15 595 läst ·
90 svar
16k läst
90 svar
Tankar om farthinder
Sida 1 av 7
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hej.
Grannen till mig på gatan där vi bor har ställt ut blomlådor efter att de frågat oss boende. Och det var ju en alldeles fantastisk idé och det får trafiken att bromsa in rejält.
Nu är frågan finns det något annat som kräver mindre underhåll än blomlådor man brukar ställa ut i vägen? Blommor kan bli ganska dyrt när man vill ha många farthinder på gatan.
Grannen till mig på gatan där vi bor har ställt ut blomlådor efter att de frågat oss boende. Och det var ju en alldeles fantastisk idé och det får trafiken att bromsa in rejält.
Nu är frågan finns det något annat som kräver mindre underhåll än blomlådor man brukar ställa ut i vägen? Blommor kan bli ganska dyrt när man vill ha många farthinder på gatan.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Betongsuggor?
Jag tror att man kanske inte skall sätta ut något som är alltför mycket i vägen, någon kommer att anmäla det.
Jag tror att man kanske inte skall sätta ut något som är alltför mycket i vägen, någon kommer att anmäla det.
Först lite som inte berör själva huvudfrågan:
Vem äger vägen?
Det är den som äger vägen som beslutar om det får vara några farthinder eller inte.
Räddningstjänsten måste kunna komma fram vid utryckning, dom ska inte behöva krypköra.
Nu mot huvudfrågan:
Ska farthinderna vara permanenta eller portabla?
Permanent: tex asfaltera vägbulor, bygga med plattor. Går att bygga så att större fordon (tex lastbilar) passerar på bägge sidor om vägbulan.
Portabla: tex betongsuggor
Vem äger vägen?
Det är den som äger vägen som beslutar om det får vara några farthinder eller inte.
Räddningstjänsten måste kunna komma fram vid utryckning, dom ska inte behöva krypköra.
Nu mot huvudfrågan:
Ska farthinderna vara permanenta eller portabla?
Permanent: tex asfaltera vägbulor, bygga med plattor. Går att bygga så att större fordon (tex lastbilar) passerar på bägge sidor om vägbulan.
Portabla: tex betongsuggor
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det vanligaste när det ställs ut blomlådor, är att det är olagligt, men ingen bryr sig om att anmäla det.
Men ställer man då ut så att det blir ett faktiskt problem, antingen för passerande privatbilar, eller sophämtning post osv. Då kommer någon att anmäla.
Om man tänker sig en privatbilist från kvarteret bredvid, som måste passera ett par ggr om dagen. Om det är ett hinder att snirkla sig förbi, eller möjligen två. Då kanske man accepterar det. Men om det mer börjar likna en ren avspärrning, att försöka få bilister att välja en annan väg. Då ligger det nära till hands att anmäla hindren.
Men ställer man då ut så att det blir ett faktiskt problem, antingen för passerande privatbilar, eller sophämtning post osv. Då kommer någon att anmäla.
Om man tänker sig en privatbilist från kvarteret bredvid, som måste passera ett par ggr om dagen. Om det är ett hinder att snirkla sig förbi, eller möjligen två. Då kanske man accepterar det. Men om det mer börjar likna en ren avspärrning, att försöka få bilister att välja en annan väg. Då ligger det nära till hands att anmäla hindren.
En sak att tänka på när farthinder placeras ut är att blicken på föraren hamnar på farthindrer i stället för att ha en bred blick över vägen och dess omgivning.
Så frågan är vad som är bäst, en förare som kör lite för fort men med blicken över ett brett område eller en förare med fastlåst blick på en blomlåda som inte ser när barnen kommer utspringandes direkt efter blomlådan.
Prova själv och tänk på vart blicken är nästa gång som ni körförbi ett farthinder så får ni se vad jag menar
Så frågan är vad som är bäst, en förare som kör lite för fort men med blicken över ett brett område eller en förare med fastlåst blick på en blomlåda som inte ser när barnen kommer utspringandes direkt efter blomlådan.
Prova själv och tänk på vart blicken är nästa gång som ni körförbi ett farthinder så får ni se vad jag menar
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kommunen har gett tillstånd för blomlådorna. Men då vi kanske är många som vill ha dessa utanför huset skulle jag isf gärna slippa blommor. (helst vill man ju vara sista valet när människor ska ta sig från punkt A till punkt B). Det finns nämligen en väg som inte har några boende och är lika kort men många fartdårar verkar gilla våran stackars gata.
Suggor är fina men svåra att flytta själv
Suggor är fina men svåra att flytta själv
I min hemkommun så kan kommunen godkänna blommlådor. Då är det kommunens blomlådor på markerad plats. Men de som vill ha dem får stå för blommor. Jag gissar att det finns en tanke med att det ska medföra lite jobb att begära ett farthinder.
Plastväxter av olika slag? Är ju mer eller mindre en engångskostnad om ingen är där och förstör.
Ett ämna jag kan en hel del om!
Sätt inte ut någonting på vägen utan kommunens godkännande. Inte ens en liten vas med en liljekonvalj.
Det kan finnas aspekter av det som inte du ser, till exempel kanske det är någon med muskelsjukdomar och stadga i kroppen/nacken som en trasdocka som åker förbi där varje dag, och som inte kan åka över gupp (verkligt exempel, de behöver verkligen planera sin körning för att undvika gupp). Det handlar också om att räddningstjänsten ska kunna ta sig fram, att hindren måste vara låga nog för att inte dölja lekande barn, att de ska vara påkörningsvänliga (hindren, inte barnen...), placeringen ska vara sådan att stora fordon ska kunna ta sig förbi, de får inte styra in fordon mot ställen där fotgängare går och så vidare.
Så, slå en signal till gatukontoret, de har policys för sånt.
Sätt inte ut någonting på vägen utan kommunens godkännande. Inte ens en liten vas med en liljekonvalj.
Det kan finnas aspekter av det som inte du ser, till exempel kanske det är någon med muskelsjukdomar och stadga i kroppen/nacken som en trasdocka som åker förbi där varje dag, och som inte kan åka över gupp (verkligt exempel, de behöver verkligen planera sin körning för att undvika gupp). Det handlar också om att räddningstjänsten ska kunna ta sig fram, att hindren måste vara låga nog för att inte dölja lekande barn, att de ska vara påkörningsvänliga (hindren, inte barnen...), placeringen ska vara sådan att stora fordon ska kunna ta sig förbi, de får inte styra in fordon mot ställen där fotgängare går och så vidare.
Så, slå en signal till gatukontoret, de har policys för sånt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Här så beslutar kommunen ifall man får ha en blomlåda el ej, men jag TROR det även är dom som betalar för blommorna till lådorna (är inte helt 100 på det).
Blomlådor är ju bra och hindrar ej räddningstjänsten (om man ställer dom som man ska), här markerar kommunen också vars på vägen dom ska stå (målad 4-kant).
De enda som kan ha problem är långtradare, men de få gånger någon sådan ska igenom på en smal byväg så går ju lådorna att flytta lite åt sidan.
Blomlådor är ju bra och hindrar ej räddningstjänsten (om man ställer dom som man ska), här markerar kommunen också vars på vägen dom ska stå (målad 4-kant).
De enda som kan ha problem är långtradare, men de få gånger någon sådan ska igenom på en smal byväg så går ju lådorna att flytta lite åt sidan.
Tänk på att sätta rejäla reflexer på sidorna man ser när man kommer körande, så de syns tydligt även när det är mörkt ute.
Vi bor bredvid en väg skyltad 30 km/tim, men småbilarna kör ofta det tredubbla (jag har blivit omkörd i skymd kurva av ilar med tredubbel hastighet). Kommunen gjorde bulor över vägens hela bredd, vilket snarare minskade säkerheten för dem som följer hastighetsbegränsningen. Det går inte att ta sig över bulorna i 30 km/tim och avgasrör, spoilers etc förstörs. Igår studsade en traktor av vägen pga fartbulan och rutschade utför en meterhög slänt. Tursamt nog hade föraren inte lass på släpkärran så han klarade sig med livet i behåll och kunde lämna sjukhuset samma dag. Men frågan är om väghållaren ska få bygga dödsfällor för dem som följer hastighetsbegränsningarna?
