5 673 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Upptäckt fel efter handpenning erlagd.
Sida 1 av 2
hej!
Har en fråga angående ett nyligen köpt hus där Handpenningen är lagd för ca 2 veckor sedan, inflytt i November.
Nu genom en bekant har köparen fått reda på att det läcker vatten inne på dennes tomt, detta är en ledning som går igenom 5 tomter och ansluter ifrån den sista tomten ut på det kommunala nätet.
Kommunen har begärt ut Servitutshandlingar ifrån lantmäteriet, därifrån ska man sedan avgöra vems ledning det är, om det är alla husägarnas eller kommunens.
Om det nu är så att man säger att det är husägarna som ska stå för kalaset, vem står för kostnaden då just i fallet där ett hus precis sålts, är det den nya husägaren som endast lagt handpenning eller är det nuvarande husägare?
Har en fråga angående ett nyligen köpt hus där Handpenningen är lagd för ca 2 veckor sedan, inflytt i November.
Nu genom en bekant har köparen fått reda på att det läcker vatten inne på dennes tomt, detta är en ledning som går igenom 5 tomter och ansluter ifrån den sista tomten ut på det kommunala nätet.
Kommunen har begärt ut Servitutshandlingar ifrån lantmäteriet, därifrån ska man sedan avgöra vems ledning det är, om det är alla husägarnas eller kommunens.
Om det nu är så att man säger att det är husägarna som ska stå för kalaset, vem står för kostnaden då just i fallet där ett hus precis sålts, är det den nya husägaren som endast lagt handpenning eller är det nuvarande husägare?
Säljaren har ansvar för huset fram till tillträdet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, ansvaret fram till tillträdet ligger på säljaren.
Men jag vill förtydliga. Detta att handpenning erlagts påverkar ingenting. ASffären är lika giltig utan att handpenning erläggs, när köpeavtalet skrivs på. Iom. att avtalet är påskrivet så är man som köpare bunden att köpa huset. Givetvis kan det i avtalet finnas ex. en besiktningsklausul, som gör att avtalet inte blir bindande förrän efter ex. två veckor.
För rätt länge sedan fanns det en regel/lag att en affär inte blir bindande förrän man betalat iallafall lite. Men så är det alltså inte idag.
Men jag vill förtydliga. Detta att handpenning erlagts påverkar ingenting. ASffären är lika giltig utan att handpenning erläggs, när köpeavtalet skrivs på. Iom. att avtalet är påskrivet så är man som köpare bunden att köpa huset. Givetvis kan det i avtalet finnas ex. en besiktningsklausul, som gör att avtalet inte blir bindande förrän efter ex. två veckor.
För rätt länge sedan fanns det en regel/lag att en affär inte blir bindande förrän man betalat iallafall lite. Men så är det alltså inte idag.
Frågan är väl när de kommer fram till att husägarna ska stå för åtgärder. Och när de utförs.
Om man nu inte är på det klara om det är husägarna eller kommunen som har ansvar finns det ju en risk att husägarna sinsemellan inte har samma uppfattning om det är gemensamt ansvar för ledningen eller "min tomt, min ledning". Typ, surgubbe sitter i huset närmast den kommunala ledningen och tycker att han har inget ansvar för rören längre ner på gatan.
Nu framgår det ju inte hur pass akut läckan är, och om man redan åtgärdat den. Om den åtgärdats och man kommer fram till at det är husägarnas ansvar lär säljaren få betala.
Det finns ju också en risk att man gör en akut åtgärd nu och då finner att det krävs en större åtgärd som förläggs efter tillträdet. Då lär TS åka på den.
Om man nu inte är på det klara om det är husägarna eller kommunen som har ansvar finns det ju en risk att husägarna sinsemellan inte har samma uppfattning om det är gemensamt ansvar för ledningen eller "min tomt, min ledning". Typ, surgubbe sitter i huset närmast den kommunala ledningen och tycker att han har inget ansvar för rören längre ner på gatan.
Nu framgår det ju inte hur pass akut läckan är, och om man redan åtgärdat den. Om den åtgärdats och man kommer fram till at det är husägarnas ansvar lär säljaren få betala.
Det finns ju också en risk att man gör en akut åtgärd nu och då finner att det krävs en större åtgärd som förläggs efter tillträdet. Då lär TS åka på den.
Om bara handpenningen är erlagt så är ju inte ägarbytet gjort, det görs väl normalt på tillträdesdagen?.
Så de gamla ägarna borde få stå för det då dom står som ägare på fastigheten, som Daniel 109 skriver
Så de gamla ägarna borde få stå för det då dom står som ägare på fastigheten, som Daniel 109 skriver
K kindvall skrev:Frågan är väl när de kommer fram till att husägarna ska stå för åtgärder. Och när de utförs.
Om man nu inte är på det klara om det är husägarna eller kommunen som har ansvar finns det ju en risk att husägarna sinsemellan inte har samma uppfattning om det är gemensamt ansvar för ledningen eller "min tomt, min ledning". Typ, surgubbe sitter i huset närmast den kommunala ledningen och tycker att han har inget ansvar för rören längre ner på gatan.
Nu framgår det ju inte hur pass akut läckan är, och om man redan åtgärdat den. Om den åtgärdats och man kommer fram till at det är husägarnas ansvar lär säljaren få betala.
Det finns ju också en risk att man gör en akut åtgärd nu och då finner att det krävs en större åtgärd som förläggs efter tillträdet. Då lär TS åka på den.
Jag är inte så säker på det. Om en akut lagning görs nu och det redan i samband med det är klarställt att en mer permanent lagning behövs så är det ett fel som uppenbarligen är väldokumenterat vid övertagandet och borde ledigt ramla in under dolda fel... tycker jag. Och även om det inte lagas nu men det är konstaterat ett fel som kommer att åtgärdas så tycker jag fortfarande att det faller under dolda fel.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Det beror på hur gamla ledningar det är. Om man kan förvänta sig att detta kan hända så gäller inte dolda fel, harvar just på i ett sådant ärende själv. Det enda man kan göra, enligt Anticimex jurist, är att stämma säljaren för att han inte upplyst.F fsn skrev:Jag är inte så säker på det. Om en akut lagning görs nu och det redan i samband med det är klarställt att en mer permanent lagning behövs så är det ett fel som uppenbarligen är väldokumenterat vid övertagandet och borde ledigt ramla in under dolda fel... tycker jag. Och även om det inte lagas nu men det är konstaterat ett fel som kommer att åtgärdas så tycker jag fortfarande att det faller under dolda fel.
Det är en något annorlunda situation då den är sönder, och detta är konstaterat redan innan tillträde.Nancy Alke skrev:
Oavsett om det är utrett om det är kommunen eller fastighetsägarna som är kostnadsansvariga så hävdar jag att det faller tillbaka på nuvarande ägaren (om nu fastighetsägarna är ägare till röret) oavsett när det åtgärdas just pga att det är konstaterat innan tillträde.
Men om den lagas med något som beräknas hålla ett par år, i avvaktan på en större renovering, är den inte sönder längre. Den är i samma skick som då TS köpte huset, om inte bättre. Det läckte kanske redan då.F fsn skrev:Det är en något annorlunda situation då den är sönder, och detta är konstaterat redan innan tillträde.
Oavsett om det är utrett om det är kommunen eller fastighetsägarna som är kostnadsansvariga så hävdar jag att det faller tillbaka på nuvarande ägaren (om nu fastighetsägarna är ägare till röret) oavsett när det åtgärdas just pga att det är konstaterat innan tillträde.
Om en mer permanent lagning behövs faller det under löpande underhåll. När TS tar över huset följer ansvaret för löpande underhåll med.F fsn skrev:Jag är inte så säker på det. Om en akut lagning görs nu och det redan i samband med det är klarställt att en mer permanent lagning behövs så är det ett fel som uppenbarligen är väldokumenterat vid övertagandet och borde ledigt ramla in under dolda fel... tycker jag. Och även om det inte lagas nu men det är konstaterat ett fel som kommer att åtgärdas så tycker jag fortfarande att det faller under dolda fel.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Även hos mig anar man att tidigare ägare visste, men det spelar ingen roll när huset är så gammalt. I vilket fall som helst så faller det ändå eftersom. försäkringen bara täcker skador inomhus.F fsn skrev:Det är en något annorlunda situation då den är sönder, och detta är konstaterat redan innan tillträde.
Oavsett om det är utrett om det är kommunen eller fastighetsägarna som är kostnadsansvariga så hävdar jag att det faller tillbaka på nuvarande ägaren (om nu fastighetsägarna är ägare till röret) oavsett när det åtgärdas just pga att det är konstaterat innan tillträde.
Anar och fastställt, skillnaden är markant. Och försäkring handlar det inte alls om i tråden.Nancy Alke skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Jag svarade på fsn s inlägg, som handlade om dolda fel, med det förmodar jag att det hänvisas till en dolda felförsäkring.F fsn skrev:
Med anar menar jag att det varit med i diskussionen med försäkringsbolaget, för dolda fel, och att de då sagt att om det är så att ägaren visste i förväg så spelar det ingen roll, eftersom husets ledningar är gamla.
Med detta har jag avlämnat den kunskap jag har i ämnet dolda fel, så nu ska jag vara tyst.
