Jag känner inte alls igen problemet med deklarationen. Jag deklarerade helt enkelt perioden från tillträdet till årskiftet vad jag minns. Avstyckningar och byggnation av byggnader som inte har med lantbruket att göra kan bli oroblem. Men jag uppfattade inte att TS har sådana planer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag får kolla men Länstyrelsen angående möjligheten till förvärv och med Lantmäteriet avseende vad det kan bli för fastighet. Finns det några andra kostnader eller risker med en jordbruksfastighet kontra en normal villa-/fritidsfastighet?

C
Några tankar kring ämnet:
  • Storleksbegränsning: Ingen övre gräns för lantbruksfastighet, dock ej mindre än 2 ha, En småhusfastighet får tvärtom egentligen inte vara större än vad som är motiverat.
  • Valfrihet: Du har begränsad valfrihet när det gäller fastighetstyp. Om det inte är reglerat i plan kan det vara svårt att överföra jordbruksmark till småhusmark och vice versa.
  • Skattemässigt: Delägare i lantbruksfastighet måste lämna NE-bilagan. Slipper dock sannolikt fastighetsskatt på näringsdelen om denna skulle återinföras.
  • Belåning: Kan inte ta ett vanligt bolån på lantbruksfastighet (både plus och minus - du kan inte belåna den i småbankerna, men du slipper amorteringskrav och lånetak. Räntan är densamma)
  • Förvärvstillstånd: gäller endast i de fall där fastigheten ligger i någon av de fåtalet områden där förvärvstillståns krävs. Kolla listan.
  • Bygglov: Lantbruksfastighet slipper bygglov för ekonomibyggnader under vissa förutsättningar.
  • Sjönära: Tror inte att det är något problem med strandskyddet (det gäller ju oavsett ett visst avstånd från strandkanten), Däremot blir hela den nya fastigheten sjönära vid sammanslagning vilket påverkar taxeringsvärdet.
  • Avstyckning vs. reglering: Att flytta marken från en fastighet till en annan kan bli billigare då du slipper stämpelskatten. Å andra sidan får du betala per timme för reglering så det kan också bli dyrt.

Jag har en lantbruksfastighet som är klart under 2ha. Den är dock bebyggd.

C
D Daniel 109 skrev:
Jag har en lantbruksfastighet som är klart under 2ha. Den är dock bebyggd.
Bebyggd eller inte spelar nog ingen roll, men den kanske inte är nyligen bildad?

Nä, 70talet någon gång tror jag.

C
Kom på en annan sak och det är att det är nya regler för moms som gör att man inte behöver vara momsregistrerad om man har en momspliktig omsättning under 50 000 kr (om jag minns rätt). Man kan vara frivilligt momsregistrerad ändå (vilket i princip bara är meningsfullt om kostnaderna överstiger intäkterna). För övrigt tror jag aldrig man behövt vara momsregistrerad om man inte har några momspliktiga intäkter.

30.000 är det nog, men det är ju inte så noga om TS ändå inte tror att det går att avverka med förtjänst.

Jag tror iofs att TS skulle tjäna på att kunna lyfta momsen på vissa inköp, men är man orolig för att det blir en administrativ börda kan man förstås avstå momsregistreringen. Det går förmodligen också att avtala om årsvis utbetalning av avverkningsarvode på under 30.000 om TS ändå skulle ha något som gick att kommersiellt avverka.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
30.000 är det nog, men det är ju inte så noga om TS ändå inte tror att det går att avverka med förtjänst.
Så är det nog, ja precis. Ville bara nämna det så ingen får för sig att man måste vara momsregistrerad om man inte har någon, eller väldigt blygsam, omsättning som ju oftast är fallet för denna typ av lantbruksfastigheter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och vill man vara momsregistrerad och har en låg omsättning kan man redovisa momsen en gång per år ( Maj nästkommande år) och det på internet. Det tar ca 10 minuter om man "har ordning på papperna".

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.