Hej alla husbyggingar, här kommer en fråga som jag grunnat över en tid, hoppas ni kan hjälpa mig.
A köper en tomt och monterar ett staket mot granntomt.
B köper granntomten något senare.
A styckar av sin tomt och säljer den delen som vätter mot B till C.
Kvar står staketet.
Vid försäljningen antogs att staketet nu tillhörde C.
Men vid lantmäteriförättning visade det sig att större delen av staketet står på B’s tomt.

Vem äger det?
Och vem får göra något med det?

Självklart pratar de tre (av andra anledningar) inte varandra.
Självklart är jag en av de tre.
 
Även om det står felplacerat, så vill jag nog tro att man i rätten anser det vara fastighetstillbehör till den avstyckade delen som nu ägs av C. Annars ägs det av A. B äger det inte i alla fall.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Även om det står felplacerat, så vill jag nog tro att man i rätten anser det vara fastighetstillbehör till den avstyckade delen som nu ägs av C. Annars ägs det av A. B äger det inte i alla fall.
Håller med. C borde vara ägaren av staketet. B äger det ju inte. Och A skiter fullständigt i det.
Men vem ansvarar för det?
Vem ska underhålla det?
Kan B komma att kräva att C flyttar det nu, när det uppdagats att det är felplacerat?
 
Man kan inte kräva att någon skall underhålla det.

Kräva att det skall tas bort går ju, men om C inte vill? Skall B stämma honom inför tinget för att få honom att ta bort staketet? Det låter besvärligt. Om B vill ha bort det, så få skriftligt från C (och helst A) att B får ta bort det. Enklaste, billigaste och snabbaste.
 
M -MH- skrev:
Man kan inte kräva att någon skall underhålla det.

Kräva att det skall tas bort går ju, men om C inte vill? Skall B stämma honom inför tinget för att få honom att ta bort staketet? Det låter besvärligt. Om B vill ha bort det, så få skriftligt från C (och helst A) att B får ta bort det. Enklaste, billigaste och snabbaste.
Mycket är enklare när folk är på god fot med varandra.
Nu är staketet i ett rätt anskrämligt skick, har börjat ramla isär.
Behöver restaureras eller bytas ut.
B äger marken men kan inte göra något åt staketet då hen inte äger det.
C äger (troligtvis) staketet men kan inte (lagligt) sätta upp ett nytt staket på samma plats, och om C renoverar staketet och sedan blir tvingad av B att ta bort det så var det ju pengar i sjön.
Hur nära tomtgräns får man (lagligt) sätta upp ett staket?
 
Hur nära man vill.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
H Havregryn skrev:
Men vid lantmäteriförättning visade det sig att större delen av staketet står på B’s tomt.
Hur stort är intrånget då?
Är det stort tycker jag det är rimligt att staketet tas bort eller flyttas, det borde vara i både B och C's intresse.
Är intrånget väldigt litet så är det inte lika glasklart, vare sig juridiskt eller moraliskt.

Vad vill de olika fastighetsägarna? Vill B ha bort staketet och C ha det kvar?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju lite som att staketet står några cm fel. Det är ju inget att bråka om i så fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter ju lite som att staketet står några cm fel. Det är ju inget att bråka om i så fall.
Korrekt. Lite beroende på var man mäter så står staketet några centimeter upp till en decimeter in. Så länge det står kvar av sig själv är det inte mycket bråka om.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur stort är intrånget då?
Är det stort tycker jag det är rimligt att staketet tas bort eller flyttas, det borde vara i både B och C's intresse.
Är intrånget väldigt litet så är det inte lika glasklart, vare sig juridiskt eller moraliskt.

Vad vill de olika fastighetsägarna? Vill B ha bort staketet och C ha det kvar?
Gissningsvis så bryr sig B inte så mycket om dagens placering men kommer nog vilja ha placering justerad när man gör något åt eländet.
Gissningsvis vill helst inte C göra något åt staketet alls men kommer bli tvingad agera när det kollapsar (in på dennes tomt).
 
H Havregryn skrev:
några centimeter upp till en decimeter in
Det där anser jag vara inom felmarginalen!

Betrakta det som att det står på C:s tomt.
 
Om TS är A är det bara att släppa frågan. Inte ditt problem.

Är TS B eller C antar jag att det finns en uppsida med att det finns ett staket och det låter som att det som finns gjort sitt, oavsett vems det är. Prata med grannen om att byta ut det tillsammans. Man måste inte vara fantastiska vänner för att kunna enas om att ha ett staket ihop.
 
harry73
Om B vill ha staket och C inte vill betala, kan B erbjuda C att ta bort befintlig staket och ersätta med ett nytt, eller så får C ta bort staketet från tomt B så att B kan bygga staket själv. (Det nya staketet blir nu fastighetstillbehör till fastighet B.
Om C vill byta ut staket, skulle jag bara göra det och kalla det för underhåll. Här spelar det såklart en roll om gränsen var anledning till dispyt innan och hur det löstes då. Att behöva flytta gjutna plintar är såklart lite tråkigt, men går det att flytta staketet är det såklart ett framtidssäkert sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ägde staketet. När A sålde till C var troligen avsikten att staketet skulle ingå. C äger därför staketet. B äger aldrig staketet.
 
Staketet ägdes av A, och ägs nu därför av C. Om staketet behöver underhållas eller plockas bort får C göra det. Om C vill bygga ett nytt staket kanske C bör prata med B om placering, men ett par cm tycker jag knappast är något att bli ovänner om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.