2 403 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur långt efter renovering kan hyresvärd komma och kräva högre hyra?
2006 orsakade min granne en vattenskada vilket resulterade i nytt kök och badrum för mig. Fick muntligt löfte av nu pensionerad förvaltare att det inte skulle drabba min hyra. Nu kommer brev från hyresvärden där dom hävdar att dom har rätt att höja hyran trots att det gått 10 år. Jag bestrider detta och hänvisar till Jordabalken kap 12 paragraf 55a punkt tre. Har jag eller dom rätt? Jag tror att dom tänker fel när det gäller detta med att max fem år har förflutit. Kan det vara så? Misstänker att dom kommit på att jag har väldigt låg hyra efter 40 år i samma lya.
Förvaltarens löfte betyder ingenting med mindre man kan styrka att denne talade med fastighetsägarens mandat.
Lawline.se's jurister säger att
"Under ett pågående hyresförhållande gäller dock den vanliga preskriptionsfristen på tio år enligt 2§ preskriptionslagen"
http://lawline.se/answers/hyresgasts-retroaktiva-betalningsskyldighet
Alltså har de i princip rätt att kräva retroaktiv betalning för 10 år bak. Det är nog detta som de lutar sig mot nu.
Dock gäller precis som du säger Hyreslagen 12 kap 55a§ punkt 3 att det inte får ha förflutit mer än 5 år från det att standardhöjningen gjordes och om renoveringen skedde 2006 (ingen renovering har skett därefter?) så har de inget att komma med.
Är du medlem i Hyresgästföreningen så föreslår jag att du kontaktar dem för hjälp. I annat fall brukar det finnas någon timmes gratis juristkonsultation på bibliotek och dylikt som du kan utnyttja för att få rådgivning om ditt speciella fall. Oavsett vad så se till att skriftligen (helst rekommenderat brev) bestrida deras krav och var extremt noga med att specificera varför.
Lawline.se's jurister säger att
"Under ett pågående hyresförhållande gäller dock den vanliga preskriptionsfristen på tio år enligt 2§ preskriptionslagen"
http://lawline.se/answers/hyresgasts-retroaktiva-betalningsskyldighet
Alltså har de i princip rätt att kräva retroaktiv betalning för 10 år bak. Det är nog detta som de lutar sig mot nu.
Dock gäller precis som du säger Hyreslagen 12 kap 55a§ punkt 3 att det inte får ha förflutit mer än 5 år från det att standardhöjningen gjordes och om renoveringen skedde 2006 (ingen renovering har skett därefter?) så har de inget att komma med.
Är du medlem i Hyresgästföreningen så föreslår jag att du kontaktar dem för hjälp. I annat fall brukar det finnas någon timmes gratis juristkonsultation på bibliotek och dylikt som du kan utnyttja för att få rådgivning om ditt speciella fall. Oavsett vad så se till att skriftligen (helst rekommenderat brev) bestrida deras krav och var extremt noga med att specificera varför.
En sak dock, de har rätt att höja hyran till motsvarande vad andra hyreslägenheter kostar i samma område oavsett renovering.
Hyresvärden kan alltid begära en bruksvärdesvärdering.
Då kommer automatiskt skicket på lägenheten att värderas mot dagens hyresnivå oavsett när eventuella reparationer gjorts.
Kostar skjortan att ta in parterna för detta, men möjligheten finns.
Om det då visar sig att hyran är för låg, så blir hyresgästen skyldig att betala ny beräknad hyra.
Dock inte retroaktivt.
Då kommer automatiskt skicket på lägenheten att värderas mot dagens hyresnivå oavsett när eventuella reparationer gjorts.
Kostar skjortan att ta in parterna för detta, men möjligheten finns.
Om det då visar sig att hyran är för låg, så blir hyresgästen skyldig att betala ny beräknad hyra.
Dock inte retroaktivt.
Redigerat:
Klicka här för att svara