Hej! Vet att det här är ett husforum och inte ett bilforum men jag litar ändå på expertisen här ;)

Jag sålde en bil igår, en Saab 9-5 -00 som gått runt 36000 mil. Jag har bara ägt bilen i drygt ett år (500 mil ca). Har haft den som extrabil då min andra bil saknade dragkrok, och du kan ju inte vara utan dragkrok om du bor i hus…Den besiktigades i februari utan anmärkning och är väl i helt ok skick, finns lite småfel, rost etc.

Jag hade lagt ut den på blocket och det gick lite trögt först, men efter att jag sänkte priset från 8 till 6 tusen så var det en hel del som hörde av sig. Han som köpte den kom och kikade på den igår kväll, och förklarade att han krockat med sin bil och behövde en ny snabbt då han hade fyra mil mellan jobb och hem. Han frågade inte så mycket, men jag sa de fel jag kände till om bilen, i alla fall de som var värda att nämna. Han köpte den direkt utan någon större undersökning, han provkörde den inte och tittade lite snabbt under huven…han visste nog lika lite om bilar som jag ;)

Idag fick jag ett argt sms där han förklarade att det var något allvarligt fel på bilen, han hade märkt att bilen skakade lite på vägen hem (10 mil) och dagen efter på väg till jobbet hade den börjat skaka så mycket att han inte vågade fortsätta. Han frågade om jag kände till köplagen och att han inte gillade att bli blåst (vem gör det).

Han fick hjälp av någon mekanikerkompis och de konstaterade tydligen att vänster bromskiva, ok och belägg var dåliga. Bromsskivan var tydligen skev vilket förmodligen var orsaken. Sedan var tydligen även bromsslangen trasig.

Jag började kolla upp vad dessa delar skulle kosta, och då fick jag ytterligare ett sms där han sa att han hittat fler fel som jag borde upplyst honom om och att han häver köpet och jag fick komma upp och hämta bilen i Norsjö, drygt 2 h från där jag bor. Jag skrev att det blir besvärligt då jag redan skickat in papperna för ägarbyte och frågade vilka fel han hittat.

Han ringde då upp och förklarade att de lyft upp bilen, skruvat av alla däck och konstaterat att bilen bara var att skrota, det var flera stag som kunde gå av när som helst och något annat som jag inte riktigt förstod (han är norsk). Han sa iaf att bara delarna skulle kosta 7-8000 från Biltema. Han blev bogserad under samtalet och under bogseringen så lossnade tydligen vänster framhjul (!). Enligt honom var alla fem bultar spårlöst försvunna. Hans mekanikerkompis trodde det berodde på påfrestningen när bilen körts med skev bromsskiva.

Jag bad honom skicka lite bilder vilket han gjorde och ringde upp igen. Då bad jag honom förklara i detalj vad det var som var trasigt, och då var det helt plötsligt bara ett stag för 300:-, förutom bromsdelarna som skulle kosta 18-1900. Jag försökte få klarhet i var de övriga tusenlapparna bestod av, men han sa att hans kompis skulle få skriva ett sms och förklara.

Nu sitter jag och väntar på den förklaringen samtidigt som jag funderar på hur man ska hantera detta? Jag har som sagt aldrig märkt av dessa problem tidigare, och även om det uppenbarligen var något fel på bilen vid köpet så känns det ju som köparen gjort det värre på något vis. Att hjulet föll av måste ju bero på något som hänt efter köpet, inte helt osannolikt att de inte dragit åt bultarna?

Rent juridiskt känns det ju som han inte har något att hämta, men moraliskt kan jag givetvis tänka mig att bistå lite för att reparera bromsarna. Sedan vet jag inte vad man som köpare har rätt att förvänta sig, han har köpt en bil för 6000:-, skattad och besiktigad, med sommar och vinterdäck i ok skick?

Han har inte en chans att få rätt i några anspråk mot Dig,klargör detta och svara sedan ej på fler kontaktförsök!

Jag tycker inte du ska göra någonting, be honom dra dig inför tinget om han vill. Att få rätt att häva ett köp mellan två privatpersoner är inte det lättaste. Dessutom vet du ju inte om det är han själv som orsakat skadorna. När det kommer till köp och sälj av bilar i de lägre prisklasserna, då stöter du på människor som du inte trodda fanns. Konsumentköplagen gäller för övrigt inte mellan två privatpersoner.

Edit. Köplagen ska det vara mellan två privatpersoner, men om du googlar den så har han föga att hämta.

Redigerat:
Såvitt jag förstått det har han inte rätt till något alls rent juridiskt. Och ärligt så kan människan skylla sig själv om han inte ens provkör. Och vad hindrade honom från att vända om nu bilen skakade hela vägen hem?

Låter i mina öron som en blåsning för att försöka krama dig på pengar, ger du efter kommer du antagligen till slut gå minus på din försäljning...

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Om han tappat vänster framhjul efter det att de demonterat just vänster fram för att konstatera skeva bromsskivor så känns det inte riktigt som att det är ditt ansvar.
Efter ett sådant uppenbart blåsningsförsök hade jag blivit väldigt osamarbetsvillig.
Edit: såg nu att du inte skrev om det var vänster fram eller bak de hävdade var skev, jag bara antog.

Redigerat:
scim skrev:
som jag funderar på hur man ska hantera detta?
Förklara att det är hans problem och avsluta kontakten.
Han har inget att hämta.
En idiot i mängden, billiga bilar får alla möjliga kreatur att krypa fram.
Hotar han dig eller trakasserar med massor av telefonsamtal osv så polisanmäl.
Använde du blockets engångstelefonnummerfunktion? Om inte, byt telefonnummer om det behövs.
Tur i oturen så har du ju postat ägarbytet, bara att hoppas att det går igenom så att han inte har lämnat ett felaktigt personnummer.

Köparen har ju en viss undersökningsplikt liknande då man köper bostad. Säg bara att det var upp till honom att provköra bilen innan köp.
Köper man en bil för 6000:- så får man nog allt ha lite kunskap själv och räkna med renovera den själv.

Det är vänster framhjul vars bromskiva etc var dålig, och det var vänster framhjul som lossnade. Som jag förstod hade de lossat alla hjul, så det är väl bara en tidsfråga innan de andra ramlar av ;)

Jag vet att jag har rätt juridiskt, men samtidigt verkar det ju som att jag sålt en trasig bil, om än ovetandes. Men den allmänna uppfattningen här är alltså att det inte spelar någon roll?

Bara att be honom kolla noggrannare på nästa bil. Samt ta längre provtur och hissa upp bilen på gds hall...
Din fd bil får han hälla pengar på eller skrota.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bromsskivor är förbrukningsvaror och vill man slippa skruva får man köpa nytt med garanti. Bryt kontakten, svara inte på några telsamtal eller sms.

Han försöker blåsa dig. Du är nog inte den förste. Han kanske har det som "business".
(i o f sig KAN ju bilen ha rasat precis när han hämtat den men det tror jag inte)
Köper man en bil som gått 36000 mil för 6000:- får man räkna med att den har fel.

Svara inte mer på några mail, sms eller samtal. Fortsätter han störa dig så anmäl honom för ofredande.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
scim skrev:
Det är vänster framhjul vars bromskiva etc var dålig, och det var vänster framhjul som lossnade. Som jag förstod hade de lossat alla hjul, så det är väl bara en tidsfråga innan de andra ramlar av ;)

Jag vet att jag har rätt juridiskt, men samtidigt verkar det ju som att jag sålt en trasig bil, om än ovetandes. Men den allmänna uppfattningen här är alltså att det inte spelar någon roll?
Är du ens säker på att något faktiskt är fel med bilen? Jag skulle inte vara det för 5 öre. Det handlar om en ganska klassisk strategi när det gäller privata bilaffärer.

Lek med tanken att du ringer upp och säger att du kommer förbi imorgon och kollar på bilen. Vad tror du svaret blir!? (Men åk absolut inte dit!! ;) )

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Det låter som en besvärlig scam isåfall, köpa bilar för tusenlappar och sedan häva köpet? Eller har jag för dålig fantasi?

scim skrev:
Det låter som en besvärlig scam isåfall, köpa bilar för tusenlappar och sedan häva köpet? Eller har jag för dålig fantasi?
Inte häva...
Köpa bilar och försöka locka fram dåligt samvete så man får några tusenlappar swishade till sig av säljaren.

scim skrev:
Grejen är att man dels ska sälja bilen vidare, dels försöker hota säljaren att betala tillbaka pengar.
Dessutom behöver inte logiken vara hundraprocentig i dessa fall, folk som håller på så här brukar kunna vara lite knasiga i största allmänhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.