes.mannen från Anticimex.
Enligt honom kom det nya regler 2007 som sa att alla golvbrunnar skulle bytas vid en renovering. Och detta är alltså inte gjort. Följer man inte gällande byggnormer så är det väl per automatik inte fackmannamässigt gjort??
Tyvärr finns inte heller kvitton eller liknande kvar från renoveringen, och det var dessutom ägaren innan den nuvarande som gjorde jobbet vilket försvårar efterforskningen.
Lägenheten gick upp rätt mycket i budgivningen och det känns inte okej att säljaren tjänar hundratals tusen på något som är felaktigt. Har därför begärt reducering av priset med 100 000:-
Jag tänker som andra i tråden att värdet på lght minskar om jag ska sälja vidare.
Som flera andra också befarar, att jag inte kan räkna med någon ersättning från föräkringsbolag vid ev. skada, efersom jag känner till problemet, är något jag tycker spelar in när det gäller krav om ersättning från säljaren. Men huruvida försäkringsbolaget resonerar så är väl antagligen svårt att veta..?
Det är bara fråga om tiden, när FB ändrar sig om folie. Det tar ett tag innan skadorna börjar visa sig och samla ihop statistik. Dagens folie tättskikt är för det mesta katastrofalt dåliga. Inte alla men de flesta.falkn skrev:
Nu tror jag vi har spårat ut men sido diskussiner uppstår alltid.
De här statistiken är till för de som rullade 2gg istället för 6-7.
Om det uppstår en läcka så kommer du troligtvis inte få ut några pengar från FB eller säljaren. Ända möjligheten du har till ersättning från säljaren är den reducering av priset ni nu diskuterar.
En annan fråga, är det badkar eller dusch? Om det är badkar skulle inte jag stressa med att bygga om badrummet. För fuktbelastningen på golvet blir väldigt minimal.
En annan fråga, är det badkar eller dusch? Om det är badkar skulle inte jag stressa med att bygga om badrummet. För fuktbelastningen på golvet blir väldigt minimal.
Den prissänkning som är rimlig är skillnaden mellan det du betalar och vad den kostat med badrum i originalskick. Svårt att värdera men det är inte alltid hela badrumsrenoveringskostnaden faktiskt återspeglas i prisskillnaden.
Klicka här för att svara