Hej. Jag undrar om jag ska godta hantverkarens ursäkt för att jag har klagat på att han skrivit upp för många arbetstimmar. Ord står tydligen mot ord här. Han menar att de timmarna är till för planering, åka och hämta/lämna material, tidsplanering o dyl som inte syns inom mina väggar. Stämmer det? Mvh Agneta :confused:

tjaa Det beror väl på hur många timmar det handlar om. Men tid för att hämta material låter väl (beroende på omständigheterna) rimligt att du som kund får betala. Tidplanering låter lite luddigt.

Vilken omfattning är det? Att en hantverkare planerar varje enskilt objekt är väl inget direkt konstigt, inte heller kan man begära att han eller hon ska åka och handla åt kunden på sin fritid. Tidsplanering däremot känns som något som bör ingå i timpengen.

Tidplanering kan innefatta/innebära vanlig projektering. Dvs. planering för när inköp ska göras, planering för i vilken ordning saker och ting ska göras. Allt för att få projektet att flyta på så snabbt och billigt som möjligt.
Planering som alltså är helt okej att debitera.

Är det löpande räkning eller fast pris ni kommit överens om?
Som andra frågat om, hur stor del av fakturan är det som ni tvistar om?

Nej det är inte så många timmar det rör sig om. 5 timmar bara...men jag tyckte hans förklaring var lite luddig.

S
5 timmar som du bestrider? Vad är isf hela fakturan på? Det är ganska avgörande :)

Oavsett vad han gjort så räcker det inte för hantverkaren att bara lägga på ett antal timmar. Han måste lämna en faktura som är så pass specificerad att kunden kan avgöra att den är korrekt. Han måste alltså speca exakt vad han gjort på dessa extra timmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.