Juridik
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, om vi ser på elforumet och hemmapulardebatten så vet jag väl inte om vi är så värst hycklande där. Där är vi väl tvärtom ganska tydliga på att det som är OK för oss är det även för andra, eller? :)
tio_Pepe: Vi har Q-park på vår personalparkering. Jag kör ganska sällan bil till jobbet. Jag kör först till en automat på en parkering och köper en biljett. Sen åker jag till en annan parkering där det inte finns någon automat och parkerar. När jag nu körde upp bredvid automaten så satt det ett anslag (på baksidan, men det tänkte inte jag på) om att automaten var sönder och att man inte
Nerre: Men en "schysst" hantverkare har väl då två val: 1. Gör jobbet även fast det inte behövs 2. Informera kunden om att det inte behövs och kom överens om prisjustering att välja 3. Strunta i att göra jobbet och göra sig en rejäl hacka är ju inte riktigt rätt sätt att få nöjda kunder. Man kan ju tänka sig att kunden i framtiden säljer huset och då skriver "Spångolv bytt i samband
Claes Sörmland: Uppskovet gäller ju en ersättningsbostad. Om du bor i (skriver dig i) fritidshuset så borde det fungera som en ersättningsbostad.
Odjuret: Tyvärr tror jag inte det blir så många kronor i ersättning... men några borde det trots allt bli... Sen borde kommunen ha ett visst intresse i att lösa det enklare än å hålla på å fixa med officialservitut... Det borde kunna få de att betala lite mer... Men som sagt räkna inte med att bli rik på karusellen :) Hur stort område är drabbat?
-MH-: Här är några exempel http://www.mittsverigevatten.se/default.aspx?id=1665 http://www.boras.se/vanstermeny/privat/vattenochavlopp/vautbyggnad/fragorochsvar.4.1548d4a214ddabd98b514d1c.html
hempularen: OM bodelning är möjlig så tror jag att det finns mallar på nätet. Det finns gott om folk här på forumet med egen erfarenhet av det, som säkert kan hjälpa dig med ifyllnaden. Jag har ingen aning om vad det kan finnas för tidsramar att ta hänsyn till. Men ni borde väl kunna vara lite "kreativa" vad gäller definitivt separationsdatum (om det skulle behövas)?
least: Till TS: ett allvarligt fel som gjordes var att ni valde att städa upp på egen hand trots att ni visste att slammet kunde innehålla virus och bakterier, ni utsatte er medvetet för en reell risk att bli allvarligt sjuka. Detta leder till att skadan/sjukdomen har delvis orsakats av er själva. Ni borde omedelbart ha ringt Stockholm Vatten och begärt att arbetet stoppades och sedan omgående
Ewald: [citat] Okej, bra att veta
klaskarlsson: Letade lite information om vad aktuella avgifter var ,hittade en artikel på byggahus från 2013 - men hamnade sen på boverkets hemsida. Så jag tänkte bara dela med mig av detta för andra som letar efter vad som gäller och vad det kan kosta för ett svartbygge eller om man påbörjar bygget innan bygglov finns etc. Var intressant att läsa att det är den som vid uppförandet var ägare som
klaskarlsson: Jag har tidigare gjort så att jag skrivit ett avtal för att reglera skillnaden i insats. Dvs man äger hälften av hus och lån gemensamt, men om vi går skilda vägar så skulle sambon ersätta mig med motsvarande min insats, och ev vinst delas lika. Sen hade jag också skrivit in att skulle det bli förlust delas denna också lika men skulle husvärdet understiga lånet så kommer jag inte
Konult: Om du menar vägförättningar av privata enskilda vägar så är det markstöld från ursprungsfastigheter. Som Lantmäteriet sysslar med när dom ger stugägare delägande i vägen utan att ersätta stamfastighetens ägare som förlorar ägandet.....
-MH-: Jägarna som ställde upp husvagn en bit in i skogen en längre tid hos mig, åkte på sanktionsavgift och kostnad för tillfälligt bygglov.
Mikael_L: [citat] Ja det var ju trist. Jag tycker skälet inte låter speciellt förankrat i lagstiftning och så, utan mest som ett tyckande. Vad menade de med "preliminärt"? Att det ska utredas mer, eller att det mest var en bedömning som gjordes på stående fot? Jag tror att det där kan vara värt att rota lite mer i, om ni fortfarande vill stycka av just den tomten.
Sne4: [citat] Hur själv beräkningen av överlåtelsevärdet på huset kan gå till har du redan fått bra svar på, men jag blir lite brydd när intentionen som jag tolkar inlägget är snabbt skriva över huset på ditt numera ex och sedan bo kvar som hyresgäst. -Om hon efter påskrivet köpeavtal hivar ut dig, var ska du bo då? - lägenhet med inflyttning över ett år fram i tiden? (16/17) -Som
t040288: Detta ser inte ut som ett servitut då det är till förmån för en person och inte en fastighet ("medger härmed ÄGARNA av fastigheten xx"). Eftersom tiden för nyttjanderätten passerat borde det vara fritt att säga upp den.
Hemmakatten: Du måste en slamavskiljare, antingen en tvåkammarbrunn eller en trekammare., bara en bädd är inte tillåten. Kommunen ser lite mer långsiktigt, dvs förutom miljöhänsyn kan situationen ändras för dig eller så köper en barnfamilj som bor mer permanent. Jag skulle ta kontakt med kommunen. Är bädden godkänd så behöver du ju "bara" installera en slamavskiljare och gräva ner
-MH-: Oftast har det inget rättsligt ansvar för körskador, utan de betalar de värsta synderna om det klagas tillräckligt. Vad står det i ert avtal om körskador?
Jonatan79: Det låter som ytterligare ett kalkonutlåtande av bygglovsavd. Svara dem att det gäller precis som du skriver ett fritidshus samt att det enbart finns självdrag och såna krav inte ställs. Be handläggare redovisa den lag som säger detta annars.
fritidsbyggare: Är på sin plats att komma med lite förtydliganden. Det rör sig om ett område med tomter som grovplanerats och el, vatten, avlopp etc redan har färdigställts. Det ska bara vara att bygga på tomten och koppla in sig. Ledningar och vägar ska ingå i en av två GA men som nu alltså är på väg att upplösas, av den anledningen att de inte är helt färdigställda inom utsatt tid. Det var i
torbeno: Bilden syns inte längre ...
DIY_freak: [citat] Ja, det tycker jag. De kanske vill åtgärda själva först eller åtminstone kanske har åsikter om besiktningsman. Åsikter som du får värdera själv sedan. Du skall ju inte ha en besiktningsman som har några band till företaget men samtidigt är det ju bra med en besiktningsman som företaget kan acceptera.
-MH-: Det tål att diskuteras med jurist, inte bara att formulera rätt, utan även att fundera på hur det egentligen blir i olika fall. För det är inte alltid uppenbart vad man vill, och vad det får för effekter.
Krille4: Tyvärr verkade frågan vara för svår för lawline.se då jag idag fick ett svar att det inte kan besvara frågan inom ramen för sin gratistjänst. Så frågan är antagligen inte så enkel att ge svar på. /Krille
hempularen: Som jag tolkar frågan så gäller det framförallt felet med troligt bakfall under garaget som skulle bedömas som dolt fel eller ej. Om man försöker bena ut det lite. Att byta servisledning betyder i normalfallet att man byter ledningar från huset ut till kommnens överlämningspunkt vid gatan. Det varierar om man skarvar på sig på de gamla ledningarna precis utanför grundmuren, eller om
Plåthuset: [citat] Ropa inte hej ännu. Preskriptionstiden för handlaren är ju tre år. Vi förväntar oss en uppdatering i mitten av 2018. :)
M!cke: [citat] Upphävandet av strandskyddet fungerade! Tog bara lite tid men kostade inget :)