9 276 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Kedjehus, läckage från grannens mark.
Kommer inte ihåg exakt var i jordabalken det står.
Men när jag kollade upp det senast så är det egentligen markägarens ansvar att den inte släpper in vatten på ett otillbörligt sätt på angränsande marker.
Dvs det är egentligen grannens ansvar att dränera sin mark så att inte hennes mark orsakar fukt i din byggnad.
Det är lite krystat... Men det finns några fall där det dömts att markägare ska dränera.
Dock finns det inga fall där marken ligger dikt an mot en husgrund. Utan vi pratar ängsmark som orsakar att tomter eller vägar blir dränkta. Då har ägaren av marken blivit ålagd att dränera.
Sen i ditt fall (Som liknar mitt till viss del) så är det svårt att göra något. Och det skulle krävas att du går till tingsrätten för att kunna tvinga fram en åtgärd från grannen.
Då är det bättre att hävda att du behöver dränera för att kunna ta hand om ditt hus.
Och om jag inte minns fel så får inte grannen ha byggt saker som omöjliggör att du tar hand om ditt hus. Dvs om grannen byggt altan eller förråd mot ditt hus (eller garage som i detta fallet). Utan att ha omintetgjort eventuella problemområden så kan du troligen be grannen att ta bort sin altan så att du kan komma åt att dränera. Det är likväl upp till henna att återställa eller bygga på ett sätt så att du kan komma åt ditt hus.
Alternativet är att hon bygger så det blir tätt. Om hon ser till att du har en underhållsfri och torr miljö i din vägg så har du inget skäl till att komma åt den för underhåll.
Men när jag kollade upp det senast så är det egentligen markägarens ansvar att den inte släpper in vatten på ett otillbörligt sätt på angränsande marker.
Dvs det är egentligen grannens ansvar att dränera sin mark så att inte hennes mark orsakar fukt i din byggnad.
Det är lite krystat... Men det finns några fall där det dömts att markägare ska dränera.
Dock finns det inga fall där marken ligger dikt an mot en husgrund. Utan vi pratar ängsmark som orsakar att tomter eller vägar blir dränkta. Då har ägaren av marken blivit ålagd att dränera.
Sen i ditt fall (Som liknar mitt till viss del) så är det svårt att göra något. Och det skulle krävas att du går till tingsrätten för att kunna tvinga fram en åtgärd från grannen.
Då är det bättre att hävda att du behöver dränera för att kunna ta hand om ditt hus.
Och om jag inte minns fel så får inte grannen ha byggt saker som omöjliggör att du tar hand om ditt hus. Dvs om grannen byggt altan eller förråd mot ditt hus (eller garage som i detta fallet). Utan att ha omintetgjort eventuella problemområden så kan du troligen be grannen att ta bort sin altan så att du kan komma åt att dränera. Det är likväl upp till henna att återställa eller bygga på ett sätt så att du kan komma åt ditt hus.
Alternativet är att hon bygger så det blir tätt. Om hon ser till att du har en underhållsfri och torr miljö i din vägg så har du inget skäl till att komma åt den för underhåll.
Jag förstod det som att den refererade altanen eventuellt skulle behöva rivas delvis för att komma åt hela garageväggen.Z Zeb4 skrev:
Men jag kan ha missförstått den delen.
Inser att jag ej heller riktigt tryckte på att grannen inte får bygga eller för den delen plantera så att det uppstår risk för ditt hus.
För min och min frus del så har vi blivit lite smått allergiska vad gäller rabatter intill husväggen. Men det beror nog på att vårt hus hade stora fuktproblem i grunden när vi flyttade in. Dessa kunde till viss del härledas till den stora mängden buskar, rosor, blommor etc som förra ägaren planterat längs husväggarna.
Och även efter att vi dränerat så vill vi inte riskera att några rötter gräver sig in och har sönder dräneringsskikten...
Redigerat:
Hej och tack igen. Det var ungefär de svaren jag var ute efter... så det är mitt ansvar att täta min grund och hon får täta sin och hörnet blir då gemensamt. Hon behöver ombesörja att marken inte orsakar problem för mig, vilket innebär dränerande skikt tillhör henne.
Förhoppningsvis kan vi få till en lösning där vi ordnar det tillsammans men jag behöver iaf inte gå dit med hatten i handen och be om lov att få gräva upp hennes tomt med fullt återställande enligt hennes önskemål utan kan stå på mig att det är gemensamt ansvar.
Skall sätta mig och läsa jordbalken, smidigt att den finns på nätet. Skall armera mig med lite paragrafer och argument.
Hälsningar
Z
Förhoppningsvis kan vi få till en lösning där vi ordnar det tillsammans men jag behöver iaf inte gå dit med hatten i handen och be om lov att få gräva upp hennes tomt med fullt återställande enligt hennes önskemål utan kan stå på mig att det är gemensamt ansvar.
Skall sätta mig och läsa jordbalken, smidigt att den finns på nätet. Skall armera mig med lite paragrafer och argument.
Hälsningar
Z
Finns det samma problem eller har varit i resten av området , troligtvis är det någon form
av gemensamhetsanläggningar på området med en styrelse , prata med dom om
det framkommit något liknade på annat ställe , sånt brukar inte gå omärkt förbi
av gemensamhetsanläggningar på området med en styrelse , prata med dom om
det framkommit något liknade på annat ställe , sånt brukar inte gå omärkt förbi
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Där tror jag att du tolkar lite för vidlyftigt. En fastighetsägare skall visserligen se till att inte dagvatten rinner över till grannfastigheten. Vilket inte gäller naturligt rinnande vatten, utan mer om man ex. asfalterar fram till tomtgränsen. Men här gäller det ju vatten som runnit ned i marken. Så dränering som behövs för ditt hus är ditt ansvar. Och eftersom det gäller ett garage så finns det ingen anledning att dränera med ex. Isodrän som blir tjockt.Z Zeb4 skrev:Hej och tack igen. Det var ungefär de svaren jag var ute efter... så det är mitt ansvar att täta min grund och hon får täta sin och hörnet blir då gemensamt. Hon behöver ombesörja att marken inte orsakar problem för mig, vilket innebär dränerande skikt tillhör henne.
Hälsningar
Z
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Det förvånar mig en del att vi inte har fler med egen erfarenher av motsvarande situationer här. Jag har flera bekanta i radhusområden från 70-talet där exempelvis grannens (fönsterlösa) vägg skärmar av den egna uteplatsen. Och där var det förstås från början rabatt mot grannhuset, vilket som lök på laxen hade inredd källare.
I fallet jag tänker på har rabatterna tagits bort och ersatts med odling i krukor, men uppenbarligen går det inte lika smidigt överallt. Konstruktionen att ens dumhet (odling invid grund/fasad) går ut över grannen istället för en själv är förstås olycklig, men man tänkte uppenbarligen inte så och gjort är gjort.
Men som sagt, både personliga erfarenheter och ett och annat rättsfall borde ju finnas då situationen är långt ifrån unik.
I fallet jag tänker på har rabatterna tagits bort och ersatts med odling i krukor, men uppenbarligen går det inte lika smidigt överallt. Konstruktionen att ens dumhet (odling invid grund/fasad) går ut över grannen istället för en själv är förstås olycklig, men man tänkte uppenbarligen inte så och gjort är gjort.
Men som sagt, både personliga erfarenheter och ett och annat rättsfall borde ju finnas då situationen är långt ifrån unik.
Jag kan tänka mig att grannen faktiskt gör fel när hon vattnar om du har meddelat att det skadar din fastighet. Det är ju en generell regel som finns att man inte får skada andras egendom, t.ex. köra på en bil som har parkerat in dig, så varför skulle man få vattna på någons husvägg?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Om hon vattnar på husväggen så gör hon (kanske) fel. Men här låter det ju som att vatten i marken tränger in genom grunden till garaget. En grund måste tåla vatten.
Hej.
Som jag skrev från början så tror jag inte att rötterna eller planteringen har påverkar problemet. Inte vattningen heller (fyi så har ingen bevattning skett sen jag påtalade detta, så ingen skugga skall falla pga det). De har inte skapar sprickan. Vad som skapat sprickan kommer vi nog aldrig få reda på, troligen naturliga rörelser i marken. När sprickan väl är där så skapar bristen på tätskikt att vattningen blir problem, men som redan nämts så skall hon kunna vattna om systemen fungerar.
Men jag vill trycka på att sprickan är inte i min grund. Eller hennes heller för den delen. Jag anser att detta är skäl nog för att det skall vara ett gemensamt problem som borde åtgärdas av bägge.
Något som jag känner att jag har väldigt svårt för är att sätta tillbaks planteringarna när man har satt dit ett nytt, fint tätskikt. Jag vägrar att lägga en helg på att skapa en risk konstruktion med tvivelaktig livslängd, speciellt när man gör något så obekvämt som att vara inne och härja på någon annans tomt. Då skall det hålla så länge det går! Att få det till ett gemensamt problem gör det ju lite lättare att "köpslå" med grannen och få henne att flytta planteringen före påbörjat arbete. Hinder undanröjda och tätskiktens livsländ avsevärt förbättrade.
Hälsningar
Z
Som jag skrev från början så tror jag inte att rötterna eller planteringen har påverkar problemet. Inte vattningen heller (fyi så har ingen bevattning skett sen jag påtalade detta, så ingen skugga skall falla pga det). De har inte skapar sprickan. Vad som skapat sprickan kommer vi nog aldrig få reda på, troligen naturliga rörelser i marken. När sprickan väl är där så skapar bristen på tätskikt att vattningen blir problem, men som redan nämts så skall hon kunna vattna om systemen fungerar.
Men jag vill trycka på att sprickan är inte i min grund. Eller hennes heller för den delen. Jag anser att detta är skäl nog för att det skall vara ett gemensamt problem som borde åtgärdas av bägge.
Något som jag känner att jag har väldigt svårt för är att sätta tillbaks planteringarna när man har satt dit ett nytt, fint tätskikt. Jag vägrar att lägga en helg på att skapa en risk konstruktion med tvivelaktig livslängd, speciellt när man gör något så obekvämt som att vara inne och härja på någon annans tomt. Då skall det hålla så länge det går! Att få det till ett gemensamt problem gör det ju lite lättare att "köpslå" med grannen och få henne att flytta planteringen före påbörjat arbete. Hinder undanröjda och tätskiktens livsländ avsevärt förbättrade.
Hälsningar
Z
Redigerat:
Börja med att kolla vart gränsen för ansvar går i er gemensamma vägg. Det kommer att vägg, det kommer att avgöra om det är ett gemensamt problem eller ej. Går gränsen mitt i väggen eller på din sida så har ni ett gemensamt problem. Är väggen din så är det ditt problem. Detta borde finnas i handlingarna från när huset byggdes. Finns det en gemensamhetsförening av något slag? Ta i så fall upp frågan där...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden