O
Vad står det i offerten? Ibland kan det säkerligen stå att extra arbeten kan tillkomma. Men har han lämnat ett fastpris utan några undantag så är det hans förlust. Finns det undantag så är det troligtvis din förlust. Dock så tycker jag att ursäkten gör att det borde vara hans ansvar. Han borde ha kunnat förutsätta ganska bra hur mycket som går åt.

Du skriver ju i ditt första inlägg att dom behövt schakta mer än vad den geotekniska undersökningen har indikerat. Är det inte så att man har varit/blivit tvungen att skifta ut mer massor p.g.a. att befintligt material var för dåligt? Då är ju frågan hur dom formulerat sig si sitt anbud. Har dom den geotekniska beskrivningen inskriven som underlag för sitt anbud?

harry73
De flesta svar finns redan i TS första inlägg

Ja han betalar för extra kostnader för andra geotekniska förhållanden men jag anser inte att han i ett fastpris kontrakt behöver betala för att entreprenören inte kan mäta
Gissemisse skrev:
...
Vi har fått ett fast pris och skrivit kontrakt.

När de började gräva upptäcktes det att de behövde gräva lite mer än vad den geotekniska undersökningen visade och vi betalade en liten summa för arbetet och det extra makadam som behövdes fylla på.

...

Vår entreprenör vill nu ha ytterligare 121 000 kr för fyllnadsmassor och påstår att man inte kan förutse innan hur mycket som behövs höjas innan mätkillen varit ute på plats och satt en referenspunkt.

Efter 10 år som entreprenör kan jag börja med att konstatera att TS har rört till det för oss som ska läsa det här.
Jag tolkar det som att det är 121 000:- för fyllnadsmassor som ska läggas under huset?
Men fyllnadsmassor ska överhuvudtaget inte läggas under ett hus! Det ska användas bredvid huset för att fylla upp tomten. Fyllnadsmassor som begrepp är nämligen allt som man kan fylla upp med men det duger inte under ett hus eftersom det inte nödvändigtvis är packningsbart.

Men här gäller det kanske material som ska vara under huset? Då är det inte fyllnadsmassor. Då är det grus eller kross.

Vi vet fortfarande inte hur långt materialet ska transporteras och därmed är det svårt att säga hur långt materialet kommer att räcka men med måttliga transportsträckor räcker det att fylla ganska mycket under huset.
Baserat på hur jag brukar räkna så räcker det till ett par hundra m3, utlagt, packat och klart. Men det där hänger alltså på transportavståndet/kostnaden.

Själv gör jag så här i mina kontrakt:
1. Ingen borttransport av massor ingår eftersom dessa kan behövas på tomten.
2. Grus/kross ingår en viss mängd. Går det åt mer så debiteras detta extra med ett visst belopp. I detta beloppet ingår transport, utläggning och packning. Upplupet material redovisas med kopior på vågsedlarna.
3. Tomtplanering ingår med befintligt material så långt det räcker.
Med det upplägget får kunden ett fast pris med vissa reservationer och vet vad dessa reservationer kommer att kosta, i alla fall räknat per ton. Och kostnaden verifieras med vågsedlarna.

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
harry73
Robban_C skrev:
Jag tolkar det som att det är 121 000:- för fyllnadsmassor som ska läggas under huset?
Jag tolkar det som fyllnadsmassor som ska läggas runt huset eftersom färdig golv hamnar för lång över marknivå.
TS (och E) visste redan från början att det behövdes fyllnadsmassor eftersom tomten ligger lägre än gc-vägen bredvid.
Att E inte skulle kunna mäta in höjderna någorlunda nogrann verkar osannolikt. Att han inte kan läsa en karta med höjderna tror jag inte heler på, så han har nog gjort bort sig och försöka göra om det till en ÄTA som ts ska betala.

Men jag misstänker att det egentligen ska ingå i fast pris

O
Tja... Jag skulle vilja se avtalet för att kunna svara helt bergsäkert:) På om E har rätt eller inte. Det är inte alls omöjligt det finns vissa reservationer. Om det inte finns några reservationer då gäller det fasta priset.

Har jag tolkat rätt att entreprenören vill lägga på 4-5 lager extra cellplast utöver de 3 lager som det är projekterat för?

"Enligt vår entreprenör har vi 80-85 cm kvar att fylla upp efter att dragit bort sitt enligt offerten ( 3x100 mm cellplast + 100 mm betong). Han vill fylla upp med 400 mm makadam och sen 4-5 lager med cellplast. Hans beräkning på 121 100 kr består av 38 000 kr för makadam inkl moms och transport, 930 kvm cellplast för 65 100 kr samt extra arbetskostnad på 18 000 kr."

Cellplast är knappast kostnadseffektivt att använda som "fyllnadsmassor" :thumbdown:

Sen undrar jag vilken form av entreprenad det är? total eller utförande-entreprenad? är det AB04 eller ABT06 som ligger till grund för avtalet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.