Vem som ordnat stranden har egentligen ingen betydelse, däremot om ni kan hävda att det är er hemfridszon. Detta är kanske ett gränsfall och man behöver väl se hur det ser ut, men ni bör kunna hävda detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker vi bör försöka hålla isär servitutet från tomten om möjligt. Och med tomt menar jag inte hela er fastighet (mark nedan), utan den mindre yta som ligger runt huset som också kallas hemfridszon (jag håller mig till det ordet nedan, men det är i princip samma sak).

Uppenbarligen har grannen servitut att passera er mark till sin båtplats (som kanske också är på er mark. Det är en sak och har inget med er strand att göra.

Sen har vi er badstrand. Ligger den inom er hemfridszon har ni ensamrätt till den, gör den inte det gäller allemansrätten och då har grannen, jag och fan och hans moster rätt att nyttja den.

Om det är som du säger att ni har fri siktlinje från huset till stranden och det inte går någon väg eller stig, eller på något annat vis ligger en naturlig avgränsning mellan ert hus och vattnet är det inte helt orimligt att ni hävdar hemfridszon över hela området ner till vattnet om det är 50 meter. Gör ni det tycker jag att ni bör stängsla in hela marken för att tydligt markera att allemansrätten inte gäller där.

Men bara så att du vet, 50 meter är på gränsen till vad som normalt accepteras. Och bara ett faktum som att det normalt går folk längs vattnet (om det gör det) eller att grannens servitutväg från deras hus till bryggan går mellan ert hus och bryggan skulle upphäva er möjlighet att hävda hemfridszon hela vägen till vattnet. Så det kan gå, men det är inte givet.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag hoppas detta löser sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur är det med strandskyddet? "Gjort i ordining strand" kan vara dispenskrävande.

Kanske inte bråka allt för mycket med grannen, i fall de skulle kunna påkalla myndigheternas uppmärksamhet?

M -MH- skrev:
Hur är det med strandskyddet? "Gjort i ordining strand" kan vara dispenskrävande.

Kanske inte bråka allt för mycket med grannen, i fall de skulle kunna påkalla myndigheternas uppmärksamhet?
Det kan vara en aspekt som gör att man bör hålla låg profil. Vi vet ju inte exakt vad som gjorts men jag tolkar TS som att man rensat upp, tagit bort sly och så, vilket bör vara ok

Just rätten för allmänheten att bada har ansetts väldigt stark i liknande fall så jag tror inte att du kommer att få din strand att tolkas vara inom hemfridssonen. Privata badstränder är sällsynta.
De dispenser som beviljats mot strandskyddet har alla en klausul om att allmänheten inte får hindras från att promenera längs stranden.

K klimt skrev:
Det kan vara en aspekt som gör att man bör hålla låg profil. Vi vet ju inte exakt vad som gjorts men jag tolkar TS som att man rensat upp, tagit bort sly och så, vilket bör vara ok
Att utöka hemfridszonen genom att "ställa i ordning/annektera" en strand är ofta något som kan irritera grannar och förbipasserande och leda till att någon kontaktar myndighet. Det är faktiskt inte tillåtet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.