Hej!
Vi har byggde hus för några år sedan och fick då veta att det kommunala VA-bolaget har en vattenledning som går genom vår tomt, ledningen las ner på 70-talet och det har saknats servitut för den här ledningen sedan dess. Vi ställde oss frågan när vi byggde huset om det skulle vara möjligt att flytta vattenledningen men fick svaret "Nej, ni får lösa garage på något annat sätt", så vi övergav tanken om garage och fokuserade på andra delar istället. Några år har gått och vi har börjat fundera på garage igen, så frågan är.
Vad har jag för möjlighet att kräva en förflyttning av vattenledningen?
Det jag spontant tänker är att det bästa vore om dom helt enkelt flyttade ledningen till där dom faktiskt får ha den, eller så gräver jag upp ett lång hål till hösten och låter ledningen frysa sönder..
 
Förstår det lockande i att sabotera ledningen, men du bör tänka på två saker:
Även om det visar sig att den ligger olagligt på din mark har du inte rätt att medvetet skada den.
(På samma vis som att du inte får elda upp någons bil som står felparkerad hos dig, hur gärna du än vill)

Däremot är det ju inte omöjligt att du av oaktsamhet råkar göra något som kan skada ledningen på motsvarande vis... (Men skriv då inte om det i publika forum.)
Då bör du tänka på vad som kan hända med din tomt om en kommunal vattenledning från 70-talet springer läck nära ditt hus. Låter som något jag själv skulle försöka undvika i det längsta.
Som bonus så lär en reparation enbart innebära att de kommer med stora grävmaskiner och gör ett hastigt jobb med att laga ledningen för att säkra vattentillgången till de hus den servar och att du får en hel del av din tomt förstörd.
 
Du kommer behöva driva en process för att få ledningen flyttad, även om dennligger där den ligger "olagligt" , dvs utan servitut.

Risken är att om det saknas servitut kommer kommunen driva det till detta.
Men i princip är det ju olaga intrång, kommunen skulle reglerat detta tidigare.

Du kan nog glömma garaget under några år och fundera på vad det får kosta att driva detta .

Eller fundera på annan placering.

Kan du byta mark med kommunen? Finns det kreativa lösningar?

Lägger man fram det på rätt sätt kanske de är medgörliga? Istället för att gå till kronofogden och be dem vräka ledningen.
 
Finns det inget papper på det så kan du väl bara bygga dit garage och låta saken vara? Vill de sen komma åt sin ledning är det väl deras huvudvärk. Då lägger de väl troligen en ny på annan plats. Den dagen den sorgen.
 
S Stefan1972 skrev:
Finns det inget papper på det så kan du väl bara bygga dit garage och låta saken vara? Vill de sen komma åt sin ledning är det väl deras huvudvärk. Då lägger de väl troligen en ny på annan plats. Den dagen den sorgen.
Svårt att göra när man är medveten och redan haft en dialog. Bygglovet kan stoopas, komnunen drar igång servitutsprocessen osv.
Det beror väl lite på hur det är för kommunen att lägga ny ledning vid sidan av?
 
Dialogen behöver ju inte handla om mer än ett samtal med någon.....
Fast å andra sidan låter ju allt lite märkligt om det inte finns nå servitut och det ändå beviljades bygglov för huset på den aktuella tomten. Redan där borde väl kommunen ha sett till att det finns servitut i samband med bygglovet.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Svårt att göra när man är medveten och redan haft en dialog. Bygglovet kan stoopas, komnunen drar igång servitutsprocessen osv.
Det beror väl lite på hur det är för kommunen att lägga ny ledning vid sidan av?
Problemet i det här fallet är att bygglov redan finns och är godkänt av kommunen. Bygglov för garage söktes i samma bygglovsansökan som till huset, och det var inte förs senare, när huset var byggt, som det kröp fram att det låg en vattenledning där det presumtiva garaget skulle byggas..

Alternativet vi fick av handläggaren på VA-företaget var exakt så här "men armera grunden ordentligt, som dom gör i stan. Dom husen står ju fast det grävs runt dom". Det känns inte riktigt som ett alternativ att börja göra något för att det är enklast för dom..

Men det är värt att kolla in i hur ett servitut blir till och vad dom kan hävda och kräva..
 
S Stefan1972 skrev:
Dialogen behöver ju inte handla om mer än ett samtal med någon.....
Fast å andra sidan låter ju allt lite märkligt om det inte finns nå servitut och det ändå beviljades bygglov för huset på den aktuella tomten. Redan där borde väl kommunen ha sett till att det finns servitut i samband med bygglovet.
Exakt..
Jag besvarade på en annan kommentar men ja, bygglov för garage och hus söktes i samma bygglov och huset är byggt. Så jag vet inte riktigt hur tankegångarna gick runt det här bygglovet.. Men jag har ringt och sökt ansvarig personal på VA-företaget för att ta reda på hur dom ska lösa det här
 
R Rickard Ohlin skrev:
Du kommer behöva driva en process för att få ledningen flyttad, även om dennligger där den ligger "olagligt" , dvs utan servitut.

Risken är att om det saknas servitut kommer kommunen driva det till detta.
Men i princip är det ju olaga intrång, kommunen skulle reglerat detta tidigare.

Du kan nog glömma garaget under några år och fundera på vad det får kosta att driva detta .

Eller fundera på annan placering.

Kan du byta mark med kommunen? Finns det kreativa lösningar?

Lägger man fram det på rätt sätt kanske de är medgörliga? Istället för att gå till kronofogden och be dem vräka ledningen.
Ja, det är en lite bisarr situation och ingen vet nog riktigt hur dom ska göra i det här, för sen vi senast va i kontakt med handläggarna så har vi inte hört något. Det är lite därför jag söker tips och råd nu för nu måste det vara nog. Vi behöver ett garage..
Jag är lite rädd för att det kan gå i långbänken det här, men ledningen måste hur som helst flyttas någon gång. Vi har försökt be dom att lägga ledningen där den ska gå, där alla andra ledningar går. Vi har pratat om att omreglera tomten och köpa en bit av grannens tomt för att kunna ha alla avstånd till tomtgräns och den här ledningen, men det alternativet är nog enklast men jag vill inte känna mig tvungen att köpa en tomtplätt för att kommunen är kass..
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förstår det lockande i att sabotera ledningen, men du bör tänka på två saker:
Även om det visar sig att den ligger olagligt på din mark har du inte rätt att medvetet skada den.
(På samma vis som att du inte får elda upp någons bil som står felparkerad hos dig, hur gärna du än vill)

Däremot är det ju inte omöjligt att du av oaktsamhet råkar göra något som kan skada ledningen på motsvarande vis... (Men skriv då inte om det i publika forum.)
Då bör du tänka på vad som kan hända med din tomt om en kommunal vattenledning från 70-talet springer läck nära ditt hus. Låter som något jag själv skulle försöka undvika i det längsta.
Som bonus så lär en reparation enbart innebära att de kommer med stora grävmaskiner och gör ett hastigt jobb med att laga ledningen för att säkra vattentillgången till de hus den servar och att du får en hel del av din tomt förstörd.
Jo det stämmer, det hade känts skönt att torska ledningen men det innebär nog bara mer huvudvärk för mig ..
 
harry73
Gäller bygglovet fortfarande? För då tycker jag att ni har en stark case att låta dom flytta ledningen.
Och om de inte vill det, kan du såklart överklaga deras beslut (om det är ett myndighetsbeslut) eller lämna in en stämning.

De hade möjlighet att yttra sig innan bygglovet, så nu får de acceptera läget och flytta ledningen.
Är bygglovet inte längre giltig, då behöver du nytt bygglov, och troligtvis kommer du inte att få det nu när kommunen vet att det finns en vattenledning.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Men vad spelar det för roll att den ligger där då? Är den ivägen och ligger grunt?
Jag hade bara byggt om du har bygglov. Händer det nåt med ledningen sen så får de väl lägga en ny nån annanstans den dagen.
 
harry73
Men blir det en läcka under huset och undermineras hela huset, hur gör man då
 
S Stefan1972 skrev:
Men vad spelar det för roll att den ligger där då? Är den ivägen och ligger grunt?
Jag hade bara byggt om du har bygglov. Händer det nåt med ledningen sen så får de väl lägga en ny nån annanstans den dagen.
Problemet är att även om bygglovet gäller och vi bygger på ledningen, om det blir problem med ledningen så måste vi stå för alla kostnader för skador på fastigheten.
Och ja, den ligger över 1/3 av tomten.. Så vi kan inte riktigt bruka den delen av tomten
 
Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Gäller bygglovet fortfarande? För då tycker jag att ni har en stark case att låta dom flytta ledningen.
Och om de inte vill det, kan du såklart överklaga deras beslut (om det är ett myndighetsbeslut) eller lämna in en stämning.

De hade möjlighet att yttra sig innan bygglovet, så nu får de acceptera läget och flytta ledningen.
Är bygglovet inte längre giltig, då behöver du nytt bygglov, och troligtvis kommer du inte att få det nu när kommunen vet att det finns en vattenledning.
Bygglovet gäller fortfarande och jag har varit i kontakt med VA-företaget, bygglovskontoret och även blivit rekommenderad en advokat om det skulle komma till det.
Det enda som verkade oroande är att människan på VA hävdade "ledningsrätt", vilket innebär att om dom ansöker och får det beviljat så har dom rätten till vattenledningen för all tid och vi måste köpa grannens tomtplätt för att få bygga garage. Men det är just det, får dom ledningsrätten beviljad så är en tredjedel av vår tomt inte värt att lägga pengar på. Typ gräsmatta kanske men inget annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.