13 718 läst ·
26 svar
14k läst
26 svar
Vad innebär äganderätt?
Har ni kommit vidare?
Låter ju definitivt som att ni kan sitta lugnt i båten - eller snarare sitta lugnt på bryggan dårå. Vill den nye vattenägaren fortsätta bråka är det ju bara att be denne bevisa sin rätt. Jag skulle iofs be att få skriftligt på er rätt, inte för att kunna visa upp för den nye grannen (han/hon får väl skaffa sin information själv) utan för att ha svart på vitt OM det skulle drivas vidare. Och kanske även för att visa för övriga grannar med bryggor och samma avtal att även de har all rätt att ha sina bryggor kvar.
Har en liknande fråga:
Har köpt en tomt som avstyckades på 70-talet och det står följande:
”Med avstyckningslotten följer äganderätt till vatten och grund i sjön xxx enligt reglerna i 12 kap. 4 § jordabalken”
Betyder det att jag har rätt till sjön oavsett hur lågt vattnet är? Kan jag ha en brygga? Kan jag påla i vattnet? Gräva ur för båt? Hur långt ut sträcker sig äganderätten?
Tomten i sig är markerad på tomtkartan och sträcker sig egentligen inte ut över sjön, finns koordinater för tomtmarkeringar även vid/i sjön...
Tacksam för förtydling som även en ickejusrist kan ta till sig
Har köpt en tomt som avstyckades på 70-talet och det står följande:
”Med avstyckningslotten följer äganderätt till vatten och grund i sjön xxx enligt reglerna i 12 kap. 4 § jordabalken”
Betyder det att jag har rätt till sjön oavsett hur lågt vattnet är? Kan jag ha en brygga? Kan jag påla i vattnet? Gräva ur för båt? Hur långt ut sträcker sig äganderätten?
Tomten i sig är markerad på tomtkartan och sträcker sig egentligen inte ut över sjön, finns koordinater för tomtmarkeringar även vid/i sjön...
Tacksam för förtydling som även en ickejusrist kan ta till sig
Även om du äger sjön så finns det ju regler vad man får göra. Strandskydd mm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det är äldre jordabalken din avstyckning hänvisar till, och den är inte helt lättläst. Sen dess har det också kommit en hel del lagar som begränsar dina rättigheter som markögare, främst strandskyddet som @Daniel 109 nämner.
Kort sagt, du kommer förmodligen varken få påla eller anlägga en brygga.
Kort sagt, du kommer förmodligen varken få påla eller anlägga en brygga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Ofta styckas tomter av utan rätt till vatten. Flyttar sig strandlinjen då så är det någon annan som äger den nya strandremsan. Det är alltså bättre såsom du har det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Läste slarvigt, har du gränsmarkering mot sjön gäller den. Men det finns någon form av bygemensam rätt till fiske exempelvis.
Lite uppdatering från mig. Åkte och pratade med lantmäteriet och dom menade att det inte var några konstigheter, vi har brukanderätten till vattenområdet. Så vi kan göra hur vi vill där. Har tex ett godkänt gammalt bygglov för brygga som är registrerat på min fastighet.
Sen varför man skrev äganderätt och inte lät vattnet ingå då man reglerade fastigheten är ju lite konstigt.
Sen varför man skrev äganderätt och inte lät vattnet ingå då man reglerade fastigheten är ju lite konstigt.
Klicka här för att svara