8 562 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Alkolås ? Har eller inte ?
Sida 1 av 3
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är egentligen problemet?
En person har ju aldrig alkolås, det finns bara på fordon.
Kanske du kan kolla på transportstyrelsen på personens bil, om du har bilnumret.
Eller kanske det finns något på personen på lexbase.se, om du har namn och identifieringsuppgifter.
En person har ju aldrig alkolås, det finns bara på fordon.
Kanske du kan kolla på transportstyrelsen på personens bil, om du har bilnumret.
Eller kanske det finns något på personen på lexbase.se, om du har namn och identifieringsuppgifter.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men en person kan ha som villkor i sitt körkort att han bara får köra bil som har alkolås. Det går att få som alternativ till körkortsindragning.
Vår granne har blivit dömd 3 ggr för rattfylla och blivit tvungen att ha alkolås i bilen. Förra året så körde hen på fyllan igen och vi ringde polisen, grannen hade helt enkelt köpt en annan bil utan alkolås....
Om personen har villkor alkolås så är det personligt.galento skrev:
Personen får alltså bara köra den specifika bilen som är knuten till villkoret. Det räcker inte att bilen har ett alkolås, utan märkningen på alkolåset skall stämma överens med personens "kod".
Alltså missbrukar din bekant troligen sitt villkor.
Såvida det inte är möjligt att sätta in personliga alkolås i flera fordon. Teoretiskt är det väl möjligt, men sannolikt alldeles för dyrt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror (men vet inte) att körkortregistret är en offentlig handling. Så man bör kunna fråga transportstyrelsen om en viss person har körkort, och vad det ev. finns för villkor kopplade till det körkortet. Iom att det är en offentlig handling (?) så får du fråga anonymt, myndigheten har inte rätt att fråga vem du är eller varför du vill ha informationen.
Troligen kan du även fråga polisen, men där kanske det mer behandlas som ett tips, och det är inte säkert att de berättar hur det ligger till.
Troligen kan du även fråga polisen, men där kanske det mer behandlas som ett tips, och det är inte säkert att de berättar hur det ligger till.
Hej och tack för tips i frågan.Vet ju att ett alkolås sitter i en specifik bil som
den dömde då endast får använda.Personen ifråga kör andra bilar med
andra passagerare åkande och detta är ju absolut inte ok om personen har villkor
69 med alkolås då de åkande inte ens vet att det förekommit rattfyllor i förarens historia.
Tog ut uppgifter på lexbase och det var skrämmande läsning om personen ifråga,
flera grova rattfyllor fängelsedomar mm.
Har också hört talas om personer men alkolås bilar som "fått hjälp av sambon" att
blåsa på morronen för att ta sej till jobbet.
den dömde då endast får använda.Personen ifråga kör andra bilar med
andra passagerare åkande och detta är ju absolut inte ok om personen har villkor
69 med alkolås då de åkande inte ens vet att det förekommit rattfyllor i förarens historia.
Tog ut uppgifter på lexbase och det var skrämmande läsning om personen ifråga,
flera grova rattfyllor fängelsedomar mm.
Har också hört talas om personer men alkolås bilar som "fått hjälp av sambon" att
blåsa på morronen för att ta sej till jobbet.
Redigerat:
Tror jag inte, för ett villkorat körkort med alkolås har en funktion att slumpvis begära nytt utandningsprov under körningen.galento skrev:
http://www.villkorat.drager.se/handhavande
Återblåsning under färd
Alkolåset har sådana inställningar att du kommer att få utföra utandningsprov under färd. Dessa ska företrädelsevis utföras med fordonet stillastående utanför trafiken, men känner du dig säker så kan det utföras under färd.
Alkolåset kommer att pipa till och displaytexten ”Ny test nödvändig. Blås” är synlig. Du har därefter sex (6) minuter på dig att stanna bilen och utföra utandningsprovet. Om du inte kan utföra ett prov just nu, tryck på OK-knappen för att skjuta upp provet två (2) minuter. Du kommer att få frågan ytterligare en (1) gång, därefter blir det en överträdelse.
Utförs inte återblåsningen kommer alkolåset att larma. Det enda sättet att återställa larmet är att stanna fordonet och stänga av motorn. Vägran att utföra återblåsning under färd är en överträdelse och kommer att uppmärksammas av din handläggare.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Japp det är strikt att personen får bara köra bil X. Det räcker inte ens att alkolåset har samma märkning, utan det är verkligen bil X med regnummer XXX ZZZZ.
Anledningen är att en "felblåsning" leder till återkallelse, och därför får det inte vara möjligt att kringgå det genom att köra "andras" alkolås-bilar.
Däremot finns det INGET hinder mot att personen tar passagerare i sitt alkolåsfordon, för detta finns det en särskild villkorskod: 63
Personen behöver inte informera passagerarna om alkolåset och det är fullt tillåtet att personen exempelvis döljer det faktum att man har alkolås.
thomas33: Återblåsning är INTE för att förhindra att en "kompis" blåser. Även i sådana alkolås försedda med kamera som sparar bilder på blåsningen + sedan slumpvisa bilder på föraren med jämna mellanrum, krävs återblås.
Anledningen till återblås är helt enkelt att man inte ska kunna dricka under färd eller stopp.
Anledningen är att en "felblåsning" leder till återkallelse, och därför får det inte vara möjligt att kringgå det genom att köra "andras" alkolås-bilar.
Däremot finns det INGET hinder mot att personen tar passagerare i sitt alkolåsfordon, för detta finns det en särskild villkorskod: 63
Personen behöver inte informera passagerarna om alkolåset och det är fullt tillåtet att personen exempelvis döljer det faktum att man har alkolås.
thomas33: Återblåsning är INTE för att förhindra att en "kompis" blåser. Även i sådana alkolås försedda med kamera som sparar bilder på blåsningen + sedan slumpvisa bilder på föraren med jämna mellanrum, krävs återblås.
Anledningen till återblås är helt enkelt att man inte ska kunna dricka under färd eller stopp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Är det en bekant skulle jag nog kunna tänka mig att varna andra bekanta från att åka med vederbörande, särskilt om jag ”visste” att hen fuskade med olika fordon. Svårt läge dock, för man riskerar ju en konfrontation med personen ifråga, men det kan ju å andra sidan både trafiksäkerheten i allmänhet och ens bekantas liv och hälsa i synnerhet vara värda.
