M
malte2: vad räknas som obebyggd mark och tomtmark (vilket beskattas)??
3 svar · 1,3k läst
T
Tom12: Så hur ska man bära sig åt med att komma till rätta med problemet när en granne vägrar visa hänsyn?
3 svar · 2,3k läst
Matzeball
Matzeball: Det är så sant att båda ska vara nöjda. Personligen skulle jag förmodligen låta honom fakturera för rivningen och betala på en gång när du har fått fakturan. Har han F-skattesedel? Det är alltid en risk att anlita enmansföretag. Är man villig att ta den risken så kan man lika gärna vara omtänksam och låta honom få betalt för levererat material och arbete som ändå skulle
32 svar · 15,3k läst
Shakula
Shakula: Grattis! Jag tror ni tog helt rätt beslut. Fira med dottern, bjud dem på en middag och fira att ni nog avstyrt ett problemfyllt köp. Det kommer fler objekt och inte bra att börja sin bostadskarriär på detta viset. Detta gav erfarenhet att se på andra kommande hus. Ps. Visa henne detta forumet, här finns fullspäckat med information, om man är villig att läsa på och fråga.
74 svar · 25,3k läst
M
Max R70: [citat] Livförsäkring och testamente är vad ni behöver!
26 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ett nybygge har 15 års befrielse från fadtighetsavgiften. Dock måste man ha bygglov och man kan inte utnyttja Föräldragruppen. En tillbyggnad kräver också,för det mesta, bygglov. Man kan utnyttja ROTavdrag, max 50' per ägare och år.
5 svar · 817 läst
Appendix
Appendix: [citat] Tack för uppdatering! Återigen skönt med ett avslut på en tråd med mycket gissningar. Att hitta en gyllene medelväg är ju alltid den bästa lösningen. jag förstår ju grannen som inte vill få tomten förstörd och tung trafik över (Speciellt när man tittar på tomtkartor och flygbilder). Samtidigt som han HAR ett servitut att uppfylla. Då är det perfekt att mötas
103 svar · 27,5k läst
·
J
Jotsat: [citat] Normalt är det väl du som uppdragsgivare får betala leverantören och sedan får du begära ersättning från den som gjort fel, dvs kommunen. Men om du har leverantören på din sida är ju det ett marginellt problem. Då är det bara att klaga på kommunen först och komma överens med dem. Känns ju som ett solklart fall för dig eftersom du fått ett föreläggande och därmed inte
5 svar · 941 läst
F
fortochfel: Min man kontaktade en jurist och tyckte att 1) han skriver ett gåvobrev och ger mig halva tomten 2) skuldebrev 3) äktenskapsförord. Jag ska prata med juristen själv också. Min man tycker att, ifall vi skulle gå isär, att han vill ha de pengar han lagt för tomten (som var från arvet) men att han inte behöver få räntan på dessa pengar. Det låter väl okej för jag kommer ju lägga tid
34 svar · 15,9k läst
R
Räknenisse: Är avloppsrören gemensamma hela vägen? Det kanske ska stå rätt att ha avloppsledning i marken utöver att nyttja den gemensamma anläggningen? Sen kanske man bör formulera sig så att det gäller för framtiden även med en ny anläggning som består av använda komponenter, t.ex minireningsverk. Reagerar på att du kallar anläggningen gemensam, men sen skriver rätt att nyttja. Låter i
7 svar · 6,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: Ofta kan de ju vara rätt smidiga, om de av nån orsak inte anar oråd eller fått slut på morgonkaffet eller av annan orsak är på dåligt humör. Som lantmäteriet skrev i en annan tråd här, angående intyg om giftemål: "Vi utgår ifrån att människorna är ärliga. Om av någon anledning fastigheten/säljarna skulle hamna i trubbel med myndigheterna blir det ett rättsfall och inte ett
20 svar · 8,1k läst
K
klimt: Det är olika regler för lokaler och bostäder. För lokaler är det ofta upp till vad som sägs i kontraktet. Läs detta noga och sök stöd hos någon kunnig på området om ni är osäkra. Det är vanligt att innehavare står för utrustning som behövs för lokalen, som inredning och kanske även AC. Detta regleras i anslutning till hyresförhandling. Hur långt kontrakt gälle i detta fall?
6 svar · 1,9k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Stänger tråden med hänsyn till omständigheterna. /Moderator
11 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: Dubbelkolla med skatteverket också. Jag har för mig att det finns lösningar så att man skall kunna ge bort en fastighet, med lån, utan att det skall behöva ses som en försäljning. Så länge det är bara lån som "betalas" vid gåvan.
44 svar · 27,0k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Det är ett vanligt officialservitut upprättat på 50-talet när tomterna styckades av. Alla fyra fastigheterna är inritade i dokumentet. "Med tomterna följer rätt att begagna angränsande väg över stamfastigheten med fortsättning i samfälld väg fram till allmän väg."
5 svar · 6,9k läst
ricebridge
ricebridge: Lusläs avtalet. Be dem stå för kostnaden - om inte annat av goodwill - och se vad de säger. Kolla även med försäkringsbolaget.
1 svar · 1,5k läst
B
BGA: darey. Tack för tippset.
9 svar · 1,4k läst
F
Foxpaint: [citat] Kanske inte det bästa svaret, men definitivt det mest humoristiska :crysmile: //Foxpaint
41 svar · 5,3k läst
H
hempularen: Du skriver att ni skickat in personbevis. Men är det aktuellt? Det låter ju som svenska myndigheter inte kan ha koll på hur ni ev. skiljer och gifter er i utlandet. I så fall kan ju inte ett aktuellt personbevis utfärdas.
15 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Betongbjälklag är ju bra i ett sådant här läge. Då kan det iallafall inte växa något där nere. Men däremot så kan ju vattenläckan ha blött ned ovanför betongen. Borde gå att ta prover både på fukt och sporer via provborrningar i golvet.
21 svar · 4,6k läst
S
stf01: Ok jag förstår att det kan vara värt att deklarera fysiska saker såsom klockor osv. Där man inte är en ägare på samma sätt som ett bankkonto eller bil.
8 svar · 2,7k läst
B
BrokenArrow: Exakt formulering av grannens servitut är ju intressant i det här sammanhanget. Vad har grannen rätt till? Har grannen en egen pump på din mark som han strömförsörjer själv, och har han i så fall rätt att ha elledningen på din mark? Om nu grannen i första hand är ute efter att vara djävlig, så är det väl okej att försöka hitta en möjlighet att svara med samma mynt.
8 svar · 4,2k läst
T
twoody: [citat] Nej har aldrig sett eller hört något om garantisedel
20 svar · 10,8k läst
S
Stefan1972: Ärligt talat så tror jag inte det spelar nån roll vad det står på fakturan. Man måste som kund kolla själv vad som gäller vid köptillfället. Blir företaget av med fskattsedeln så tror jag knappast att det är juridiskt hållbart även om det står så på fakturan. Det har nog ingen betydelse för skv.
8 svar · 2,2k läst
R
Rickard Ohlin: återkoppla gärna hur det gick :)
6 svar · 1,7k läst
Bart
Bart: Vid ett tidigare boende hade vi en granne som kollade med kommunen om han fick sätta upp två spaljéer efter varandra i tomtgräns. Hans väldigt speciella blommor krävde det. Det gick bra så länge det var minst 50% luft. Inga problem. Två spaljéer kom upp med ca 15 - 20 cm mellan. De hade 50% luft i de tvärgående ribborna. Perfekt överlappande. Det blev noll insyn på hans tomt. Senare
30 svar · 18,9k läst
·
H
Huruvida: En samfällighetsförening ska självklart inte ägna sig åt fel saker - inte ens om alla medlemmar skriver under på felaktigheterna. En medlem i en samfällighetsförening är ägare till (oftast) en fastighet med del i samfälligheten - och fastigheter kan säljas när som helst. 18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats. En
25 svar · 6,2k läst
M
-MH-: Såå, administrationen kostar mer än själva boden? ;)
14 svar · 11,3k läst
H
hempularen: [citat] Hur menar du? Gjorde köparna en vinst??
85 svar · 16,3k läst
·
M
-MH-: Använde du källan till något? Servitutet kan ha förfallit.
2 svar · 925 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.