6 028 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Frågor om köp av jordbruksfastighet
Sida 1 av 2
Jag och grannen har två mindre fritidsfastigheter på en ö i Stockholms skärgård. Jag har nu blivit erbjuden att köpa den omgivande fastigheten på ca 7 hektar till ett rimligt pris. Fastigheten är en del av en större jordbruksfastighet som sträcker sig till grannön men "min" del är dock en mindre del av "min" ö och har trots 250 meter strandlinje ett tämligen lågt värde. Detta då den utgörs av vildskog och är till stora delar ett nyckelbiotopområde. Eventuellt kan en mindre tomt styckas av och bebyggas.
Jag är dock mycket intresserad då vi kan gallra ur skog kring vår tomt och få en utökad buffertzon. Möjlighet att bygga mindre ekonomifastigheter (förråd) på jordbruksfastigheten är också tilltalande.
Nu till mina frågor:

Jag är helt nybörjare på det här så alla pros och cons uppskattas stort!
Jag är dock mycket intresserad då vi kan gallra ur skog kring vår tomt och få en utökad buffertzon. Möjlighet att bygga mindre ekonomifastigheter (förråd) på jordbruksfastigheten är också tilltalande.
Nu till mina frågor:
- Finns det något speciellt att tänka på när man köper en jordbruksfastighet?
- Finns det något att tänka på kring själva ägandet?
- Finns det några fördelar i att i framtiden slå samman fritidsfastigheten med jordbruksfastigheten?
Jag är helt nybörjare på det här så alla pros och cons uppskattas stort!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Alla borde äga lite skog! 
I skärgården är det nog bra att ta reda på vad det finns för begränsningar. Nyckelbiotopklassningen i sig kommer vara ett problem om du vill avverka, även om det inte är ett strikt förbud.
Att äga en jordbruksfastighet gör dig automatiskt till företagare. Det betyder att du blir redovisningsskyldig för moms och kan dra av kostnader i verksamheten mot intäkter (om du nu har något att sälja). Det är dock rätt lätt. Och Skatteverket guidar en väl.