3 406 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Servitut
Sida 1 av 2
När vi köpte vår gård fanns det ett servitut där grannen fick gå över vår tomt ner till sjön och ha båten där. Det har fungerat bra i många år men nu när vi har gjort i ordning en strand med badmöjligheter säger de helt plötsligt att de har rätt att utnyttja stranden till att bada om de vill. Kan de göra så?
Sannolikt har allmänheten det också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Så länge det inte är er hemfridszon gäller allemansrätten. En karta och/eller en beskrivning av läget på marken skulle underlätta ett uttalande, men spontant tror jag som @Daniel 109.
Om ni nu har haft en relation med grannen där de nyttjat sin båtplats under flera år som fungerat bra, varför inte välja att ha en fortsatt god relation med grannen där de nyttjar sin båtplats och er badplats. Är det insynen som är största bekrymet varför inte plantera en buske eller två?
Problemet är att de ockuperar stranden med sina nära o kära så vi inte kan nyttja den i den utsträckning vi vill. Om jag vill slippa visa mig i badkläder för andra borde jag kunna göra det hemma vid egen fixad strand. Vi har erbjudet dem att fixa en egen strand en bit bort men det är de för bekväma och snåla för.M mnzeii skrev:
Jag tycker grannen klampar över gränsen här.
Så här skriver Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/
Inget generellt mått
Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.
På större fastigheter kan hemfridszonen vara större, men den sträcker sig normalt inte ända ut till fastighetsgränsen om det handlar om en mycket stor fastighet. I vissa fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset.
I de flesta fall varierar hemfridszonen mellan cirka 20 till 50 meter från huset om det inte finns en sådan given eller tydlig gräns som har nämnts ovan. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
Så här skriver Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/
Inget generellt mått
Det är mycket svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen såsom ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.
På större fastigheter kan hemfridszonen vara större, men den sträcker sig normalt inte ända ut till fastighetsgränsen om det handlar om en mycket stor fastighet. I vissa fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset.
I de flesta fall varierar hemfridszonen mellan cirka 20 till 50 meter från huset om det inte finns en sådan given eller tydlig gräns som har nämnts ovan. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större.
Står det tydligt att servitutet gäller för båtplats så är det så. De måste ha möjlighet att packa i och ut, men knappast att bada. Däremot kan grannen och alla andra hävda allemansrätt för att bada. Stranden är troligen ett gränsfall Om det är cirka 50 meter från huset.
Dessutom har de haft sin båtplats ca 30-40 meter från vår strand(som nu är ca 8-10 meter bred) redan innan vi köpte för ca16 år sedan. Det var nästan helt igenvuxet när vi köpte och vi har lagt ner mycket tid o pengar för att få det okej, De badade vid sin båtplats och det gick bra. Nu orkar de inte hålla ordning där och tycker att de har rätt till vår eftersom servitutsgränsen är lite diffus. Tycker de kan fixa sin egen plats i stället för att bråka med oss.
Jag skulle inte acceptera det. Påpeka för grannen att det är er hemfridszon och hänvisa till min länk. Detta är ju extra uppenbart då ni ordnat med stranden själva och folk har då inte rätt att vistas där utan lov från er.