2 460 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Särbo
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nej, tidsgränsen för bodelning räknas från skillsmässan. Det finns ju massor av tänkbara skäl för att ett gift par under längre tid bor i olika bostäder, utan att förhållandet är slut på något sätt.
Ja här sitter man .o hon ger inga svar på det hon gör och hon går inte med på nåt som jag lägger fram enda hon säger att hon ska prova o bo i stan . Och att jag ska aälja min verkstad . Men då förlorar jag all inkomst
Är det nån som har sutti i samma båt .
Är det nån som har sutti i samma båt .
Är ni gifta?
Helt ärligt låter det ju inte som ett bra läge att följa hennes vilja.
Du kan ju alltid begära bodelning inom äktenskapet. Vet inte om hon måste gå med på det, men om ni väljer skilsmässa så måste man ju bodela. Det kanske är en lämplig förhandlingspunkt?
I övrigt rekommenderar jag forumet https://skilsmässa.se/forum/ för dylika frågor, även funderingar och problem i relationen utan skilsmässa.
Helt ärligt låter det ju inte som ett bra läge att följa hennes vilja.
Du kan ju alltid begära bodelning inom äktenskapet. Vet inte om hon måste gå med på det, men om ni väljer skilsmässa så måste man ju bodela. Det kanske är en lämplig förhandlingspunkt?
I övrigt rekommenderar jag forumet https://skilsmässa.se/forum/ för dylika frågor, även funderingar och problem i relationen utan skilsmässa.
Du har skrivit några gånger om din situation och den verkar vara *väldigt* ofördelaktig för din del då hon är den som verkar ha planerat det hela under en rätt lång tid och helt styr händelserna.P P19pekka skrev:
Du har fått rådet ett antal gånger att anlita en jurist för att skydda dig och dina rättigheter.
Du *måste* ta tag i det nu, i annat fall kommer du snart stå utblottad utan både hus och inkomst.
Det räcker inte med att fråga då och då på ett forum, nu *måste* du agera.
Lycka till!
Hej här igen är inte nån som känner igen dette beteende . Vi va osams i fredags så inåt baljan så jag la på luren . Det verkar som hon tvingar mig till särbo .och hon kom som inget hänt o åt maten jag laga . O på söndag höll hon på med bokföring ofaturor . Men nu börjar jag o ändra mig själv vill någ inte se henne o inte prata med henne . Jag sa inget ting på två dar mer änNödvändigt .ända hon säger inga svar men vad cäntar mäniskan på . Fy fan mitt tolamod börjar ta slut . Och hon tjatar att jag ska göra nåt av mitt liv o skaffa jobb . Men har haft firma sen 1987 . Enda med det är någ om jag har jobb o lön då kan hon tcinga mig o sälja verkstan . Inteannars . Ska skapa en jurist kontakt .
Gör slut.
Skaffa en jurist, begär skilsmässa. Du kommer må så mycket bättre när allt är över. Skit samma med pengar mm. Viktigaste är att du mår bra i slutändan och då måste du agera och begära skilsmässa. Även om allt är jobbigt nu så finns det alltid ett ljus i tunneln
Lycka till.
Lycka till.
Ja jag börjar in se det hon bara kör med mig . Har sänt in om skillsmässa .P Pappa1986 skrev:
Bra!
Se nu till att ordna med en jurist så att hon inte kör över dig i bodelningen.
Se nu till att ordna med en jurist så att hon inte kör över dig i bodelningen.
Klicka här för att svara