18 890 läst ·
84 svar
19k läst
84 svar
Tvångsbyte av garageportar i samfällighet
Ett ord. Samfällighet.N nordsluttning skrev:Nåja, det är väl så här i en samfällighet. Dock blir jag rätt trött på att andra använder mina pengar till något som egentligen inte behövs. Åtminstone inte för mej och de flesta av mina grannar.
Tar förmodligen med mej den nya porten när jag flyttar härifrån nån gång i och med att jag, mot min vilja tvingats betala den.
Ett tips. Flytta till ett eget hus om du nu blir så trött över hur dina pengar spenderas.
Du tror väl inte du kommer undan samfälligheter bara för att du flyttar till ett eget hus?JLyck skrev:
Samfälligheter (samfällighetsföreningar) bildas i syfte att förvalta och underhålla en eller flera fastigheters gemensamhetsanläggningar eller rättigheter. Detta kan till exempel vara enskilda vägar, parkeringsplatser, grönområden, lekplatser, bryggor och badplatser, värmesystem, data/TV.
Källa?HasseTeknik skrev:
Ett absolut värstascenario kan faktiskt se ut så här :
Samfällighet tar upp lån - vilket är detsamma som att alla anslutna fastigheter solidariskt tar lånet.
Långivaren går KK.
KK- förvaltaren kräver betalt av samfälligheten.
Samfälligheten ansöker om lån av annan långivare - men misslyckas med det ( ytterst ovanligt men möjligt).
Samfälligheten kräver in delbetalningar från sina medlemmar för att täcka skulden.
Medlemmar kan av någon anledning inte betala.
Då inträffar det något konstiga att den fastighet, som har störst skillnad mellan värde och belåning, ligger sämst till, för KK- förvaltaren kan då begära att kronofogden försäljer den fastigheten, för att täcka upp för skulden.
Så vitt jag vet kan förvaltaren av kreditinstitutets konkursbo inte ge sig på enskilda delägarfastigheter. Föreningen är motparten. Styrelsen är skyldig att efter andelstal uttaxera de medel som erfordras för förvaltningen. Om styrelseledamot inte verkar för att så sker kan denne bli personligt ansvarig. Avgår styrelsen kan konkursförvaltaren begära att länsstyrelsen utser syssloman som fullgör styrelsens skyldigheter. Så det är alltid styrelsen eller syssloman som ger sig på enskilda delägare och om så krävs begär att kronofogden försäljer dennes fastighet för att få in de medel som belöper på just den fastigheten. Föreningens fordran enligt uttaxeringen har under 1 år företräde framför alla inteckningar i fastigheten. Rimligen borde styrelseledamöterna bli personligen ansvariga om föreningen går miste om betalning för att de inte kontaktar kronofogden inom denna 1-åriga tidsfrist.
Jag skrev "absolut värstascenario" och det går att konstruera fall, där en " oskyldig" fastighet blir drabbad av att en annan medlem i samfälligheten inte sköter sina betalningar!C civilingenjören skrev:Källa?
Så vitt jag vet kan förvaltaren av kreditinstitutets konkursbo inte ge sig på enskilda delägarfastigheter. Föreningen är motparten. Styrelsen är skyldig att efter andelstal uttaxera de medel som erfordras för förvaltningen. Om styrelseledamot inte verkar för att så sker kan denne bli personligt ansvarig. Avgår styrelsen kan konkursförvaltaren begära att länsstyrelsen utser syssloman som fullgör styrelsens skyldigheter. Så det är alltid styrelsen eller syssloman som ger sig på enskilda delägare och om så krävs begär att kronofogden försäljer dennes fastighet för att få in de medel som belöper på just den fastigheten. Föreningens fordran enligt uttaxeringen har under 1 år företräde framför alla inteckningar i fastigheten. Rimligen borde styrelseledamöterna bli personligen ansvariga om föreningen går miste om betalning för att de inte kontaktar kronofogden inom denna 1-åriga tidsfrist.
Exempelvis : Fastihet A ( värde 20MSEK) bildar samfällighet med Fastigheterna B och C ( vardera värda 125000 SEK) och tar upp ett lån på 2 MSEK för en gemensam väg. Långivaren går i konkurs och återbetalning krävs. Ingen ny långivare vill ta över lånet. Vad händer då om inte B eller C kan få fram sina pengar? Med största sannolikhet, så försäljs då fastigheterna B och C och att A får stå för resten av skulden.
Du glömde ange fastigheternas andelstal i ditt exempel. Dessutom är ett exempel på en samfällighet med endast 3 delägarfastigheter inte tillämpligt eftersom det sannolikt inte skulle ha föreningsförvaltning utan delägarförvaltning. Tråden handlar om en föreningsförvaltad samfällighet. En samfällighetsförening är en juridisk person. Det är den som är långivarens motpart. Du har fortfarande inte angivit någon källa.HasseTeknik skrev:
Jag skrev "absolut värstascenario" och det går att konstruera fall, där en " oskyldig" fastighet blir drabbad av att en annan medlem i samfälligheten inte sköter sina betalningar!
Exempelvis : Fastihet A ( värde 20MSEK) bildar samfällighet med Fastigheterna B och C ( vardera värda 125000 SEK) och tar upp ett lån på 2 MSEK för en gemensam väg. Långivaren går i konkurs och återbetalning krävs. Ingen ny långivare vill ta över lånet. Vad händer då om inte B eller C kan få fram sina pengar? Med största sannolikhet, så försäljs då fastigheterna B och C och att A får stå för resten av skulden.
En förutsättning för att en viss fastighet ska kunna säljas exekutivt i exemplet är att det belopp som blivit uttaxerat för just den fastigheten, efter andelstal, inte betalas till föreningen.
Redigerat:
Antag då att A har 10%, B 40% och C 50%.
Jag vet att det inte är normalt, när det gäller garage, men principen om solidariskt ansvar gäller alltid!
Jag vet att det inte är normalt, när det gäller garage, men principen om solidariskt ansvar gäller alltid!
Andelstal och "scenarior" är väl rätt ointressant här? Garagen är troligen lika stora, så varje garageinnehavare har ett garage och en andel i samfälligheten. Det är säkerligen inte heller aktuellt för föreningen att låna pengar av någon som kommer att gå i konkurs den närmaste tiden. Och inget av det har att göra med huruvida föreningen hade rätt att ta det här beslutet om byte av portar.
Nej. Det finns någonting som kallas juridisk person och innebär att delägarna endast är solidariskt ansvariga om så föreskrivs i lag, som t.ex. i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag 2 kap. Handelsbolag 20 § ("Bolagsmännen svarar solidariskt för bolagets förpliktelser.") och 4 kap. Enkla bolag 5 § ("... Har flera bolagsmän deltagit i avtalet, har de lika rätt i förhållande till medkontrahenten och svarar solidariskt för vad som har utfästs.").HasseTeknik skrev:
En samfällighetsförening är en juridisk person och det finns ingen regel om att delägarna är solidariskt ansvariga som i ett handelsbolag. (Och det spelar ingen roll hur många gånger du påstår det utan källa med utropstecken efter.) Det som gäller är följande:
SFL 43 § Räcker ej tillgängliga medel till betalning av klar och förfallen skuld för vilken föreningen svarar, skall styrelsen utan dröjsmål upprätta och på föreningsstämma framlägga särskild debiteringslängd samt omedelbart uttaga vad som fordras.
Försummar styrelsens ledamöter vad som åligger dem enligt första stycket, är de solidariskt ansvariga för skulden. Är försummelsen uppenbar, förordnar länsstyrelsen på borgenärens yrkande syssloman att debitera och uttaga vad som fordras. I fråga om ersättning till sådan syssloman äger 33 § andra stycket motsvarande tillämpning.
Redigerat:
Klicka här för att svara