H hempularen skrev:
Det känns ju som att något inte stämmer med kontrollplanen. Där brukar ställas krav på att läget skall kontrolleras (och då av myndighet, eller ackrediterad mätfirma), innan plattan gjuts.

Din KA borde ha kontrollerat att kontrollen utförts enligt kontrollplanen.
Pratade nyss med KA, han sa bara att det var de som utförde mark-entreprenaden som var ansvariga för utsättningen...

Vi ska snart träffa vår säljare, får se vad han säger.

Men det första här är väl att skaffa sig en uppfattning om "värdet" av felet. Tipset att låta en värderingsman värdera skillnaden i värde mellan detta och en korrekt placering är bra, det blir ju ett objektivt värde. Utöver det, bör du ha rätt till kompensation för den sämre "levnadsupplevelsen".

Det är också viktigt att kolla hur kommunen ser på felet, i extremfall kan det bli tal om rivning.

När du har värdet klart, så får man leta vem som är skyldig. Och där tror jag risken är stor att de olika parterna kommer att skylla på varandra. Grundföretaget har gjort fel, men deras fel borde upptäckts vid en lägeskontroll, vem är ansvarig för att den inte utfördes, vem borde upptäckt att den inte utfördes osv.

Är tydligen lantmäteriet som gjort utsättningen. Vår säljare skulle kontakta dom och se vad som hänt. Normal tolerans för fel var annars 3-4 cm, detta är närmare 3m! Men vad kan man ställa för krav för ersättning?
Huset hamnar inte för nära någon annan tomt, men känns ändå surt att det blivit såhär fel.

Lantmäteriet? Menar du Metria?

Det där låter litet konstigt. Lantmäteriet är en statlig myndighet, som såvitt jag vet inte sätter ut hus. Däremot kan de bestämma tomtgränser.

Det finns lantmäteriavdelningar på en del kommuner som utför sådana här utsättningar. Jag vet rätt lite om hur det går till, men jag har uppfattat att mätningen numera är idiotsäker. De har instrument som inte kan ge fel. Däremot kan de ju mäta mot fel underlag. De fall som behandlats här i forumet tidigare handlar om att man mätt mot fel version av ritning, och sedan tvistat en del om vem som borde säkrat att de hade rätt ritning och liknande.

Samma tjänster utförs också av olika certifierade privata bolag.

Stämmer ritningarna i avtalet mellan er och totalisen/nyckelfärdigtleverantören och bygglovsritningarna?
Om det är byggt fel mot bygglovet och ni ansvarar för bygglovet, då är ni ansvariga mot kommunen för avvikelsen mot bygglovet.
Nyckelfärdigt för mig betyder att ni har ett avtal med ett företag/leverantör. dvs ni har inga avtal med mark, el, bygg, etc?
Om utfört bygge är fel mot kontraktshandlingarna då är det ett avtalsbrott, och avtalsparten är ansvarig för felet mot er.

Ekonomisk värdering av felet är nog omöjligt att utföra då era planer för huset och tomten är individuella och svårt att objektivt värdera.
Hur långt är bygget drivet? finns det försäkring mot byggfel? kanske värt att ställa krav på att de bygger om, om det är rimligt. ni kommer ju leva med felet resten av tiden ni bor där och kanske aldrig bli helt nöjd med huset.

Vad exakt har du för avtalstyp?

Begreppet nyckelfärdigt är bara en marknadsföringsterm. Den betyder olika saker beroende på vilket företag som säljer. Allt från en hög med brädor, med en ytterdörr med nyckel på toppen, till ett inflyttningsfärdigt hus.

Det intressanta är om du har ett avtal som nämner totalentreprenad, det är en term med relativt väldefinierad betydelse. Har du ETT avtal med EN firma för hela projektet så det iallafall inte en delad entreprenad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.