4 918 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Värdeökning på gåva vid arvskifte?
Som tidigare skrivits, gör klart det nu dvs föräldrarna får ge lika stort arv till båda nu!
Om detta löses genom att:
1. Föräldrarna ger barn#2 pengar motsvarande värdet som barn#1 får idag.
2. Föräldrarna ger båda barnen tomten och den ena barnet för köpa ut eller betala av till det andra barnet.
Att krångla med avräkning och värdeförändringar kommer enligt mig öka risken att barnen blir osams om ena barnet hamnar i en dålig ekonomisk situation framöver. Det finns även risken att tomten/huset säljs om barnet väljer att flytta...
Om detta löses genom att:
1. Föräldrarna ger barn#2 pengar motsvarande värdet som barn#1 får idag.
2. Föräldrarna ger båda barnen tomten och den ena barnet för köpa ut eller betala av till det andra barnet.
Att krångla med avräkning och värdeförändringar kommer enligt mig öka risken att barnen blir osams om ena barnet hamnar i en dålig ekonomisk situation framöver. Det finns även risken att tomten/huset säljs om barnet väljer att flytta...
Om ni betalar är det inte en gåva, det är ett köp. Och det finns alltså en risk att det då kan ogiltigförklaras om det kommer fram att ni rundat lagfartsavgiften.T Tjolahoppsan skrev:
En möjlighet är väl att ni får halva tomten i gåva och sen köper andra halvan. Pengarna skänker föräldrarna till systern.
Vad gäller värdeförändring tycker jag det är så vanskligt att ni inte ska ge er in på det. Svårt att hitta någon hållbar formulering som täcker både ökning eller minskning av värde. Om värdet går upp har värdet på föräldrarnas fastighet antagligen även gått upp, och vice versa.
Förutsätter att ni ska göra något med tomten och inte bara ha den som investering. Det ni gör med tomten kan mycket väl förbättra värdet rejält i sig, så det kan vara svårt om 10 år att värdera tomten som den hade sett ut oförändrad.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
En gåva med penga ersättning kan fortfarande vara en gåva, skattemässigt. Men då måste betalningen för den vara lägre än en viss andel av taxeringsvärdet, kommer inte ihåg detaljerna. Men det viktiga är att man redovisar det korrekt för lagfarten. Alltså inte en gåva av tomt åt ena hållet, och en "penga gåva" åt andra hållet. Utan redovisa det som ett köp med låg köpesumma.
Distinktionen mellan gåva och köp är viktig, eftersom vid gåva utgår ingen reavinstskatt, utan mottagaren får överta givarens anskaffningskostnad.
Distinktionen mellan gåva och köp är viktig, eftersom vid gåva utgår ingen reavinstskatt, utan mottagaren får överta givarens anskaffningskostnad.
Jag var på ett informationsmöte "Gården byter ägare" anordnat av LRF konsult för ett par år sedan som var mycket intressant. Där nämndes just denna problematik och deras absoluta råd var att man skulle reglera alla skulder mellan syskon direkt vid överlåtelsen likt de råd som getts tidigare.
Allt annat är en grogrund för framtida bråk och det är det inte värt om man tycker om sina syskon.
Allt annat är en grogrund för framtida bråk och det är det inte värt om man tycker om sina syskon.
Klicka här för att svara