10 399 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
F*n - Åkte dit på tills vidare prenumeration - Dagens Industri
Surfade runt och hamnade på DI.se. Eftersom jag är rätt intresserad av ekonomi så slutade det med att jag nappade på en månads digital provprenumeration för 1 kr. Medveten om att det skulle gå vidare till ordinarie prenumeration för 359:- per månad hade jag koll på datumet. Fiskade upp bekräftelsen i mejlboxen och returnerade den med uppsägning.
Trodde att det var klart i och med det tills jag upptäckte att det dragits 359:- på mitt kort. Ringde upp kundtjänst för att rätta till misstaget. Svaret är att uppsägningen måste göras per telefon eller brev och dessutom 7 dagar innan provperiodens slut.
Vid beställningen fanns ingenting om detta förutom i länken under prenumerationsvillkor. Naturligtvis kryssade jag i rutan för att acceptera villkoren så juridiskt är det solklart.
Jag har accepterat och det är bara att betala. Problemet är att jag som kund känner mej lurad. Det är ingen ekonomisk fråga utan helt en moralisk. Jag har haft stort förtroende för DI och dess journalistik kring diverse fiffel i finansvärlden. Märkligt så snabbt det försvann när jag upptäckte att man bedriver de egna affärerna som jag hänför till blufföretagare. Upptäckte att även DN kör samma upplägg.
Är jag överkänslig och naiv som går på upplägget och är det en framgångsrikt sätt att skaffa nya kunder?
Trodde att det var klart i och med det tills jag upptäckte att det dragits 359:- på mitt kort. Ringde upp kundtjänst för att rätta till misstaget. Svaret är att uppsägningen måste göras per telefon eller brev och dessutom 7 dagar innan provperiodens slut.
Vid beställningen fanns ingenting om detta förutom i länken under prenumerationsvillkor. Naturligtvis kryssade jag i rutan för att acceptera villkoren så juridiskt är det solklart.
Jag har accepterat och det är bara att betala. Problemet är att jag som kund känner mej lurad. Det är ingen ekonomisk fråga utan helt en moralisk. Jag har haft stort förtroende för DI och dess journalistik kring diverse fiffel i finansvärlden. Märkligt så snabbt det försvann när jag upptäckte att man bedriver de egna affärerna som jag hänför till blufföretagare. Upptäckte att även DN kör samma upplägg.
Är jag överkänslig och naiv som går på upplägget och är det en framgångsrikt sätt att skaffa nya kunder?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Men menar du att du alltså sade upp pren. omedelbart, men på ett formellt felaktigt sätt?
Om det inte framgår när du beställer, vilka formkrav de har för uppsägningen så tycker jag du skall bråka med dem. Så får det inte gå till.
Eller stod det tydligt i det mail du svarade på att det inte går att svara på det?
Om det inte framgår när du beställer, vilka formkrav de har för uppsägningen så tycker jag du skall bråka med dem. Så får det inte gå till.
Eller stod det tydligt i det mail du svarade på att det inte går att svara på det?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Gjort samma resa fast med Illustrerad Vetenskap som också är i Bonniersfamiljen. Jag trodde det var en tremånaders prenumeration men den övergick tydligen till en tillsvidareprenumeration och räkningarna började ramla in.
Jag kontaktade dem förstås och berättade att jag missförstått och till slut gick de med på att avluta prenumerationen med en gång och inte ett nummer senare som deras avtal sa.
För att inte uppmuntra deras marknadsföringsmetoder sade jag samtidigt upp min prenumeration på Gör Det Själv, en annan av Bonniers tidningar, något jag funderat länge på att göra men det här fick mig att göra slag i saken. Slutresultatet blev att de förlorade en prenumerant som troget betalat i fem år.
Jag kontaktade dem förstås och berättade att jag missförstått och till slut gick de med på att avluta prenumerationen med en gång och inte ett nummer senare som deras avtal sa.
För att inte uppmuntra deras marknadsföringsmetoder sade jag samtidigt upp min prenumeration på Gör Det Själv, en annan av Bonniers tidningar, något jag funderat länge på att göra men det här fick mig att göra slag i saken. Slutresultatet blev att de förlorade en prenumerant som troget betalat i fem år.
Att sådana här gratis-prova-på-erbjudanden handlar om bondfångeri borde man väl ha koll på om man är intresserad av ekonomi, tycker jag. Läs villkoren noga och gör helt rätt, annars går man på en mina. Det är ungefär som då man låter sig faktureras av Klarna. Annars måste jag säga att DI verkar ha blivit affärsvärldens motsvarighet till aftonbladet, full med taskiga rubiker och clickbaits.
Jag undersökte frågan själv för något år sedan och har för mig att det kan anses som ett oskäligt avtalsvillkor att inte godta uppsägningar via mail. I alla fall med tanke på att du tecknat avtalet och fått just ett mail som bekräftelse.
Konstigt att just DI använder sig av en metod som är sammankopplat just med diverse "blufföretag".....
/Krille
Konstigt att just DI använder sig av en metod som är sammankopplat just med diverse "blufföretag".....
/Krille
Samtidigt - hade inte bondfångeriet funkat på tidningens målgrupp hade man väl knappast använt den metoden. Lätt att säga att man skall lusläsa villkoren, men i praktiken så är det 9 av 10 som aldrig läser något finstilt.pelpet skrev:
Och det är just det som så många bondfångare lever på. Enkel affärsmodell. Ge ut ett väldigt bra affärserbjudande kombinerat med krångliga villkor. Det är ganska många som misslyckas med att följa villkoren. 0%-lånen på SIBA typ.
Det som stör mig är hur diverse mer eller mindre oetiska marknadsföringsmetoder blivit normen även bland s.k. seriösa aktörer. Diskuterade detta en gång med en bekant som vid tillfället var marknadsföringschef på ett stort konsumentinriktat företag och förklaringen var helt enkelt att dessa kanaler direkt stod för 30% av deras intäkter.
Uppfattar det som de flesta tycker att man får skylla sig själv och kan instämma i det om det varit ett impulsköp från helt okänd leverantör. Inget om formen eller 7-dagarskravet fanns med i bekräftelsen.
Jag tror att de flesta gör som jag att man bara kryssar i rutan med villkor och antar att det är juste, då man handlar av ett etablerat bolag.
Frågan är om det är en lyckosamt affärskoncept. Ska vi vänja oss att misstro allt och alla? Jag är benägen att svara JA på detta nu.
Jag tror att de flesta gör som jag att man bara kryssar i rutan med villkor och antar att det är juste, då man handlar av ett etablerat bolag.
Frågan är om det är en lyckosamt affärskoncept. Ska vi vänja oss att misstro allt och alla? Jag är benägen att svara JA på detta nu.
Jag håller med dig! Jag tycker det jäkligt fult gjort!
Jag har också varit involverad med Bonniers tidningar och jag tycker det fungerar mycket bättre!
Uppsägning direkt på webben fr.o.m. nästa nummer! (med en viss tidsmarginal)
Teknikens Värld däremot körde vidare med en gåvoprenumeration och det blir inga fler sådan där!
DI har en hemsk hemsida, seg och med annonser som täcker hela bilden om man har lite större stil.
Så jag förstår att du ville ha den på papper
Jag har också varit involverad med Bonniers tidningar och jag tycker det fungerar mycket bättre!
Uppsägning direkt på webben fr.o.m. nästa nummer! (med en viss tidsmarginal)
Teknikens Värld däremot körde vidare med en gåvoprenumeration och det blir inga fler sådan där!
DI har en hemsk hemsida, seg och med annonser som täcker hela bilden om man har lite större stil.
Så jag förstår att du ville ha den på papper
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Välkommen i klubbenBerraBo skrev:
Det är många många som har fallit i den gropen tyvärr.
Men först en lite elak kommentar (som jag läste nån gång):
När en person säger "det är inte pengarna det gäller, utan principen"
så gäller det just pengarna
Och varför inte? Vem vill bli av med 360 kr? Det kunde ju blivit en liter whisky i stället, eller två BiB.
Men till min historia:
Jag har läst lite här och där att det kunde löna sig att vara med i lite kund- och marknadsundersökningar, så i höstas anmälde jag mig till en sådan för att testa. Svarade på lite frågor, och "samlade poäng".
Och så kom erbjudandena: Få en IPad, vinn en IPhone, få ett par träningsskor, en vinterjacka, vad som helst.
Men det var naturligtvis så lurigt formulerat att man "hade chans" att vinna något av allt detta.
Och varje gång skulle man betala en eller fem kronor. Så jag har gjort Åtta (8) utbetalningar à en krona.
Plus en utbetalning om 399 kr till något som heter MEMBERS MARKET.
Men hittills har jag inte fått så mycket som en tandpetare tillbaka.
Man skall alltid bekräfta adressuppgifterna på erbjudandet, och betala en eller fem kronor till.
Och nu har jag ett litet helvete med att bli av med all spam-mail.
Får kanske byta mailadress snart
Så mitt råd till alla: Gå inte på dessa fagra löften
Redigerat:
Kan hålla med om att det känns aldrig bra att bli blåst på pengar. Däremot är känslan annorlunda beroende på hur det går till. Jag blev faktiskt av med dubbla pengar på ett amerikanskt blufföretag för 3 månader sedan. Ja faktiskt - det räckte inte som läropengar. Det jag menar är ungefär att lånar du ut 100:- till kompis - kompis på krogen blir du inte så besviken på att du inte fick igen pengarna.KnockOnWood skrev:Välkommen i klubben![]()
Det är många många som har fallit i den gropen tyvärr.
Men först en lite elak kommentar (som jag läste nån gång):
När en person säger "det är inte pengarna det gäller,
utan principen" så gäller det just pengarna![]()
Och varför inte? Vem vill bli av med 360 kr? Det kunde ju blivit en liter whisky i stället, eller två BiB.
....
Så mitt råd till alla: Gå inte på dessa fagra löften![]()