K
kindvall: Om nu säljaren påstår att de ingår bör du ju se till att få papper på att du äger prylarna. Du kan ju köpa dem för en krona av dödsboet. Risken är väl att dödsboet då inte är så säker på saken att man vågar fästa det på papper. Och är det så att de trodde, och du trodde, kan det bli svårt att gå vidare. Lyckas du ta över dem är det med dig som grannen får ta ev.
13 svar · 2,7k läst
M
-MH-: Om planket väl står där 4m in på din tomt, så kan jag inte se att grannen skulle kunna ta bort det. Kommunen kanske kan så småningom, men då spelar ett avtal mellan fastigheter ingen roll. För planket i tomtgräns, skriv ett avtalsservitut om tillgång för underhåll från grannens sida. Skriv in det (kostnad ca 1000:-), och det gäller mot framtida ägare.
3 svar · 10,5k läst
M
McStewart: Har företagaren angett ett pris till en privatperson så förutsätts det att priset är inkl. moms. Om det sedan visar sig att det uppstått ett missförstånd och att priset var exkl. moms så ligger bevisbördan på företagaren. Finns inget skriftligt så har företagaren inget att komma med och privatpersonen skall alltså betala beloppet utan moms. Anledningen till att jag vet detta är
12 svar · 9,6k läst
T
ToRy: Hur ser avtalet ut? Riskerar ni någon form av böter eller stämning om ni inte lyckas sälja ert hus för X kr inom avtalad tid? Eller blir det "bara" så att säljaren struntar i er som köpare och lägger ut sitt hus till försäljning igen? Oavsett om ni har haft intresserade köpare till ert hus för X kr eller inte så handlar det väl helt enkelt om att ni inte lyckas uppfylla det villkor
4 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: ....och så den spännande fortsättningen..... Jonmo, ditt sunda sätt att utforma en sjukförsäkring är egentligen ingen dålig start. Problemet blir att klassificera vilka problem som blir riktigt dyra. Det är väldigt svårt att veta i förväg nämligen. Jag skrev också tidigare att alla försäkringar bygger på att sprida sin risk, så att man betalar en viss summa för att veta att
109 svar · 16,6k läst
·
E
e93mw: [citat] Inte direkt osäker men jag har lärt den hårda vägen att endast den paranoide överlever ett möte med hantverkare... Vill veta exakt vad som gäller.
12 svar · 12,8k läst
C
civilingenjören: Det finns ett dokument på 60 sidor att läsa i ämnet.
19 svar · 13,6k läst
R
Räknenisse: [citat] Den saken är lättare att göra något åt. Men då är det inte miljölagstiftningen som används. Ägaren till mark som används för otillåten uppställning ber kronofogden att skaffa bort sakerna. Samma om det sker körning på allmänningen. Ägaren kan då anmäla skadegörelse och begära ersättning. Beror lite på vad du menar med allmänning här - samfällighet som förvaltas
56 svar · 15,9k läst
·
S
Svensson35: Tack så mycket, det låter som ett utmärkt förslag!
12 svar · 1,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Billy_baver: ledsen att det inte framgick att det finns en bra väg fram redan, kartan är ju gammal som skeppet vasa ;) Vi anlägger såklart en riktig infartsväg från själva bef vägen till nya carport/förråd. Tack för värdefull info ändå. PS. Vi ska nog försöka skapa en vägförening i framtiden, om/hur/när alla tjurskallar och trevligt folk kommer överens ;)
15 svar · 7,9k läst
·
F
Fredhak: Proforma AB i Höör, Henrik Jonsson. Vi har mkt goda erfarenheter av honom. Tror han föreläser på Juridicum i Lund om just entreprenadjuridik.
1 svar · 1,7k läst
S
steve5432: Min erfarenhet av "riktiga" firmor är att de aldrig trixar med betalningar av olika de slag. Vid större byggnationer har jag löpande fått kvitton från brädgården och betalat av månadsvis materialet samt arbetskostnader löpande, utan bekymmer, allring 100% specat med arbetstimmar, vad som gjorts osv. Riktiga firmor har i min menig kredit på brädgården/bygghandeln och behöver inte
41 svar · 7,7k läst
J
j-o75: För oss var det tvärt om, kommunen ville i första hand att vi anslöt oss till någon befintlig anläggning. Vi fick vara tydliga med att närmsta granne låg lite väl långt bort för att det ens skulle vara rimligt..
15 svar · 5,4k läst
LGG-01
LGG-01: Var det någon mer än jag som stördes av bakgrundsljudet som enl. mig är alldeles onödigt då programmet hade både information som var givande och spänning.
7 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: Jag hade inte gjort om pga en olycklig skarv. Sätt en tät, inspekterbar låda runt skarven och lägg ett vattenlarm där.
11 svar · 3,5k läst
H
hempularen: [citat] Jag kan inte tänka mig att ni som köpt tomter skulle kunna vara bundna av ett sådant avtal. Det låter som något som möjligen rent hypotetiskt skulle kunna vara ett avtalsservitut, alltså ett avtal om att inte nyttja ett bef. servitut. Jag har för mig att någorlunda moderna avtalsservitut måste vara registrerade på LM för att vara giltiga. Tidigare kunde ett avtalsserviut vara
16 svar · 2,9k läst
R
Räknenisse: [citat] Men om man inte lever upp till bidragskraven så ger inte det TS bredare väg. Det leder bara till att bidragen dras in.
65 svar · 35,2k läst
·
H
hempularen: Ett område jag inte kan mycket om. Men oavsett huvudfrågan om arrende/ inte arrende. Så tror jag inte att det går att hindra ägaren till stugan att hyra ut den eller låna ut den. Och om man kör vidare som nu avtalslöst, så tror jag (men som sagt, jag vet inte) att fastighetsägaren kan begära att stugan skall tas bort, i princip när som helst. Detta kan inte hända idag när de är
2 svar · 14,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Kan såhär nåt år senare berätta att besiktningsmannen (som tidigare besiktigat huset vid försäljningen) slog ner på entreprenörens utförda jobb. Fel utfört, onödigt arbete, ej fackmannamässigt etc etc Helt plötsligt fick arbetsledaren i 30-årsåldern en mycket allvarlig sjukdom (?) och gick inte att nå per telefon eller mail eller nånting. Av de nya tegelpannorna som husägaren
34 svar · 16,2k läst
O
Odjuret: Lätt å vara billig om man inte behöver ha en fungerande kundtjänst....
14 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: Läs några fler av inläggen i tråden så klarnar det....:)
17 svar · 7,7k läst
·
H
hempularen: Jo men då har du fortfarande en risk. Den som vill häva kan hela tiden hävda att han inte mottagit den skickade handlingen, eller låta bli att skicka den, beroende på vilken roll man har.
23 svar · 3,5k läst
P
Plåthuset: När jag läste rubriken trodde jag att du hade blivit beroende av rotavdragstjänster, vilket i så fall är fullt förståeligt :-) Här ser du villkoren för att kunna erhålla rotavdrag. Man måste vara ägare till fastigheten och det är man inte bara för att man är gifta.
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Jag har hört en siffra, tror det är 25 år, men det kan vara hur fel som helst. Jag tror att det är en extrem ovanlig situation, kanppast något du behöver bekymra dig över. Om han vill försvåra bygget så är det mycket mer troligt att det blir överklagande av bygglov och liknande.
17 svar · 15,6k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Verkar som att de i ställningstråden som hävdar att "nio av tio skulle använda ställningen utan lov" har cirka 180° fel...
4 svar · 1,3k läst
·
T
ToRy: Tack för svaret! Det låter som att det enklaste är att nya papper skrivs om att gåvorna är just det och inte förskott på arv. Anledningen till att syrran fick en tomt då var att hon ville ha en "bas" hemma. De bor och arbetar utomlands men ville ha en fast punkt hemma i Sverige när de kom hem. Hade tanken varit att sälja och få in pengar hade ju värdet på tomten då möjligen varit
2 svar · 2,9k läst
S
Stuff: Jag tror inte det finns någon som helst chans att få igenom detta som dolt fel. Fuktproblem bakom uppreglade väggar är mycket vanligt och därför är "felet" förväntat även om det är "dolt"/gömt. I gamla hus med uppreglade källarväggar är det förmodligen vanligare att hitta fuktskadade väggar än att hitta torra och fina. Att besiktningsmannen påtalar detta som en riskkonstruktion
12 svar · 8,7k läst
·
J
Jockose: Företag 1 tillåter avbeställning utan ersättning. Så där är jag safe. Men det händer mkt idag känns det som. Företag 1 ringer och meddelar att pga ovissheten och strulet så drar dom av 5 tkr på kostnaden och börjar på onsdag. Enkelt beslut för mig.. Företag 1 välkommnas och kommer kl 07:00 på onsdag.. Tack för alla tankar och råd från er.
22 svar · 4,9k läst
mg765
mg765: Styr upp slänten genom att toppdressa lite jord och så ett gräsfrö som inte behöver klippas så ofta, inte har något gödselkrav och ser schysst ut även när det är oklippt, t.ex Weibulls Fritidshus. Gräset kommer kväva det mesta av ogräset också. Kom sedan överens med grannen om att du klipper två av tre gånger. Kommer ni inte åt med gräsklippare så fungerar kanske en
11 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.