Hej
Behöver alla synpunkter och råd om hur går vi vidare med detta..
Vi köpte ett hus och skrev på kontraktet maj 2017 med tillträde till huset november 2017.En månad efter vi flyttade in i huset kom hem till oss en besiktning firma som ville göra en besiktning på huset .Vi frågade om anledning och vi fick svaret att det finns sedan tidigare plan att spränga runt huset inför err stort vägarbete för vatten och avlopp omläggning ,firman visade oss ett skriftligt meddelande adresserat till säljaren. Jag tog kontakt med mäklare och han inte fått information från säljaren om detta. Vägarbetet har påbörjat sedan december 2017 och detta pågår. De ska komma i vårt trädgård och gräva en ny avlopp. Arbete har stället mycket problem för hela familjen.Vägen och servitutet är stängt pga arbetet, vi parkerar vår bilar långt ifrån huset, mina barn mår sämre med astma pga dammig luft , massor andra jobbiga bekymmer.Hela vår första sommarn i huset blev förstörd och vi pausade vår plan att renovera huset.
Vi blev aldrig informerad av säljaren om det finns så plan trots säljaren vet om det.
Vi kan inte bo kvar i huset pga dåligt miljö.
Hur kan vi gå vidare med detta? Jag skrev idag mail till säljaren och väntar på ett svar.
Uppskattar alla råd och synpunkter.

- Hela er första sommar blev förstörd, men ni har inte bott en sommar i huset? (Inflytt november 2017)

- Fanns denna information inte att ta reda på via kommunen/trafikverket?

Ser tyvärr inte någon möjlighet för er att gå vidare med något, denna information hade ni fått om ni fullföljt er undersökningsplikt. Hårt - ja, men sant.

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
C
A Adel Bader skrev:
Vi blev aldrig informerad av säljaren om det finns så plan trots säljaren vet om det.
Säljarens s.k. upplysningsplikt inskränker sig i princip till att han måste svara ärligt på de frågor som köparen ställer. Så det är tyvärr inte i sig något formellt fel av säljaren att tiga om detta. Däremot riskerar han i och med det att köparen kan åberopa dolt fel, vilket säljaren hade undvikit om han hade berättat om felet.

För att kunna åberopa dolt fel krävs dock att felet inte hade gått att upptäcka vid en noggrann undersökning. Och det känns i detta fall väldigt tveksamt. Utgår från att det är kommunen som genomför arbetena och att de publicerat information om detta som varit tillgänglig för var och en.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Det finns faktiskt de som fått rätt mot säljare som inte infirmerat om sådant. Men då krävs det bevis på att säljaren såg projektet som ett betydande problem.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Tack för all svar.
Kommunen har informerat husägaren i området om detta projekt via ett skriftligt meddelande som säljaren borde ha lämnat det till oss.
Som köpare "tror jag" går inte själv till kommunen och fråga om kommun har plan om det inte finns anledningar eller man misstänker något.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
hsd
Den stora frågan är vad Ni vill, ersättning eller återköp

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ingen lätt och säker framgång i att driva detta ärende rättsligt.

Det närmaste rättsfallet att kolla in bör nog vara tvisten om fastigheten som hade en motorcrossbana som granne, med kraftiga ljudstörningar som följd.
Vilket inte säljaren upplyste köparen om.
Detta gick upp ända till HD, och alla instanser var oeniga, vilket visar på hur svårt sådana här ärenden blir att avgöra rättsligt.
https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

• Gilla
Aspen75 och 1 till
  • Laddar…
När man köper en fastighet är det klokt att kontakta till exempel kommunen för att se vilka planer som gäller för området och om det finns förändringar på gång, som vägbyggen, nybyggnationer eller liknande. Om ni hade gjort detta hade ni säkert fått reda på fakta om det kommande vägbygget. Ni kan ju läsa på om crossbanan som refereras ovan, men det skiljer sig nog en del från ert fall. Det är nog också av betydelse om det blir en permanent försämring efter bygget eller mer gäller problem under byggperioden. Er hemförsäkring kan ge er stöd till juridisk rådgivning, då kan ni testa med att gå till en kunnig fastighetsjurist för att få en bedömning av ert fall

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
I fallet med krossbanan hade däljaren överklagat och protesterat mot bygget. Så det var uppenbart att säljaren såg det som en betydande faktor för fastighetens värde. Om säljaren inte sett det som ett problem skulle det inte blivit det utfallet.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Den stora frågan är vad Ni vill, ersättning eller återköp
Återköp är inte lätt och inte vårt mål för att vi har väntat så länge tills vi hittade huset och vi ägnade mycket tid och energi åt affären.
Vi känner att det är hela situationen nu väldigt påfrestande för hela familjen och vi vill självklart en ekonomisk ersättning men jag vet hur?

Det verkar ju vara ett arbete med underhåll på ledningar? Sånt sker hela tiden, överallt. Förvisso med ingrepp på er tomt men det kommer ju säkerligen återställas.

Hade säljaren inte meddelat att grusvägen utanför skulle bli motorväg, hade jag förstått er frustration. Men det här? Njae.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hävning , återköp, är knappast tänkbart i detta fall, det krävs mycket större fel än vad det här kan vara tal om. Ekonomisk ersättning, det beror på vad problemet är. Om det är tillfälliga störningar från bygget så bör ni vända er till den ansvariga, men det är normalt svårt att få ersättning från ett bygge som har alla tillstånd. Byggverksamhet som uppfyller samhällets regler är något som grannar får tåla. Om det gäller permanent försämring av fastigheten på grund av förändrat läge efter bygget kan det möjligen vara säljaren. Men då bör ni kunna visa att säljaren förstått att det blir en försämring, som med motorbanan. Det är troligen svårt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När ska det här vara klart med arbetet kring ert hus? Kan ni inte bara kämpa er igenom det den tiden som är kvar och se framåt och att det kommer lösa sig?:)

Allt är påfrestande kring sitt hus. Vare sig det byggs runt om huset eller om du har hantverkare som gör ett stort jobb på huset. Det tar på krafterna. Vill man ha det bekvämt bor man u hyresrätt.

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Mikael_L
K klimt skrev:
Hävning , återköp, är knappast tänkbart i detta fall, det krävs mycket större fel än vad det här kan vara tal om. Ekonomisk ersättning, det beror på vad problemet är. Om det är tillfälliga störningar från bygget så bör ni vända er till den ansvariga, men det är normalt svårt att få ersättning från ett bygge som har alla tillstånd. Byggverksamhet som uppfyller samhällets regler är något som grannar får tåla. Om det gäller permanent försämring av fastigheten på grund av förändrat läge efter bygget kan det möjligen vara säljaren. Men då bör ni kunna visa att säljaren förstått att det blir en försämring, som med motorbanan. Det är troligen svårt.
Ja och även om man kan bevisa att säljaren förstått att det är en försämring på väg så är det fortfarande väldigt osäkert. I alla fall om man jämför med rättsfallet jag länkade till.
I det fallet kunde man visa på att säljaren inte bara visste om bullret och stördes utav det, utan man kunde också visa på hur mycket säljaren under årens lopp hade kämpat för att banan skulle läggas ner, det fanns drösvis med skrivelser och krav från denne i denna sak.

Och ändå var inte rättens olika instanser helt eniga, dvs att t.o.m med denna bevisning så vägde ändå utslaget ganska jämt.
Jag tror att man ska se till att ha mycket på fötterna innan man driver ett sånt här case som i denna tråd rättsligt.

Men en god början är att granska motorcrossbane-domen noga.
Försöka hitta både likheter och skillnader mellan detta fall och det som avhandlas sen i domen.

Sen fingranska alla överväganden och domskälen, och vara noga med kolla vad de olika rättsinstanserna är eniga om och var de tycker olika. Särskilt intressant är det kolla hur hovrätt och HD resonerar, då de sitter på den tyngre juridiska kompetensen, samt att det är deras tolkningar som utgör prejudikat.

Vänder ni er till en jurist, lär detta vara en av de första saker denne gör. Fast hen kanske redan kan den domen till minsta beståndsdel.

Jag tar emot alla synpunkter men några av er som har skrivit kan inte verkligen förstå problemet och det är inte lätt för mig på några rader att ge alla här en bild om verkligheten.Det handlar inte om "lätt störningar,underhållning,hyresrätt,eller tålmod" utan enormt stort arbete med 30 m hål i vägen framför vårt hus.Finns det någon som kan tänka sig bära ett årigt barn med två kassor och gå 600 meter via en liten farlig grusväg? Barn som hosta hela dagen? Barn på sommar kan inte cykla? etc..
Jag läggar allt detta på sida och ställar annan fråga:
Säljaren " ägde" information om hela byggprojektet och när vi köpte huset borde dessa information ha ingått i köpet eller hur?
"Min känsla" att säljaren gömde dessa information medvetet för att ingen skulle köpa ett hus där man inte kan använda bl a trädgården eller huset på vanligt sätt under flera månader.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.