57 775 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Skönt att bytet gick igenom. Ett problem mindre.scim skrev:Fel av mig! Jag kollade bara om ett nytt registreringsbevis utfärdats, men det hade det inte…men antalet ägare var 4, och jag är ganska säker att det var 3 innan…så jag använde SMS-tjänsten för att kontrollera ägare och den hade ändrats!
Gjorde lite mer research på killen och jag slutar aldrig att förvånas…tydligen har han bytt namn och gift om sig…alla sökningar leder till någon form av bedrägeri. Han skryter på olika forum om hur mycket pengar han tjänar på poker och hur han lyckas hålla sig under radarn för att slippa betala skatt i norge. På hans pokerprofiler är det folk som skriver att de vill ha tillbaka pengarna han stulit. Ena sekunden bor han i Spanien, nästa på något hotell för 12000:- natten. Jisses!
Smart. En till sak att komma ihåg då man säljer bil.xdigger skrev:
Det är egentligen det enda du behöver tänka på, samt att använda det senaste regbeviset, jag använder nästan alltid bara appen, man får besked direkt även om ägarbytet fortfarande tar nån dag.
Nu har det gått en vecka och än har jag inte hört något, förutom fått hem ett brev från polisen om att ärendet är nedlagt (inte så förvånande). Han verkar dessutom blockat mig på Facebook där han f.ö. bytt namn (igen).
Ägarbytet sker ögonblickligen med appen, lätt att kontrollera med ett sms med regnummer till 72503 (kostar 3 kr), sålt två bilar senaste halvåret och då blev bilen överförd direkt, bilen stod på nya ägaren när man kollade regnummret nån minut efter man signerat i appen bägge gångerna, kalasbra och säkertxdigger skrev:
Jäkligt olustig historia detta. Kan med min erfarenhet säga att du gjorde ett fel, du sa inte ifrån på skarpen direkt.
Har sålt (och köpt, men det brukar gå smidigare) en hel del billiga bilar genom åren och det är inte helt ovanligt att det strular till sig. Har haft ofantligt många ändlösa diskussioner med köpare som tycker att det givetvis är deras ansvar att lägga ägarbytespappret på lådan...
Numera säljer jag aldrig ett fordon till någon utan giltigt svensk körkort så ägarbytet kan göras i appen direkt. Man kan blir ju kallad ett och annat och man ställer det kravet i dagens samhälle men det får man ta helt enkelt.
Har sålt (och köpt, men det brukar gå smidigare) en hel del billiga bilar genom åren och det är inte helt ovanligt att det strular till sig. Har haft ofantligt många ändlösa diskussioner med köpare som tycker att det givetvis är deras ansvar att lägga ägarbytespappret på lådan...
Numera säljer jag aldrig ett fordon till någon utan giltigt svensk körkort så ägarbytet kan göras i appen direkt. Man kan blir ju kallad ett och annat och man ställer det kravet i dagens samhälle men det får man ta helt enkelt.
Det skulle aldrig falla mig in att sälja något alls till någon som kallar mig ett och annat. Sådana människor ska man inte ha något att göra med överhuvudtaget. Man ska vara nästan lika picky när man säljer grejer som när man köper.
Man ska ALDRIG ge ägarpapprena till en köpare. Gör dom inte ägarbytet så står du där och får betala alla p-böter, du kan inte hävda bilen stulen heller fick jag reda på i mina efterforskningar för några år sedan. Som bakgrund, min föredetta sålde sin bil utan min vetskap med en uppsättning gamla papper, hon gjorde en bra grej och det var att hon skrev ett kvitto åtminstone som man kunde basera ägarbytet på sen.
Klicka här för att svara