6 028 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Frågor om köp av jordbruksfastighet
Sida 1 av 2
Jag och grannen har två mindre fritidsfastigheter på en ö i Stockholms skärgård. Jag har nu blivit erbjuden att köpa den omgivande fastigheten på ca 7 hektar till ett rimligt pris. Fastigheten är en del av en större jordbruksfastighet som sträcker sig till grannön men "min" del är dock en mindre del av "min" ö och har trots 250 meter strandlinje ett tämligen lågt värde. Detta då den utgörs av vildskog och är till stora delar ett nyckelbiotopområde. Eventuellt kan en mindre tomt styckas av och bebyggas.
Jag är dock mycket intresserad då vi kan gallra ur skog kring vår tomt och få en utökad buffertzon. Möjlighet att bygga mindre ekonomifastigheter (förråd) på jordbruksfastigheten är också tilltalande.
Nu till mina frågor:

Jag är helt nybörjare på det här så alla pros och cons uppskattas stort!
Jag är dock mycket intresserad då vi kan gallra ur skog kring vår tomt och få en utökad buffertzon. Möjlighet att bygga mindre ekonomifastigheter (förråd) på jordbruksfastigheten är också tilltalande.
Nu till mina frågor:
- Finns det något speciellt att tänka på när man köper en jordbruksfastighet?
- Finns det något att tänka på kring själva ägandet?
- Finns det några fördelar i att i framtiden slå samman fritidsfastigheten med jordbruksfastigheten?
Jag är helt nybörjare på det här så alla pros och cons uppskattas stort!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Alla borde äga lite skog! 
I skärgården är det nog bra att ta reda på vad det finns för begränsningar. Nyckelbiotopklassningen i sig kommer vara ett problem om du vill avverka, även om det inte är ett strikt förbud.
Att äga en jordbruksfastighet gör dig automatiskt till företagare. Det betyder att du blir redovisningsskyldig för moms och kan dra av kostnader i verksamheten mot intäkter (om du nu har något att sälja). Det är dock rätt lätt. Och Skatteverket guidar en väl.
Hur mogen (avverkningsklar) en skog är mäts i olika klasser, K för kalmark, R för röjning, G för gallring och S för slutavverkning. Alla är i sin tur indelade i 1 och 2. Sen pratar man också ofta om bonnitet, hur fort skogen växer.
Men är skogen skyddad, svåravverkad och/eller dålig av andra skäl spelar de sakerna kanske inte så stor roll.
Skogsägande kan nog sätta dig i en bra situation rättighetsmäsdigt om du vill bygga/underhålla vägar samt resa ekonomibyggnader. Kanske kan du också anlägga en brygga för utforsling av virke och/eller för fiske om det även ingår fiskevatten; även om det senare kanske är lite långsökt.
Jag skulle nog spontant slå ihop fastigheterna, helt enkelt låta föra över den svstyckade marken till befintlig fastighet.
I skärgården är det nog bra att ta reda på vad det finns för begränsningar. Nyckelbiotopklassningen i sig kommer vara ett problem om du vill avverka, även om det inte är ett strikt förbud.
Att äga en jordbruksfastighet gör dig automatiskt till företagare. Det betyder att du blir redovisningsskyldig för moms och kan dra av kostnader i verksamheten mot intäkter (om du nu har något att sälja). Det är dock rätt lätt. Och Skatteverket guidar en väl.
Hur mogen (avverkningsklar) en skog är mäts i olika klasser, K för kalmark, R för röjning, G för gallring och S för slutavverkning. Alla är i sin tur indelade i 1 och 2. Sen pratar man också ofta om bonnitet, hur fort skogen växer.
Men är skogen skyddad, svåravverkad och/eller dålig av andra skäl spelar de sakerna kanske inte så stor roll.
Skogsägande kan nog sätta dig i en bra situation rättighetsmäsdigt om du vill bygga/underhålla vägar samt resa ekonomibyggnader. Kanske kan du också anlägga en brygga för utforsling av virke och/eller för fiske om det även ingår fiskevatten; även om det senare kanske är lite långsökt.
Jag skulle nog spontant slå ihop fastigheterna, helt enkelt låta föra över den svstyckade marken till befintlig fastighet.
Tänker du då att jag för slår ihop fastigheten för fritidshuset med jordbruksfastigheten eller det omvända? Vad får jag för fördelar med det och ska jag i så fall göra det före eller efter jag byggt ekonomibyggnaderna?Nötegårdsgubben skrev:
Tilläggas ska kanske också att min och grannens nuvarande fastigheter har en brygga (med servitut) på den fastighet som jag vill köpa. Dock är det såklart kul om man kan bygga en till brygga.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Det finns väl ingen jordbruksfastighet nu, utan det är mark som ska styckas av från en annan fastighet om jsg förstår det rätt. Då ser jag inget skäl att bilda en ny fastighet, utan då kan man lika gärna föra över marken till den befintliga fastigheten (fritidsfastigheten) och då klassa om den till jordbruksfastighet. Då kan du också bygga eventuella ekonomibyggnader vid gårdscentrum. Sen är det ju inte fritt byggande för att man har jordbruk. Byggnaderna ska ha en direkt koppling till näringen.
Fastigheten vi önskar köpa en del av är idag en jordbruksfastighet men den sträcker sig över två öar. Blir den då om den styckas inte en jordbruksfastighet?Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl ingen jordbruksfastighet nu, utan det är mark som ska styckas av från en annan fastighet om jsg förstår det rätt. Då ser jag inget skäl att bilda en ny fastighet, utan då kan man lika gärna föra över marken till den befintliga fastigheten (fritidsfastigheten) och då klassa om den till jordbruksfastighet. Då kan du också bygga eventuella ekonomibyggnader vid gårdscentrum. Sen är det ju inte fritt byggande för att man har jordbruk. Byggnaderna ska ha en direkt koppling till näringen.
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Jo, men då måste det ju bildas en fastighet. Då ni redan har en fastighet borde det istället gå att genom fastighetsreglering föra över mark från säljarens fastighet till er.
Sen är sju ha rätt lite för att få skapa en ny jordbruksfastighet på. Men det gäller oavsett om det är en ny fastighet som ska skapas eller om det ska göras en fastighetsreglering till en fastighet som inte tidigare varit jordbruksklassad.
Men att det är i minsta laget är inte detsamma som att det inte kan gå. Är i princip hela skogen skyddsklassad är det ju ändå inte ett kommersiellt skogsbruk. Men värt att kolla upp om marken ens får styckas, staten anser sig nämligen ha rätt att bestämma vad som är lämpliga fastighetsstorlekar vid nybildning.
Sen är sju ha rätt lite för att få skapa en ny jordbruksfastighet på. Men det gäller oavsett om det är en ny fastighet som ska skapas eller om det ska göras en fastighetsreglering till en fastighet som inte tidigare varit jordbruksklassad.
Men att det är i minsta laget är inte detsamma som att det inte kan gå. Är i princip hela skogen skyddsklassad är det ju ändå inte ett kommersiellt skogsbruk. Men värt att kolla upp om marken ens får styckas, staten anser sig nämligen ha rätt att bestämma vad som är lämpliga fastighetsstorlekar vid nybildning.
En viktig punkt att börja med är att ta reda på om fastigheten omfattas av Jordförvärvslagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/jordforvarvslag-1979230_sfs-1979-230
För lantbruksegendomar i glesbygd krävs i regel förvärvstillstånd även om köparen är en fysisk person.
Om jag förstått det rätt så räknas en stor del av Stockholms skärgård som glesbygd.
Vilka områden som omfattas anges i Jordförvärvsförordningen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/jordforvarvsforordning-2005522_sfs-2005-522
Tror det är extra viktigt i TS fall, då den situation TS beskriver (fritidsfastighet och önskan att få en utökad buffertzon runt tomten) sannolikt inte innefattar de kriterier som krävs för att få förvärvstillstånd.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/jordforvarvslag-1979230_sfs-1979-230
För lantbruksegendomar i glesbygd krävs i regel förvärvstillstånd även om köparen är en fysisk person.
Om jag förstått det rätt så räknas en stor del av Stockholms skärgård som glesbygd.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/jordforvarvsforordning-2005522_sfs-2005-522
Tror det är extra viktigt i TS fall, då den situation TS beskriver (fritidsfastighet och önskan att få en utökad buffertzon runt tomten) sannolikt inte innefattar de kriterier som krävs för att få förvärvstillstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det kan vara struligt att få slå ihop en tomt (fastighet med byggrätt) inom strandskyddat, områden med en annan fastighet med strandskydd. Ihopslagningen kan göra att ett större område hamnar inom hemfridzonen för er byggnad, och alltså minskar allmänhetens tillgång till stranden.
Såvida du inte har några andra tankar med marken än att just äga den finns det nog inga nackdelar. Beroende på hur mycket mark som blir kvar minus nyckelbiotoper och annat så kanske avverkning t.ex. aldrig går att göra med vinst (om du inte gör det själv och inte räknar din egen tid) Men det kan ju vara trevligt att ha egen ved 
Observera att med skogsägande följer vissa skyldigheter enligt skogsvårdslagen:
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/
Jo visst kan marken som ska avstyckas bli en egen fastighet, men i detta fall är det nog lika enkelt att inte ta mellansteget med en egen fastighet, utan att införliva den i din nuvarande fastighet. Men kolla med lantmäteriet.
https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/
Jo visst kan marken som ska avstyckas bli en egen fastighet, men i detta fall är det nog lika enkelt att inte ta mellansteget med en egen fastighet, utan att införliva den i din nuvarande fastighet. Men kolla med lantmäteriet.
Intressant läsning. Det här är definitivt glesbygd. Jag gissar att kringliggande markägare med större fastigheter i så fall kan få förtur men vad händer om de inte vill köpa och säljaren fortfarande vill sälja?SnyggtHus skrev:
En viktig punkt att börja med är att ta reda på om fastigheten omfattas av Jordförvärvslagen.
[länk]
[länk]
Vår nuvarande fastighet ligger utanför det strandskyddade området så jag tror inte det påverkar.H hempularen skrev:
Enligt vad jag förstår får ingen avverkning ske alls inom det område som är utsatt för nyckelbiotoper. Avverkning här ute kan nog aldrig gå med vinst givet transportkostnadernaH Henrik.S skrev:Såvida du inte har några andra tankar med marken än att just äga den finns det nog inga nackdelar. Beroende på hur mycket mark som blir kvar minus nyckelbiotoper och annat så kanske avverkning t.ex. aldrig går att göra med vinst (om du inte gör det själv och inte räknar din egen tid) Men det kan ju vara trevligt att ha egen ved
[länk]
Jo, nyckelbiotoper är inget formellt skydd. Men ska vara extra försiktig, men det är fortfarande helt okej att avverka.
Om den befintliga fastigheten inte är en lantbruksfastighet kan det vara ett hinder att slå ihop dem. Det är nog bättre att ha två fastigheter i så fall.
Glesbygd i det här sammanhanget är väl i princip Norrlands inland. Det är inte ofta de reglerna sätter käppar i hjulen.
Om den befintliga fastigheten inte är en lantbruksfastighet kan det vara ett hinder att slå ihop dem. Det är nog bättre att ha två fastigheter i så fall.
Glesbygd i det här sammanhanget är väl i princip Norrlands inland. Det är inte ofta de reglerna sätter käppar i hjulen.
Områden som anges som glesbyggd står listade i JordförvärvsförordningenD Daniel 109 skrev:
"Följande kommuner eller delar av kommuner är glesbygd
Stockholms län
I Österåkers kommun Ljusterö församling
I Värmdö kommun Värmdö, Möja, Djurö och Nämdö församlingar
I Haninge kommun Utö, Ornö och Muskö församlingar
I Norrtälje kommun Björkö-Arholma, Väddö, Singö, Vätö, Rådmansö, Blidö och Länna församlingar
I Nynäshamns kommun Torö församling"
Vi köpte jordbruksfastighet förra året och det är tydligen inte det lättaste att bokföra - särskilt just ägarskiftesåret då en del siffror från tidigare års deklarationer ska med på våra... Så vi har fortfarande inte deklarerat klart å lär inte få några pengar till midsommar detta året...
utöver det skulle jag prata med kommunen om området, om det finns några miljöplaner och förändringar kring det i pipelinen och om de/eller vem som är ansvarig för tomten verklgien vet vad och hur den får bebyggas. Gården vi köpte fick t.ex. inte styckas av hur som helst för länsstyrelsen.
Lycka till!
Lycka till!