C carlbanan skrev:
Många uppvisar en lite knepig attityd till farthinder. De finns av en anledning, att tvinga bilisten att sänka farten.

Ofta finns farthinder i kombination med ett övergångsställe som sk hastighetssäkring. Detta eftersom ett icke hastighetssäkrat övergångsställe är en potentiell dödsfälla för oskyddade trafikanter. Med tanke på många kommentarer här så fårstår man varför farthinder behövs.
Jag kan inte komma ihåg att jag läst många, eller faktiskt inte ens ett enda inlägg i tråden som innehåller kritik mot det sätt farthinder byggs, och samtidigt ifrågasätter dess existens eller nytta.

Tvärtom, kritiken handlar om
  • hur de byggs
  • varför man inte istället sänker högsta tillåten hastighet
  • hur man skyltar och målar dem
...och jag kan även tillägga hur de underhålls, då trasiga bulor ofta kräver max 10 km/h över dem. Och här i Gbg är de verkligen inte snabba att reparera dem.

För min del får man gärna BÅDE bygga farthinder och sänka hastigheten på många ställen. Jag har själv bett kommunen bygga farthinder på ett ställe (svaret blev nej, det finns så många andra i närheten tyckte de, trots att det på just denna raka är där farten är som högst eftersom det just både är rakt och hinderfritt).

Tråden innehåller däremot en massa dravel om vad högsta tillåtna hastighet innebär. Det vet alla, även de som alltid ligger över den. Jämförelsen att man behöver sakta in i en korsning är ju så befängd att den inte behöver besvaras.

Edit: Jag tycker synd om TS, tråden har ju helt spårat ur från ursprungsfrågan - att själv sätta ut farthinder. Ledsen att jag svarade på inlägg som inte handlade om ämnet.

Redigerat:
  • Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.