Är det någon av er som vet vad som händer med servitut och ledningsrätter när de klipper kopparen?
I de fall de inta används längre för något annat, får markägaren sin mark tillbaka?
K
 
harry73
Markägaren har ju haft sin mark hela tiden. Oavsett om ledningen ligger i marken eller hänger i luften kan man bruka marken.

Om man vet att en viss sträckning är nedlagd och inte används längre, kan man fråga ledningsägaren att ta bort ledningen eller erbjuda att själv göra det. Jag tror att servitut eller ledningsrätt som inte används längre kan tas bort, men det kan kräva lite administration och innebära extra kostnader.
 
Vi hade en luftledning med el och tele och med en stolpe på tomten med servitut på. Detta togs ned för c:a 2 år sedan och jag kollade faktiskt upp det för ett par dagar sedan och då var servitutet borttaget. Lite märkligt att Lantmäteriet inte hörde av sig innan - men det kanske inte görs till en lastande fastighet.
 
  • Gilla
Kickan123 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl fullt möjligt att ledningsägaren vill behålla sin ledningsrätt för ev. framtida fiber istället.
 
harry73 harry73 skrev:
Markägaren har ju haft sin mark hela tiden. Oavsett om ledningen ligger i marken eller hänger i luften kan man bruka marken.

Om man vet att en viss sträckning är nedlagd och inte används längre, kan man fråga ledningsägaren att ta bort ledningen eller erbjuda att själv göra det. Jag tror att servitut eller ledningsrätt som inte används längre kan tas bort, men det kan kräva lite administration och innebära extra kostnader.
Ledningar är ju inget hinder men det händer att det finns små hus med kopplingscentraler i. Där blir marken mer "upptagen".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.