Har ni haft huset i familjen länge? Såfall köpte era föräldrar huset förmodligen väldigt billigt och er broder får betala förmodligen vinstskatt på hela beloppet vid en ev försäljning.

Redigerat:
A atomlab skrev:
Har ni haft huset i familjen länge? Såfall köpte era föräldrar huset förmodligen väldigt billigt och er broder får betala förmodligen vinstskatt på hela beloppet vid en ev försäljning.
Nja, vid försäljningen blir det väl de två bröder som säljer till den tredje (om det nu blir det upplägget) som får betala vinstskatt. Den tredje brodern blir ju köpare.

Ja just det. Tänkte att huset fortfarande stod i dödsboet.

Vad värderades huset till vid arvsskiftet?

A Avalin skrev:
Vi är tre bröder som äger en stuga värderad till 700 000:- som vi ärvt av vår mor som gick bort för några år sedan. Stugan är i dåligt skick och skulle behöva renoveras. Två av oss vill sälja och den ena vill behålla. Han och hans sambo har erbjudit oss att köpa våra tredje delar för 100 000:- styck, mer kan de inte ge. Jag och min bror tycker det är för lite och skulle vilja ha minst 200 000:-. Dock tycker vi att det är roligt om stugan stannar i släkten.

Ett förslag på lösning som vi kom på är att vi låter vår bror köpa ut oss för 100 000:- per andel just nu. Om han i framtiden kommer sälja stugan så tänkte vi att vi skriver ett avtal av vi då skall ha varsin tredjedel av vinsten minus de 100 000:- vi redan fått betalt. Det låter ju lätt så långt men sedan så är det väl lite saker att tänka på. T.ex. vad händer om han och sambon gifter sig, någon av de dör, de får barn osv. Kan vi skriva något vettigt avtal så att vi är säkrar upp alla fall eller kommer arvsrätten att kunna ställa till det så att vi inte är säkra på att få våra pengar vid en eventuell försäljning? T.ex. om vår bror och sambo dör och så vill deras barn sälja stugan när jag och min andra bror är i livet.

Någon som har erfarenhet av annan lösning när ni varit oense om att sälja sommarstuga?
Om stugan värderas till låt oss säga 600 000 så ska ni ha 200 tkr vardera. Om ni acceptera att få 100tkr nu och vid en ev försäljning så får ni 100.000 till så har allt gått rätt till.
Allt annat är en ren hagalenhet.
Eller skriv att de få lösa ut er med 100tkr om låt oss säga 5 år.
Förstår mig inte på människor som tror att de ska få mer utan att göra någonting och ska få ut något på någon annans bekostnad. :thinking:

P
kashieda kashieda skrev:
Jag tror du menar 167 kkr ;)

Jaa ja det är ju lite mer ;)
Så 150 kkr borde de acceptera inte 200 då (y):thinking:

mathiash77 skrev:
Jag trodde det var ganska självklart och ville inte slita på mina k eller 0 i telefonen ;) Speciellt när jag i tidigare inlägg skrivit med 000.
Du skrev 133, inte 167. Det var den skillnaden Kashieda påpekade, inte avsaknaden av tusentals-indikator. :)

P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du skrev 133, inte 167. Det var den skillnaden Kashieda påpekade, inte avsaknaden av tusentals-indikator. :)

Jag såg det nu också! Tack för förtydligandet

Men fastigheten är ju värderad till 700.000kr så ni bröder ger ju redan er bror 100.000kr för att vara lite bussiga.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
Men fastigheten är ju värderad till 700.000kr så ni bröder ger ju redan er bror 100.000kr för att vara lite bussiga.
Ja men TS skriver ju också att de kan tänka sig att sätta ut stugan för minimipris 500 000.

Så då har de ju redan accepterat att få mindre, bara att de inte vill få samma summa av brodern.

A atomlab skrev:
Ja, om det är en korrekt värdering bör han betala kring 200-230kkr till respektive bror, Frågan är om broden som är intresserad av att köpa huset håller med om TS värdering. Nästa fråga är om 700' är en korrekt värdering eller ej. I och med att en mäklare varit på plats borde det inte vara en 100% övervärdering, så frågan är om det finns något annat att anföra från TS bror som motiverar den kraftiga sänkningen.

I och med att vi enbart hör TS sida ska vi ju tänka på att det kan finnas många sidor på en historia.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.