harry73
B billy_baver skrev:
Flera debattörer gnäller över och varnar för dyra förrättningar.
Nu vet jag inte om du räknade mig till de som gnällde över dyra förrättningar. Mitt inlägg ska absolut inte tolkas så.
Men jag tolkade att TS inte är överens med hur föreningen och därmed vägen sköts, och undrar om han kan bli tvingad att vara med och betala. Då kan det vara bra att veta att alternativet blir en förrättning, där troligtvis samma fastigheter är inblandade och samma personer är beredd att ställa upp för styrelsearbete och den nya föreningen därmed fortfarande har samma åsikter om hur allt ska styras. Dessutom är man tvungen att betala avgifterna (hög prio hos fogden) och ska man betala sin del i förrättningskostnader till lantmäteriet.

Fördelen med en förrättning är att det blir tydligare att föreningen ska följa lagen, nackdelen är att styrelsebeslut och majoritetsbeslut blir tvingande för TS.
Nackdelen är inte bara att man ska betala förrättningskostnader, men att alla grannar också ska göra det. Då blir man rätt så impopulär i grannskapet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
nackdelen är att styrelsebeslut och majoritetsbeslut blir tvingande för TS.
Jag anser det vore en fördel om alla blev tvungna att göra rätt för sig. Inklusive TS.
 
B
B billy_baver skrev:
Jag anser det vore en fördel om alla blev tvungna att göra rätt för sig. Inklusive TS.
Fördelen för alla liksom TS är att det blir ordning och reda om lantmätaren gör rätt och att styrelsen inte kan göra som de behagar enväldigt.

Nackdelen är kostnaden
 
B nord123 skrev:
Nackdelen är kostnaden
Nu vet jag inte vilken årsbudget vägföreningen balanserar. Men vi vet att förrättningen blir en engångskostnad, som utslaget per hushåll troligen blir hyfsat smältbar.

För framtiden kan man lika gärna kalla kostnaden en ren fördel, eftersom oomtvistbara röste- och andelstal spar tid. energi, humör och - pengar - på tjafs vem som ska betala vad och varför. Dessutom - och kanske ännu viktigare - väganvändarna ökar sin rättssäkerhet gentemot markägaren och andra främmande motparter.
 
B
B billy_baver skrev:
Nu vet jag inte vilken årsbudget vägföreningen balanserar. Men vi vet att förrättningen blir en engångskostnad, som utslaget per hushåll troligen blir hyfsat smältbar.

För framtiden kan man lika gärna kalla kostnaden en ren fördel, eftersom oomtvistbara röste- och andelstal spar tid. energi, humör och - pengar - på tjafs vem som ska betala vad och varför. Dessutom - och kanske ännu viktigare - väganvändarna ökar sin rättssäkerhet gentemot markägaren och andra främmande motparter.
Rättsäkerheten ökar även för markägaren då styrelsen får skyldigheter de måste följa och sluta med sitt översitteri!
 
B nord123 skrev:
Fördelen för alla liksom TS
Är inte du TS? :cool:

Hur många intressenter är det, hur många är överens?

Om det är fler än 10 intressenter eller mer än 1 som är motvalls, skulle jag föreslå lantmäteriförrättning. I det här fallet verkar det dessutom oklart att alla har rättigheter till väg och hur? Ring lantmäteriet och be dem göra i ordning en riktigt samfällighet.

Som det är nu finns inget tvång att göra något.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.