2 751 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Krav på Spa anläggning
Hej,
Om man bygger en anläggning, tex ett större spa, som man tänkt driva kommerciellt. Finns det några krav tex slutbesked eller gk besiktning innan man får ta det i drift?
Måste bygget vara klart innan det öppnar? Vad innebär klart? Beställaren anser så? Kommunen? Besiktning?
Om man bygger en anläggning, tex ett större spa, som man tänkt driva kommerciellt. Finns det några krav tex slutbesked eller gk besiktning innan man får ta det i drift?
Måste bygget vara klart innan det öppnar? Vad innebär klart? Beställaren anser så? Kommunen? Besiktning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
De får givetvis inte ha öppna (strömförande) uttag i en publik miljö.
Fast det där med slutbevis i en kommersiell lokal är en intressant fråga. Om man ex. tittar på ombyggnaden av Gallerian här i Stockholm så är ju butikerna öppna trots att de river halva huset och bygger upp det igen. Och sedan andra halvan.
Fast det där med slutbevis i en kommersiell lokal är en intressant fråga. Om man ex. tittar på ombyggnaden av Gallerian här i Stockholm så är ju butikerna öppna trots att de river halva huset och bygger upp det igen. Och sedan andra halvan.
Vilka krav finns innan de öppnar? Är det företaget (tex elektrikern) som ansvarar? Om denne säger att det inte är klart, men beställaren öppnar ändå?
Började fundera över detta då jag är på semester i Skåne och bor precis bredvid ett spa bygge. Det har troligen försenats en del, min gissning är att det skulle öppna i maj/juni..... Men det ser ut att vara halvklart. De som äger det säger att det ska öppna till helgen.. ..
Rent byggmassigt inte klart, det ser man. Men, de kanske kan öppna ändå?? Eller?
Började fundera över detta då jag är på semester i Skåne och bor precis bredvid ett spa bygge. Det har troligen försenats en del, min gissning är att det skulle öppna i maj/juni..... Men det ser ut att vara halvklart. De som äger det säger att det ska öppna till helgen.. ..
Rent byggmassigt inte klart, det ser man. Men, de kanske kan öppna ändå?? Eller?
Ett bygge brukar *alltid* se ut som en katastrofzon strax innan det blir klart, speciellt om många aktörer jobbar mot en gemensam deadline.
Men, de får ju fortfarande inte utsätta anställda eller besökare för risker.
Dock är det ju valfritt hur snyggt, ”färdigt” och uppstädat man vill ha vid sin invigning.
Om eluttag är öppna och sladdar hänger fritt är ju inget faromoment om elen inte är inkopplad på de delarna, då är det bara kosmetiskt, eller på sin höjd en risk för någon att snubbla på.
Viktigaste bitarna utöver bärande konstruktion är nog att ventilation, nödutgångar och brandlarm är på plats och att de fått en godkänd brandskyddskontroll.
Men, de får ju fortfarande inte utsätta anställda eller besökare för risker.
Dock är det ju valfritt hur snyggt, ”färdigt” och uppstädat man vill ha vid sin invigning.
Om eluttag är öppna och sladdar hänger fritt är ju inget faromoment om elen inte är inkopplad på de delarna, då är det bara kosmetiskt, eller på sin höjd en risk för någon att snubbla på.
Viktigaste bitarna utöver bärande konstruktion är nog att ventilation, nödutgångar och brandlarm är på plats och att de fått en godkänd brandskyddskontroll.
Klicka här för att svara
