Vi avser att köpa mark i anslutning till vår fastighet och göra en fastighetsreglering så att allt slutligen blir en enda stor fastighet. Det rör sig inte om särskilt stor yta, cirka 400 kvm som ska regleras in i vår befintliga fastighet.

Har pratat med Lantmäteriet som säger att tillsammans med själva ansökan till dem ska vi också skicka in en överenskommelse mellan parterna om att vi avser genomföra köpet och att betalning sker när förrättningen vunnit laga kraft. (Orsaken till detta är att det skulle ev kunna finnas hinder i form av t.ex. strandskydd som gör att köpet inte kan slutföras).

Nu till frågan: är det någon som vet om det finns en bra mall för sådan överenskommelse någonstans? Tack på förhand!

Hemmakatten
På Lantmäteriets hemsida finns ett antal blanketter att ladda ner.

Får man fråga vad själva förrättningen kostar?

C carlbanan skrev:
Får man fråga vad själva förrättningen kostar?
Vi vet inte alls vad det kommer att kosta, men anser det ändå vara nödvändigt för att kunna genomföra planerade byggnation.

J Jorg skrev:
Vi avser att köpa mark i anslutning till vår fastighet och göra en fastighetsreglering så att allt slutligen blir en enda stor fastighet. Det rör sig inte om särskilt stor yta, cirka 400 kvm som ska regleras in i vår befintliga fastighet.

Har pratat med Lantmäteriet som säger att tillsammans med själva ansökan till dem ska vi också skicka in en överenskommelse mellan parterna om att vi avser genomföra köpet och att betalning sker när förrättningen vunnit laga kraft. (Orsaken till detta är att det skulle ev kunna finnas hinder i form av t.ex. strandskydd som gör att köpet inte kan slutföras).

Nu till frågan: är det någon som vet om det finns en bra mall för sådan överenskommelse någonstans? Tack på förhand!
Man skriver ett köpeavtal på marken där man villkorar att lantmäterieförrättningen gå igenom annars återgår köpet till fullo. Det är ingen enkel överenskommelse du skall skriva helt enkelt..

//Anders

A aedwall skrev:
Man skriver ett köpeavtal på marken där man villkorar att lantmäterieförrättningen gå igenom annars återgår köpet till fullo. Det är ingen enkel överenskommelse du skall skriva helt enkelt..

//Anders
Okej! Det var Lantmäteriet som idag sa att det skulle vara en överenskommelse i vilken det står att köpeskillingen erläggs när förrättningen vunnit laga kraft.
Men det finns alltså ingen sån sorts ”överenskommelse” utan vi genomför köpet och så får köpet gå tillbaka om allt inte klaffar?

J Jorg skrev:
Okej! Det var Lantmäteriet som idag sa att det skulle vara en överenskommelse i vilken det står att köpeskillingen erläggs när förrättningen vunnit laga kraft.
Men det finns alltså ingen sån sorts ”överenskommelse” utan vi genomför köpet och så får köpet gå tillbaka om allt inte klaffar?
Korrekt, enligt jordabalken kan man inte "lova" mark, utan det måste avtalas via köpeavtal.

//Anders

J Jorg skrev:
Jag rekommenderar att skriva en överenskommelse i det här fallet. Det är skillnad på ett jordabalksköp och en överenskommelse om fastighetsreglering. En överenskommelse lämpar sig bättre i ditt fall då det inte är säkert att fastighetsbildningen kan genomföras - du nämnde strandskyddet. Finns flera skillnader mellan att genomföra fastighetsregleringen med stöd av ett jordabalksköp eller en överenskommelse. Överenskommelsen om fastighetsreglering behöver inte vara komplicerad. Bör innehålla:

Mellan vilka fastigheter mark ska föras över
Vilken mark som ska föras över (med kartskiss)
Vilken ersättning som ska betalas för marken
När tillträde till marken ska ske (normalt när lantmäteriförrättningen vinner laga kraft)
Vem som ska stå för förrättningskostnaderna
Underskrifter av samtliga ägare till fastigheterna

En överenskommelse om fastighetsreglering är en processhandling i lantmäteriförrättningen och den ska, efter upprättande, lämnas in tillsammans med ansökan om lantmäteriförrättning så snart det går. Annars kan den bli ogiltig. Lämnas in till lantmäterimyndigheten alltså.

Långt svar för att säga: jag håller med Lantmäteriet.

Kanske bör tillägga att valet mellan jordabalksköp och överenskommelse får olika konsekvenser och i vissa fall är det ena att föredra framför det andra. Nu vet jag inte alla förutsättningar men när jag skrev att jag rekommenderar överenskommelse så var det med grund i att det verkade vara en tämligen okomplicerad affär.

Tack för återkopplingen. Efter att ha fått två olika bud här har jag dubbelkollat med Lantmäteriet och blivit försäkrad om att det är en överenskommelse om att köp kommer att genomföras som vi ska skicka in. Vi ska inte skriva något köpeavtal nu. Så det är således Huruvidas linje vi kör vidare på.

J Jorg skrev:
Tack för återkopplingen. Efter att ha fått två olika bud här har jag dubbelkollat med Lantmäteriet och blivit försäkrad om att det är en överenskommelse om att köp kommer att genomföras som vi ska skicka in. Vi ska inte skriva något köpeavtal nu. Så det är således Huruvidas linje vi kör vidare på.
Är det inte väldigt märkligt av LM att ge råd i en sådan privatjuridisk fråga?
Kan finns div. olika skäl som påverkar när parterna ifråga om att vilken modell man ska välja.
Vad anger de som skäl till att den ena ska vara det bästa alternativet i ert fall.

Jag undrar om inte LM har svarat på frågan vad som behövs om man vill göra en förrättning så som du beskrivit era önskemål. Men inte svarat på hur man gör om man vill köpa en del av grannens mark. Eller vad som är bästa modellen för att tillgodose era behov på bästa sätt.

R Räknenisse skrev:
Är det inte väldigt märkligt av LM att ge råd i en sådan privatjuridisk fråga?
Kan finns div. olika skäl som påverkar när parterna ifråga om att vilken modell man ska välja.
Vad anger de som skäl till att den ena ska vara det bästa alternativet i ert fall.

Jag undrar om inte LM har svarat på frågan vad som behövs om man vill göra en förrättning så som du beskrivit era önskemål. Men inte svarat på hur man gör om man vill köpa en del av grannens mark. Eller vad som är bästa modellen för att tillgodose era behov på bästa sätt.
Jag har pratat med Lantmäteriet två gånger nu och förklarat vårt ärende att vi har kommit överens om att vi ska få köpa en del mark i anslutning till vår egen fastighet. På grund av strandskyddszonen finns det en risk i detta att önskad reglering inte kommer att kunna genomföras.

Lantmäteriet har nu vid två tillfällen sagt att det är en överenskommelse mellan parterna som behövs och som ska skickas in tillsammans med ansökan om förrättning. I överenskommelsen ska anges vilken mark som avses samt överenskommet pris. Vi ska dock inte genomföra själva köpet nu.

Det finns ett antal betydande skillnader mellan att genomföra en fastighetsreglering med köp som grund (civilrättsligt avtal) och överenskommelse (processhandling i en lantmäteriförrättning).

Det är generellt smidigare att genomföra en förrättning med överenskommelse. Avser inte redogöra för alla skillnader, men kan tipsa om länkad artikel skriven av två personer som vet vad de pratar om. För den vetgirige att läsa:

https://vesterlins.se/wp-content/uploads/2017/01/2014-Vesterlin_Julstad.pdf

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.