M
-MH-: Använde du källan till något? Servitutet kan ha förfallit.
2 svar · 925 läst
T
Troberg: I alla såna här förhandlingar så bör man gå in med attityden "Det här är vad vi kom överens om, se till att det blir så. Ni klantade er, ni fixar det.". Att acceptera något annat är bara den absolut sista nödlösningen. Min fru är suverän på den sortens förhandlingar. Hon har nästan fått en stackars helpdeskkille på IKEA att börja gråta, efter att de gett oss fel grejor. Det
33 svar · 14,9k läst
Dowser4711
Dowser4711: Så här skriver hyresnämnden http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/ Dvs, om du har en bra orsak, fyller i rätt avtal och inte pratar om en tid på mer än 4 år så låter det rimligt.
1 svar · 1,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Tja, när det gäller stickvapen så brukar ju 3,5 cm anses som nån gräns ... Vet inte om det bara gäller vuxna, men barn slåss ju med kniv också nuförtiden (huvaligen). De där ser ju kortare ut, så man kanske inte ska överdriva skaderisken ... Att ett barn blir hängande och dör låter lite skrämselpropaganda ... Å andra sidan gör de säkerligen inget för att hålla fåglar borta,
8 svar · 3,1k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: Bygg ett staket med snedtak ovanpå som skickar tillbaks vattnet in på grannens tomt.
17 svar · 7,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi pausar den här dikussionen tills LM har fastslagit vad som gäller. Jag låser tråden nu, så hoppas jag att TS kan meddela mig när svar har inkommit från LM. /Moderator
330 svar · 100,0k läst
·
useless
useless: Om det är ett 'riktigt' dolt fel så blir det tyvärr lite katten på råttan. Du får hävda dolt fel till den ni har köpt av så får den i sin tur driva det vidare mot sin säljare om han vill det.
3 svar · 1,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Redan på punkt 2. Kommer idén att haverera. -skall jag prata med den idioten? Aldrig i livet! Staffan Icke medlem.
2 svar · 1,2k läst
D
Daniel 109: Det är nog ingen dum idé att nämna det vid tillträdet så att det inte riskerar att dyka upp senare. Men köparen har ju som sagt fått en bättre produkt. Så den är sannolikt nöjd.
13 svar · 4,2k läst
A
azg: Tack så mycket för hjälpen [citat]
7 svar · 3,3k läst
I
Ingper: Innan man går på grannen för hårt - tänk om han faktiskt har fått löfte av kommunen att ha ett provisoriskt tältgarage där....
8 svar · 2,0k läst
Ö
Österlenskan: [citat] Vi ska sätta oss ner med grannen och gå igenom allt. Han borde ju veta var rören går. Man blir ju lite lätt nojig, är husägare för första gången och har bara bott här knappt ett år. Inget vi räknade med direkt, han har i sin tur grubblat på det här sedan rören grävdes ner.
2 svar · 1,2k läst
johel572
johel572: Helt otroligt i en BH tråd att man faktiskt pratar med grannen! Se vad mycket som löser sig bara man kommunicerar och håller god ton.
15 svar · 5,6k läst
Anna_H
Anna_H: Lite nyfiken på om @urhunden lever och hur det gick med målningen?
35 svar · 19,5k läst
·
B
BiggeTheKing: Vilda djur undviker vägar i många fall och du kommer bort från frågan. Rannsaka dig själv som ryttare alternativt gående var du helst vill se träcket. Det är inte mycket begärt att ha en hopfällbar spade att styra eländet i diket . Vad vilda djur gör i skogen har inte mycket att göra med djur med namn hage osv Naivt kanske men det är hästägarna felet sitter i, inte vad som är
4 svar · 1,0k läst
H
Henri: Nerre Det var Polos som använde "skrika" i samband med att polisen hade utfärdat en felaktig p-bot. Skrika kanske betyder överklaga. Överklaga anser både du och jag att man ska göra i sådant fall.
76 svar · 12,0k läst
B
Birgitta64: [citat] Det finns inga servitut över huvudtaget, den biten som är byggd på min mark måste ju vara helt olaglig. Tänker ringa Länsstyrelsen och fråga om vad som gäller när man river en stenmur.
10 svar · 1,2k läst
E
EvaR: Ja vi har några bilder... då gör jag en ny tråd... tack!
17 svar · 6,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Ja, jo, jag har läst inlägget och tittat på bilden. Och förstår fortfarande inte riktigt problemet. Tidigare kunde man ta sig väg där staketet nu är (som @harry73 skriver är det tveksamt om man hade någon direkt rätt därtill) och nu måste man istället fylla upp lite för att kunna köra hitom eller bortom staketet. Och eftersom att det ekonomiska värdet av de instängda
7 svar · 2,3k läst
·
R
Räknenisse: Ja, husbehovet för uppvärmning/matlagning/koka tvätt etc. Ej för att sälja/förbruka utanför fastigheten. Brukar vara så att man stämmer av med markägaren (ungefär) vilka träd man får ta ner. Ska vara vettigt i förhållande till utbudet och ändamålet. Så de får inte peka ut bara gamgranar, men du kan inte kräva att få bara björk heller om det inte finns överflöd av det.
1 svar · 877 läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Ca 500st varav 50st är icke rökare. Källa: Strålsäkerhetsmyndigheten. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/ Stickan
34 svar · 9,8k läst
·
mattiasp
mattiasp: Kan man komplettera med en självreglerande värmekabel?
11 svar · 3,9k läst
B
Byggdjuret: [citat] Inte så svårt att fastighetsägaren är ansvarig. Om hg gjort en byggnad så är denne ansvarig.
17 svar · 9,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Förstår inte vad som är så svårt med att läsa innantill. @harry73 har länkat till PBL-kunskapsbanken hos Boverket om att grunden är att bygglov för ex.vis båtar och husvagnar inte behövs, men att kommuner får kräva det lokalt. Förstår inte heller varför de här frågorna spårar ur off topic flera gånger samma vecka. Förstår slutligen inte varför jag och flera andra ens
31 svar · 10,3k läst
·
N
Nybyggarens: [citat] Okey, tack för svar.
24 svar · 12,1k läst
L
Lane: På vår väg när den asfalterades togs 50 cm från varje tomt till dräneringsgrus/avrinningsyta. Detta för att grusvägen skulle kunna asfalteras, hade inte gått annars då grusvägen var för smal. Dessa 50 cm ägs fortfarande av tomtägarna och ska hållas efter. Flera på vår gata har tröttnat på underhållet och asfalterat denna yta (och pajat avrinningen). Hur det historiskt blev så
76 svar · 19,5k läst
·
B
billy_baver: Icke alla fastigheter är möjliga att klyva eller avvittra i nya tomter. För att man ska få stycka av flera mindre tomter ur en stor måste de alla bli möjliga att bebygga. Och det händer ibland att planbestämmelser förbjuder hur små tomter som helst. Men under förutsättning att sådana hinder saknas skulle TS med kusin i sämja kunna dela dödsboets tomt, och därefter tillskifta sig
5 svar · 3,8k läst
F
fsn: [citat] Ingen vet hur huset är belånat idag. Sista inlägg från TS var i November -16 och senast inloggad i Februari -17. Man kan nog förutsätta att både bodelning och skiljsmässa är klar.
29 svar · 9,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Känns som om juridiken är rätt enkel, det är ditt ansvar att hålla vägen efter grannens hus i farbart skick, och du har också rätt att vidta de åtgärder som krävs för det. Men allt det är för din egen skull, det finns ingen annan som kan ställa krav på dig att göra det. Och på den gemensamma vägsträckan har du rätt att göra samma sak, men det har även grannen. Bäst är
32 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.