Flyttade nyligen från en tvåa i stan (på tredje våningen utan hiss) till en enplansvilla ca 5 mil bort. För själva flytten anlitade vi en firma med goda omdömen online och avtalade muntligt efter att noggrant ha beskrivit vårt bohag inklusive förråd att 3 man med flyttbil skulle anlända på flyttdagens morgon. Man uppskattade att detta skulle ta ca en arbetsdag.

När det hela väl börjar visar det sig att en av de tre aldrig arbetat förr och behöver stora mängder handledning. Dessutom har man valt en liten B-kortslastbil som man behöver köra två rundor med (och trots detta blir en del grejer över som jag får klämma in i egen bil) Dessa faktorer tillsammans gör att flytten inte tar mindre än 13 timmar, och flera möbler skadades dessutom på vägen.

Då man överskred den ungefärliga prisuppgiften med över 50% (13 h kontra 8 h) ämnar vi nu bestrida en del av fakturan.

Det vi nu debatterar här hemma är om avdrag för skadorna (självklart med rimliga åldersavdrag etc) rent juridiskt får/bör göras redan i detta skede, eller om vi bör betala hela summan för den del av fakturan vi inte bestrider och därefter kräva ersättning för skadorna från flyttfirman? Kan tillägga att vi förstås redan pratat med chefen på firman och erbjudit besiktning av skadorna på plats hemma hos oss, men han dök då inte upp på avtalad tid och har heller inte återkommit... Risken för utebliven ersättning känns således hög, så om vi rent juridiskt kan hålla inne motsvarande summa så vore det ju önskvärt ur vårt perspektiv...

Tacksam för alla tips, tankar och idéer på temat!
 
Detta låter misstänkt likt en flyttfirma som härjade i Göteborgstrakten för några år sedan. Vi var rätt många som blev utsatta för exakt det som du beskriver. Undrar om det är samma killar som är igång igen. Om det är i västsverige så får du gärna PM:a namnet på firman, så kan jag kolla upp det.
 
Konsumenttjänstlagen ska gälla här.
Läs den så ser du vilka rättigheter du har.

Företaget ska utföra tjänsten på ett fackmannamässigt sätt med rätt utrustning/kompetens.
Har det givits ett ungefärligt pris får det inte avvika mer än 15%.
Du har rätt att hålla inne en del av betalningen som säkerhet för ditt krav.
 
Dra av alla krav du har mot firman innan du betalar fakturan. Det är mycket svårare att kräva tillbaka pengarna. Då blir det firmans sak att visa att du ska betala.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar! Detta utspelade sig i södra Sverige, så det finns nog tyvärr fler oseriösa aktörer... Siffrorna från konsumenttjänstlagen känner jag igen och hänvisar till i min bestridan av arbetstiden, men hur skulle ni gjort med mina ersättningsanspråk avseende de skadade möblerna? Det rör sig om ca 2000 kr efter åldersavdrag - har jag rätt att hålla inne även denna summa?

Edit: Daniel 109 hann före. Tack, då är jag inte ensam om den hållningen!
 
harry73
Sen skulle jag hålla inne med skillnaden med budgetpris och inte budgetpris+15%

Alltid bra att ha lite förhandlingsutrymme.
Skadeståndet ska du också hålla inne med. Även här kan lite förhandlingdutrymme vara bra :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Du kan absolut hålla inne med pengar för skadorna. Men du bör ha någon form av underlag för hur du kommer fram till värdet av skadan.

Om firman ogillar ditt avdrag, så kan de i princip bara dra det till tingsrätten. Där blir det ett småmål, även om du mot förmodan skulle förlora, så kommer det inte att kosta dig mer än några hundralappar eller möjligen en tusenlapp. Men som sagt det mest troliga är att firman lägger ned sina anspråk innan det går så långt.

Jag vet att transport och flyttfirmor i många fall hävdar att man skall betala fullt även för tranportskador, och att ersättning sedan skall komma från deras försäkringsbolag. Såvida de inte har någon skrivning i stil med det i avtalet (om det finns) så behöver man inte acceptera det. Du har avtal med firman, inte med deras försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Nyrostad och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Precis som @hempularen är inne på så finns inget skriftligt avtal, och därmed heller inga särskilda villkor.

Vi har nu skickat in vår bestridan och betalat den ursprungliga ungefärliga prisuppgiften (8 h) minus avdrag för skador, där vi helt enkelt räknat halva nypriset för totalskada på ett bord och en fjärdedel av nypriset för skada av mer kosmetisk karaktär. Godtyckligt - javisst, men upplever det i alla fall inte som överdrivet saltat...

En medarbetare har därefter bett oss betala in summan avseende skadorna så att se kan dra det via sitt försäkringsbolag, men innan vi hann tillbakavisa detta krav så hörde chefen av sig med önskemål om att inspektera skadorna på plats. Detta har vi vid två tillfällen erbjudit oss att ställa upp på, men än så länge har ingen dykt upp på avtalad tid. Avvaktar nästa drag...
 
harry73
N Nyrostad skrev:
En medarbetare har därefter bett oss betala in summan avseende skadorna så att se kan dra det via sitt försäkringsbolag, men innan vi hann tillbakavisa detta krav så hörde chefen av sig med önskemål om att inspektera skadorna på plats. Detta har vi vid två tillfällen erbjudit oss att ställa upp på, men än så länge har ingen dykt upp på avtalad tid. Avvaktar nästa drag...
Om ni kommer överens om att du ska betala mer, se då till att kräva att det är en slutfaktura, så att de inte först övertygar er att gå med på minskad skadestånd, och när ni betalat in det även kräver pengar för extra timmar osv..
Nästa faktura ska vara slutbeloppet.
 
  • Gilla
Nyrostad och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.