6 840 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Avsluta brunns servitut då vi fått kommunalt vatten
Sida 1 av 2
Mina på mina föräldrars sommarställe lastas "vår" fastighet av flera avtalsservitut. Bl.a. får grannen ta vatten ur vår brunn. Nu har vi fått kommunalt vatten så vi skulle vilja stryka detta servitut (även grannen är inkopplad). Hur går vi till väga för att avsluta detta (grannnen är med på saken).
Har en liknande situation där vi har servitut på att nyttja grannens brunn. Det står att vi har rätt att gratis ta vatten, men att underhållskostnader skall delas lika mellan fastigheterna. Nu borrar vi egen brunn och det vore ju bra att bli av med skyldigheten att betala om grannen får för sig att göra nåt med brunnen efter att vi slutat använda den.
En tanke som slagit mig vore att registrera ett avtalsservitut som tillägg vilket ju är väldigt mycket billigare, någon som vet om det vore en framkomlig väg?
/Andreas
En tanke som slagit mig vore att registrera ett avtalsservitut som tillägg vilket ju är väldigt mycket billigare, någon som vet om det vore en framkomlig väg?
/Andreas
Vilket år är servitutet inskrivet? Vissa Avtalsservitut och nytjandrerätter inskrivna före 01/07/1969 blir automatiskt ogiltiga 01/01/2019. Om dom inte förnyas Så har du tur löser det sig självt. Kann inte alla detaljer men det är bara en googling bort. Mvh Tetas
Efter att ha googlat en del så borde det vara en enkel sak att häva ett avtalsservitut om bägge parter är överens. Men det verkar svårt att hitta nån info om kostnaden. Kan tyckas att det borde vara samma som att skriva in det, dvs ett par hundralappar.
Ett officialservitut är ju dock svårare och kräver en lantmäteriförrättning vilket ju alltid blir dyrt.
Får kolla närmre med lantmäteriet till veckan.
/Andreas
Ett officialservitut är ju dock svårare och kräver en lantmäteriförrättning vilket ju alltid blir dyrt.
Får kolla närmre med lantmäteriet till veckan.
/Andreas
Såg nu när jag läser TS inlägg igen, att det är fråga om ett avtalsservitut, och inte ett officialservitut som jag felaktigt trodde.Hemmakatten skrev:
Ett avtalsservitut borde gå att ta bort för en mindre kostnad hos Inskrivningsmyndigheten. Vet dock inte exakt hur, men en bevittnad skrivelse eller liknande borde räcka.
Nu behöver du inte oroa dig för den biten.E eal skrev:
Jag tror inte att ett servitut kan förplikta härskande fastigheten att betala den tjänande på det sättet.
Vill grannen underhålla brunnen och låta er betala hälften, då får ni vara överens im åtgärden och kostnaden innan han börjar spendera pengar.
Så antingen väntar han tills ni vill betala för åtgärden eller så bestämmer och betalar han själv.
Tredje gången gillt Harry. Då måste det väl uppfylla även denna forumdels extremt stringenta krav? Ja de är väl närmast övermänskliga, vad vet jag, jo lite hur man får vatten ur en brunn men det är väl alltför sublunärt här i de lärdes domäner.
Då kan grannen (ägaren till förmånsfastigheten) ansöka om att få inskrivningen dödad. Men ni bör skriva ett enkelt avtal om att avtalsservitutet ska upphöra och reglera eventuella frågor som kan behöva regleras. Då kan sedan ni (som ägare till belastad fastighet) ansöka om dödning med den handlingen som stöd. Info finns här:schnyggve skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...g-av-servitut-och-ovrig-inskrivning/?faq=1746
Dödning av inskrivningen i fastighetsregistret är en sak och att få servitutet att upphävas en annan.