Jag funderar på om vår fastighet kan ha rätt till båtplats genom att vara med i en samfällighet som har bryggor, men jag kan inte hitta någon information om detta. På Lantmäteriets karta så är bryggan märkt "S". Vad betyder det? Jag hittar ingen passande samfällighet om jag söker på Lantmäteriets fastighetskarta och de samfälligheter jag hittar är märkta ex. "S:1".
Några tips på hur jag skall gå vidare här? Som det är nu så är det en person som hyr ut båtplatserna, men jag är osäker på om han verkligen har rätt till det. Vår fastighet avstyckades i samband med att två jordbruksfastigheter slogs ihop 1951. Jag har bifogat vad jag tror är den mest relevanta texten kring avstyckningen. Innebär det att vi inte har någon del i samfälligheten (som den avstyckande fastigheten har)? Det verkar som om ingen är engagerad i samfälligheten (om den ens existerar längre) så det är svårt att säga om vi är med eller inte.
Några tips på hur jag skall gå vidare här? Som det är nu så är det en person som hyr ut båtplatserna, men jag är osäker på om han verkligen har rätt till det. Vår fastighet avstyckades i samband med att två jordbruksfastigheter slogs ihop 1951. Jag har bifogat vad jag tror är den mest relevanta texten kring avstyckningen. Innebär det att vi inte har någon del i samfälligheten (som den avstyckande fastigheten har)? Det verkar som om ingen är engagerad i samfälligheten (om den ens existerar längre) så det är svårt att säga om vi är med eller inte.
Enklast att ringa till Lantmäteriet och fråga, dels om det är en samfällighet, och om det är det, vilka fastigheter som har andel i densamma. Jag gjorde det i ett ärende och fick svar på mina frågor utan kostnad. Vill man ha dokument hemskickade så kan det eventuellt kosta en slant.
Prata med mannen som hyr ut båtplatserna?
En gissning är att det varit en vanlig samfällighet med förening förut, men att ingen ville sitta i styrelsen och sköta om det, och så har någon "tagit det på sig". Av pappren att döma är du ju medlem i samfälligheten och har därmed rätt att hyra en båtplats. Hyran ska ju täcka kostnaden för underhåll av bryggor och sådant. Om han är nöjd med det förfarandet och alla som är medlemmar i samfälligheten har möjlighet att hyra båtplats till rimliga priser så låter det ju rätt rimligt.
En gissning är att det varit en vanlig samfällighet med förening förut, men att ingen ville sitta i styrelsen och sköta om det, och så har någon "tagit det på sig". Av pappren att döma är du ju medlem i samfälligheten och har därmed rätt att hyra en båtplats. Hyran ska ju täcka kostnaden för underhåll av bryggor och sådant. Om han är nöjd med det förfarandet och alla som är medlemmar i samfälligheten har möjlighet att hyra båtplats till rimliga priser så låter det ju rätt rimligt.
Den första texten från avstyckninge säger ju att du inte har några andra rättigheter än att hämta vatten, och använda brunn och utfart?
Om rättigheterna inte är utredda, så får du begära en lantmäteriförrättning så att de utreds. Eller övertyga områdets "ägare" på annat sätt att du har rätt (vilket kan bli svårt).
Om rättigheterna inte är utredda, så får du begära en lantmäteriförrättning så att de utreds. Eller övertyga områdets "ägare" på annat sätt att du har rätt (vilket kan bli svårt).
Klicka här för att svara


