679 läst ·
4 svar
679 läst
4 svar
Kopparservitut
Markägaren har ju haft sin mark hela tiden. Oavsett om ledningen ligger i marken eller hänger i luften kan man bruka marken.
Om man vet att en viss sträckning är nedlagd och inte används längre, kan man fråga ledningsägaren att ta bort ledningen eller erbjuda att själv göra det. Jag tror att servitut eller ledningsrätt som inte används längre kan tas bort, men det kan kräva lite administration och innebära extra kostnader.
Om man vet att en viss sträckning är nedlagd och inte används längre, kan man fråga ledningsägaren att ta bort ledningen eller erbjuda att själv göra det. Jag tror att servitut eller ledningsrätt som inte används längre kan tas bort, men det kan kräva lite administration och innebära extra kostnader.
Vi hade en luftledning med el och tele och med en stolpe på tomten med servitut på. Detta togs ned för c:a 2 år sedan och jag kollade faktiskt upp det för ett par dagar sedan och då var servitutet borttaget. Lite märkligt att Lantmäteriet inte hörde av sig innan - men det kanske inte görs till en lastande fastighet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är väl fullt möjligt att ledningsägaren vill behålla sin ledningsrätt för ev. framtida fiber istället.
Ledningar är ju inget hinder men det händer att det finns små hus med kopplingscentraler i. Där blir marken mer "upptagen".harry73 skrev:
Markägaren har ju haft sin mark hela tiden. Oavsett om ledningen ligger i marken eller hänger i luften kan man bruka marken.
Om man vet att en viss sträckning är nedlagd och inte används längre, kan man fråga ledningsägaren att ta bort ledningen eller erbjuda att själv göra det. Jag tror att servitut eller ledningsrätt som inte används längre kan tas bort, men det kan kräva lite administration och innebära extra kostnader.
Klicka här för att svara
