1 548 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
fastigheter äga en gemensam fastighet?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Jag tänkte höra om någon här har erfarenhet eller kunskap om huruvida det går att samäga en fastighet och hur man i så fall skapar ett sådant upplägg.
Bakgrunden är att vi fått möjlighet att köpa en mindre strandfastighet. Det finns ingenting på den, men tanken är att vi skulle gå ihop 3 st fastighetsägare och bygga en brygga och ev bastu.
Finns det någon möjlighet att knyta den fastigheten till våra fastigheter? dvs ägandeskapet till strandfastigheten skall höra samman med dessa fastigheter och inte de personer som idag äger dessa fastigheter.
Vad tror ni?
Jag tänkte höra om någon här har erfarenhet eller kunskap om huruvida det går att samäga en fastighet och hur man i så fall skapar ett sådant upplägg.
Bakgrunden är att vi fått möjlighet att köpa en mindre strandfastighet. Det finns ingenting på den, men tanken är att vi skulle gå ihop 3 st fastighetsägare och bygga en brygga och ev bastu.
Finns det någon möjlighet att knyta den fastigheten till våra fastigheter? dvs ägandeskapet till strandfastigheten skall höra samman med dessa fastigheter och inte de personer som idag äger dessa fastigheter.
Vad tror ni?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tre som officiellt delar på ett svartbygge verkar komplicerat. 
Skämt åsido, det är inte lätt att få bygglov vid vatten i Sverige, så hur ni ska organisera ett samägande är nog ert minsta problem.
Skämt åsido, det är inte lätt att få bygglov vid vatten i Sverige, så hur ni ska organisera ett samägande är nog ert minsta problem.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Det finns ganska många bryggor på grannfastigheter så förhoppningvis går det att få till något.
Men det blir helt enkelt som en samfällighet. Tack för hjälpen!
Men det blir helt enkelt som en samfällighet. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara
