Ett servitut för rörledning brukar innebära att rörägaren får förlägga sina rör på annans mark och komma åt rören t ex för underhåll. I så fall är det helt och hållet rörägarens problem.
Öhh, ja? Det är väl exakt det som är fastställt och det borde den inte göra menar jag.
Poängen är att det möjligen handlar om en gammal ledning i slutet av eller efter sin förväntade livstid.
Om det läckte vid kontraktskrivningen är det möjligen ett dolt fel om det inte var upptäckbart. Men värdet av felet är lågt då det kan vara en gammal ledning som kan förväntas gå läck.
Säljaren behöver bara se till att det inte läcker, inte lägga ner nya rör.
Fast nu går vi händelserna i förväg. Vi vet fortfarande inte vem ledningen tillhör, kommunen, husägarna gemensamt eller husägarna enskilt. Oklarheten vad gäller servitut är inte så lovande.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.