Hej,

Jag är boende i samfällighetsförening där beslut fattats om att portar ska bytas i våra garagelängor. Beslutet är fattat på en stämma där endast 30% av medlemmarna var med. På den stämman antogs ett förslag som innebär att samtliga portar byts ut till en kostnad av nästan 10 000 kronor per port (hushåll). Finansieringen består dels av en kontaktinsats á 30%, viss del ur underhållsfond samt via en höjning av månadsavgiften för VA, mm.

Detta innebär att ganska omgående ska dessa 30% (2850 kr) betalas in. En rätt stor summa för mej och ännu större för andra medlemmar, t ex ensamstående.

Jag och flera med mej har varken behov eller vilja att byta ut sina portar. Portarna är visserligen gamla men majoriteten av dem fungerar precis som de ska. Garagelängorna tillhör samfälligheten och ej respektive fastighet.

Har en samfällighetsförening rätt att tvinga på sina medlemmar denna typ av saker?

//Thomas

Det korta svaret är ju "Ja". Vad står i stadgarna? Fick ni kallelse till mötet? Fanns punkten med på agendan?

• Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ja.
Det är föreningens styrelse som har i uppgift att ha hand om underhållet för föreningens egendom. Underhållet ska bibehålla fastighetens värde och även försöka följa gällande lagstiftning och arbetsmiljöregler.
Vissa garageportar är inte godkända, om de har fjädrar på sidorna

Åsa Lund
Denna typ av underhåll är troligen inget som behöver avhandlas på stämma alls. Kanske att de informerade på stämma eftersom det är kontantinsats istället för att föreningen lånar beloppet.

S
S skutten11 skrev:
Om det är den sorten med fjädrar som är farliga så är det rätt
Vad är det som är rätt?

Olycksrisken borde vara försvinnande liten. I en garagelänga är väl samtliga personer på andra sidan porten 999 gånger av 1000 då porten stängs? Men jag förstår att Garageportexperten tycker att de ska få sälja fler portar...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det som är rätt?

Olycksrisken borde vara försvinnande liten. I en garagelänga är väl samtliga personer på andra sidan porten 999 gånger av 1000 då porten stängs? Men jag förstår att Garageportexperten tycker att de ska få sälja fler portar...
Ett flertal personer har blivit allvarligt skadade och några dödade av detta . så vad är rätt
Mera läsa

http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/fonster--dorrar-1/byt-garageport/

Klart att företagen kopplar på , inte bara i det här fallet , det gör alla som kan när det kommer s.k domedagsinformation om något ,skulle jag med göra om jag fick chansen

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Men frågan är "Kan samfälligheten tvinga mig att bekosta bytet?". Du säger att det är rätt. Vad är det som är rätt? Att byta portar eller att samfälligheten kan tvinga TS?

• Gilla
Thomlink
  • Laddar…
Åsa Lund
Du har som medlem direkt eller indirekt utsett vissa av dina grannar att sitta i styrelsen. Styrelsens uppdrag är att förvalta och underhålla föreningens egendom.
Styrelsen har bedömt att byte av portar behövs göras. Alla medlemmar betalar solidariskt. Antingen genom egen kontantinsats eller genom att föreningen tar ett lån.
Det är vad det handlar om att bo i förening.
Styrelsen lägger inte ner jobb för att det är kul, utan för att det behövs. Långsiktigt.

Vill du vara med och påverka besluten så ta kontakt med valberedningen och säg att du vill bidra till styrelsen med din kompetens.

• Gilla
Eldräven och 27 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men frågan är "Kan samfälligheten tvinga mig att bekosta bytet?". Du säger att det är rätt. Vad är det som är rätt? Att byta portar eller att samfälligheten kan tvinga TS?
Både och tror jag i detta fall
Får se vad TS säger när denne kommer tillbaka till tråden

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du har som medlem direkt eller indirekt utsett vissa av dina grannar att sitta i styrelsen. Styrelsens uppdrag är att förvalta och underhålla föreningens egendom.
Styrelsen har bedömt att byte av portar behövs göras. Alla medlemmar betalar solidariskt. Antingen genom egen kontantinsats eller genom att föreningen tar ett lån.
Det är vad det handlar om att bo i förening.
Styrelsen lägger inte ner jobb för att det är kul, utan för att det behövs. Långsiktigt.

Vill du vara med och påverka besluten så ta kontakt med valberedningen och säg att du vill bidra till styrelsen med din kompetens.
Denna typ av åtgärder kräver med största sannolikhet godkännande på en årsstämma. Inget som en styrelse kan besluta själva förmodligen.
TS har inte gett oss mer info om vad stadgarna säger.

Det finns ett stämmobeslut på detta. Dock var endast 30% av förenings medlemmar med på det mötet. Låt vara att detta beslut kanske ligger inom ramarna för vad som är juridiskt korrekt. Dock kan jag tycka ur ett etiskt/moralist perspektiv att man en sådan här gång verkligen ser till att samtliga medlemmar får säga sitt, även de 70% som ej varit med på stämman. Det handlar ju om en hel del pengar och även en kontantinsats.

De befintliga garageportarna är för övrigt av en trygg modell, dvs inga fjädrar eller annat man kan skada sej på.

De flesta portar fungerar också ypperligt.

Har ni inte fått kallelse i tid? Har ni inte fått information om vad som ska avhandlas? Vad säger stadgarna om beslutsmässighet (hur många måste vara på mötet för att besluta något).

Har allt ovan gått rätt till kan ni inte komma i efterhand och klaga på ett stämmobeslut, det låter som att ni inte gick på mötet då har ni försuttit er chans att påverka genom att inte gå på mötet.

• Gilla
Ingper och 13 till
  • Laddar…
J
N nordsluttning skrev:
Det finns ett stämmobeslut på detta. Dock var endast 30% av förenings medlemmar med på det mötet. Låt vara att detta beslut kanske ligger inom ramarna för vad som är juridiskt korrekt. Dock kan jag tycka ur ett etiskt/moralist perspektiv att man en sådan här gång verkligen ser till att samtliga medlemmar får säga sitt, även de 70% som ej varit med på stämman. Det handlar ju om en hel del pengar och även en kontantinsats.

De befintliga garageportarna är för övrigt av en trygg modell, dvs inga fjädrar eller annat man kan skada sej på.

De flesta portar fungerar också ypperligt.
Jag är mest nyfiken på vad de 70 procenten pysslade med dagen för årsstämman. Var det de ensamstående som inte dök upp? Känns lite klassiskt att någon annan borde sett till att de som inte hade tid att gå på mötet för just information skulle ta sig tid att gå runt och informera alla var för sig i stället. Obs, detta är inte riktat mot dig TS utan mer en reflektion om hur det tyvärr ofta uppfattas som i föreningar nu för tiden. Jag säger som Luuk.. "Vart är vi på väg?"

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Skulle tro att det är en blandning av ointresse, ensamstående, bortresta, viss uppgivenhet pga tidigare styrelsers agerande, mm, mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.