Juridik
rqx: Gammal tråd, men reglerna från GVK ni pratar om gäller vad jag vet vattenrör och inte elrör. Övriga genomföringar som bryter väggens tätskikt Förutom rörgenomföringar så finns andra typer av produkter som installeras i våtrum och och därmed bryter väggens tätskikt. Placering av produkten och genomföring avgörande för ett vattentätt resultat. För genomföringar i våtzon 1
Holmspel: [citat] Såg att fingrarna inte följde med tankarna :P Vad jag menade var att gör föräldrarna inget åt bullret så är det nya ägarnas problem. Eventuell värdesänkning är såklart er familjs bekymmer.
Räknenisse: [citat] Det korta svarat är att om användningen har lång tradition och inga bättre alternativ finns så är det troligt att man kan få ett officialservitut. Men det är alltid en fråga om avvägning mellan olika intressen i det enskilda fallet, så helt säker kan man inte vara. För vatten utan tillhörande strand lär väl den belastning det skulle innebära för ägaren vara ganska liten
Demmpa: Inga svar på dina frågor men däremot frågor som felet kan hänga på. Vet du hur dräneringen (under/utanför husets sockel) och fuktskyddet (på väggen) är utfört? Är det "platonmatta" eller isolerskivor (tex Isodrän) på väggarnas utsida? Är det fuktskadat precis nere vid golvet eller är det en liten bit upp? Om skadan är en bit upp på väggen så är det antagligen själva
Nötegårdsgubben: Äldre jordabalken är från 1734, men som @useless är inne på finns en lag om arrendators förköpsrätt från 1943. Den ändrade säkert i jordabalken också. Det går att hitta alla 1734 års lagar här: http://www.wisberg.se/wisberg.se/lagar.htm Exakt lydelse 1943 kräver dock att man vet vilket lagrum det gäller om man ska hitta en specifik äldre lydelse.
Bart: Här spekulerar jag en del, men … Det finns domar som säger att en köpare av en fastighet inte är skyldig att kolla upp bygglov. Köparen ska kunna förvänta sig att alla erforderliga bygglov för en fastighet finns. Min tanke är att en köpare även ska kunna förvänta sig att alla erforderliga tillstånd finns också. Bygglov = tillstånd. Tillstånd = bygglov. Sen om det är en
Jordabalk: [citat] Underskrift på att jag tagit del av vad grannen tänker göra. Så slipper kommunen ringa runt och informera
BirgitS: Konsumentverkets och Boverkets gemensamma webbplats https://www.omboende.se/ har många bra artiklar och liknande att läsa för dem som ska anlita hantverkare.
Demmpa: [citat] Genom att ange några ”bra” sökord så kan man få hyfsade träffar så som det är idag. [citat] Tre ”bra” sökord ger sju träffar, ”mejl webbutik chrissofsweden”, [bild]
Demmpa: [citat] Inte säkert, det kan vara fel på protokollet du fick i handen, antagligen inte troligt eftersom besiktningsmannen borde nämnt något om det. [citat] Vadbra att det blev nya regler för besiktningsperioden, nu kan du ju styra om besiktningen så att den hamnar där det är lugnast (hjälper inte nu tyvärr). [citat] Var det på det besiktningspapper du fick i handen som det stod att det
JohnA: Jodå, nog har jag viss paranoja och misstro till myndigheter, men det skadar inte när stora och viktiga saker är i görningen och man kanske bara har en enda chans att lyckas om man gör allt i rätt ordning. Av övriga avstyckningar/fastighetsbildningar/byggen i mitt närområde, och det faktum att den stora markägaren enbart fått avslag på sina senaste projekt, GISSAR jag att kommunen
hempularen: Vad exakt har du för avtalstyp? Begreppet nyckelfärdigt är bara en marknadsföringsterm. Den betyder olika saker beroende på vilket företag som säljer. Allt från en hög med brädor, med en ytterdörr med nyckel på toppen, till ett inflyttningsfärdigt hus. Det intressanta är om du har ett avtal som nämner totalentreprenad, det är en term med relativt väldefinierad betydelse. Har du
Erik Jansson64: Nedan följer ett utdrag ur en längre artikel jag skrivit med anledningen av alla projekt jag kommit i kontakt med som havererat. De första undantagen från bygglovsplikten i nya PBL Redan i Propositionen (1985/86:1) till nya Plan- och bygglagen stod att läsa om undantag i PBL: ”Skyldigheten att söka lov ska kunna varieras genom kommunala beslut. Kommunen skall under vissa förutsättningar
harry73: [citat] Man kan nog göra det direkt efter godkännandet, men då ska man också ha det godkännandet man behöver, dvs underskrift av alla berörda fastighetsägare på en liten skiss inkl. karta av den tänkta åtgärden. Sedan tycker jag att beslut som tas (eller ska tas) på direkten är dåliga beslut. Man behöver tid att fundera över vad man anser om åtgärden. Så hade grannen lämnat
kindvall: Jo, rätt meningslöst att spekulera mer utan att känna till aktuellt avtal och planregler. En gissning är att TS inte har köpt en tomt än utan funderar på att spekulationsköpa.
hempularen: Som sagt, om huset skulle rasa, så är enda effekten att det blir struligare att sanera, än om man plockar ned plattorna under ordnade former.
ylven: Ett gott råd till i högen ;-) Gör lika dant som om den ene skulle lösa ut den andre vid en bodelning - fast tvärt om. Enklaste är ju om ni båda bli hälftenägare.
Alias_Olle: [citat] Kan man vända på det och säga att det är märkligt många som köper radhus inte förstår begränsningarna det kan innebära? Det är väl ingen rättighet att bygga inglasade uteplatser? Att man kanske får anpassa sig till rådande förhållanden när man väljer att köpa den typen av fastighet?
merbanan: Formulera om dina kritiska frågor till konstruktiva frågor så är det lungt.
civilingenjören: [citat] [citat] Kan i så fall inte vara någon annan typ än lägenhetsarrende enligt din länk.
Nötegårdsgubben: Värden på fastigheter (och annan egendom) går upp och ner över tid. Att värdera ett förskott idag mot tre ”dödsfallsarv” i framtiden är inte helt lätt. Och även om det är lätt är det inte säkert att alla parter tycker att det är rättvist, antingen idag eller vid slutavräkningen. Och då talar vi bara om det rena arvet. Hur ska det värderas att du hyr(?) föräldrarnas hus?
Latitud79: Du ska alltid deklarera inkomsterna. Men om hyresintäkten understiger 40.000kr så blir skatten noll kronor. Tyvärr får man inte tillbaka skatt om du skulle ha ett negativt värde efter schablonen :rolleyes:
Snickerick: [citat] För mig är det mycket enkelt. För två år sedan, under nuvarande ägarens ägo, vidtogs åtgärder på huset. Därefter har skador uppstått. Nu kräver nuvarande ägare att den som sålde huset för sju år sedan skall hållas ansvarig för dessa skador. Säljaren skall alltså hållas ansvarig för skador som uppstått på en konstruktion som inte existerade när huset såldes. Inte
RoTe: [citat] Samt besöksparkering till de stora bilträffarna! ;)
Guson: I Uppsala där jag bor kan man välja ner till 7 hämtningar per år. Jag bor ensam och har 13 hämtningar. Det skulle egentligen räcka med 7 sett till volymen över året men det händer att jag har mycket sopor någon månad och prisskillnaden är bara ett par hundralappar per år. Komposterbart har jag fått undantag för genom att jag har egen kompost.
-MH-: Är blå väg befintlig alltså? Då förstår jag att det inte skrevs något servitut, eftersom din fastighet gränsar till genemsam väg så är det där du skall ha din utfart, och inte över en tredje fastighet,
hempularen: Det låter ju som JM har bestämt sig för en viss åtgärd, som tillverkaren rekommenderar. Man får nog acceptera att det är ungefär så felåtgärder brukar skötas. De levererar funktionen parkettgolv. Om golvet hålls ihop med klickfunktion eller genom limning är en detalj. Limning var ju det normala innan klickgolvet ”uppfanns” och såvitt jag vet så är enda nackdelen att det tar
elmont: Och vill man vara momsregistrerad och har en låg omsättning kan man redovisa momsen en gång per år ( Maj nästkommande år) och det på internet. Det tar ca 10 minuter om man "har ordning på papperna".