9 481 läst ·
74 svar
9k läst
74 svar
Reklamation, fått för lite golv som nu utgått.
@Plåthuset, om säljaren frågar köparen om när köparen tänkt lägga golvet, hur köparen tänk lägga golvet mm och får svar bla att golvet ska läggas inom fem månader. Men köparen lägger inte golvet förrän efter sju månader, och det då kommer fram till att det saknas några kvadratmeter och att golvet har utgått.
Vem är det då som gjort fel?
Ovan nämnda senario kan vara direkt taget från TS, det enda vi inte vet är om säljaren frågat TS och om TS svarat på frågan.
Ovan nämnda senario kan vara direkt taget från TS, det enda vi inte vet är om säljaren frågat TS och om TS svarat på frågan.
Kök, matsal och vardagsrum är i tre delar och där har jag ekgolv.Demmpa skrev:
Hallen som är delad i två delar ska ha det saknade skiffergolvet.
Det står klart och tydligt på ritningen som jag lämnade till handlaren att det skulle vara skiffer i hela hallen MEN det kan ju helt klart vara som så att han räknat med ek i lilla delen av hallen.
Jag har inte snålat med ekgolvet och över två pkt över är lite i överkant...
Ligger nåt i det du skriver.
Hej Demmpa,Demmpa skrev:@Plåthuset, om säljaren frågar köparen om när köparen tänkt lägga golvet, hur köparen tänk lägga golvet mm och får svar bla att golvet ska läggas inom fem månader. Men köparen lägger inte golvet förrän efter sju månader, och det då kommer fram till att det saknas några kvadratmeter och att golvet har utgått.
Att säljaren kan ställa frågor är för att beräkna sin egen risk, det innebär inte någon direkt friskrivning från säljarens sida.
Vet inte riktigt vad du menar med "vem är det då som gjort fel". Har säljaren räknat fel har väl säljaren gjort fel, eller? Som jag skrivit tidigare tycker jag inte att själva ansvarsfrågan är särskilt svår i det här fallet, det är påföljden som inte är självklar.
Ansvarsfrågan hade ju varit lite mer spännande om säljaren hade räknat "rätt" och frågan hade varit om hur mycket spill som "får" gå åt när en konsument är köpare. Men så är det ju inte här som jag tolkar situationen.
Nu tycks det lösa sig till det bästa, men rent juridiskt, skulle ÅF kunna bjuda kunden på ett snarlikt golv på de kvadrat som fattas? Då menar jag ett golv med samma låssystem och storlek som det som levererats, men med annat mönster/färgton.
Jaha så det hade varit mer spännande...det verkade ju enligt dig vara så väldigt solklart innan i våra diskussioner.Plåthuset skrev:
Min frågeställning var ju precis detta nämligen vad som ska anses som en rätt leverans och hur mycket spill som skulle läggas på för att en handlare inte skulle bli anklagad för att varken ha levererat för lite eller för mycket till kunden.
Mitt ställningstagande var klart eftersom TS ärende INTE handlade om det du tog upp. Så som TS beskrivit saken var det uppenbart att säljaren räknat fel. Är det inte uppenbart att säljaren räknat fel är situationen såklart annorlunda. Vill du diskutera den sidofrågan är det såklart helt OK, men som du la fram det fick du det att framstå som att det skulle kunna påverka utgången i TS fall och det håller jag inte med om.oceanis skrev:Jaha så det hade varit mer spännande...det verkade ju enligt dig vara så väldigt solklart innan i våra diskussioner.
Min frågeställning var ju precis detta nämligen vad som ska anses som en rätt leverans och hur mycket spill som skulle läggas på för att en handlare inte skulle bli anklagad för att varken ha levererat för lite eller för mycket till kunden.
Nu ska vi inte göra stor sak av detta men låt mig citera två delar direkt ur ett av mina inlägg:Plåthuset skrev:Mitt ställningstagande var klart eftersom TS ärende INTE handlade om det du tog upp. Så som TS beskrivit saken var det uppenbart att säljaren räknat fel. Är det inte uppenbart att säljaren räknat fel är situationen såklart annorlunda. Vill du diskutera den sidofrågan är det såklart helt OK, men som du la fram det fick du det att framstå som att det skulle kunna påverka utgången i TS fall och det håller jag inte med om.
"Varför kan du inte då svara på frågan som egentligen var grunden till min frågeställning. Det är ju ett forum och att vi rör oss i gränstrakterna i frågeställningarna lär ju vara tillåtet."
" Detta är en relevant fråga, kanske inte direkt i TS fall, men för den typ av köp vi diskuterar i tråden."
Speciellt det sista tycker jag tydliggör ganska klart att min frågeställning är av en generell art för liknande fall som också kan vara åt båda hållen med för mycket levererat eller för lite levererat baserat på mängd spill som skall beräknas. Något som jag nog tycker var tydligt beskrivet.
Men vi ska kanske inte gå för djupt i detta..........
hade en liknande men olik erfarenhet. Köpte ett mönstrat kakel och skulle i våras ha ett passande svart att lägga som kant till. Säljaren sa att de hade ett de rekommenderade, jag köpte och åkte hem, kaklet blev stående. Nu skulle vi lägga kaklet och ser att måtten inte stämmer, vi kan inte ha samma fogbredd (stor skillnad) vilket jag sa var viktigt. Ringde ÅF som tog tillbaka golvet, han sa det var deras ansvar helt. Jag var orolig för så lång tid gått men han sa att det var deras ansvar att deras ord stämde, dvs att plattan skulle ha motsvarande storlek vilket den inte hade. Det spelade ingen roll att jag hunnit kapa 2 innan det uppmärksammades, de tog tillbaka allt.
dessutom tror jag nog det finns en standardsiffra på spill, med kakel, vilket vi lagt i 6 rum har alltid åf räknat (och upplyst) om att de lagt på 10 % för skärning oavsett kakelaffär.
dessutom tror jag nog det finns en standardsiffra på spill, med kakel, vilket vi lagt i 6 rum har alltid åf räknat (och upplyst) om att de lagt på 10 % för skärning oavsett kakelaffär.
Klicka här för att svara