4 045 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Samfälligheter och gemensamt ägande (väg, VA)
Är i färd med att köpa hus av ett välkänt större husföretag där markägaren (ej husföretaget) ordnar med borrad vattenbrunn och infiltrationsbädd för 3st hus som byggs i samma veva. Husföretaget och markägaren har ett sammarbete.
Vattenbrunn inkl. pumphus samt infiltrationsbädd inkl. brunn, skall enligt husföretaget tas över som gemensamhetsanläggningar av oss som bor i husen. Priset för upprättandet av dessa anläggningar redovisas som en kostnadspost; "VA-" i produktionskostnadskalkylen.
Utöver detta kommer markägare på sikt överlåta den väg som går till tomterna idag så denna blir en samfällighet.
Bör vi efterfrågan någon specifik information av husföretaget resp markägaren, gällande gemensamhetsanläggningar/samfälligheten, innan vi skriver under kontrakten?
Vattenbrunn inkl. pumphus samt infiltrationsbädd inkl. brunn, skall enligt husföretaget tas över som gemensamhetsanläggningar av oss som bor i husen. Priset för upprättandet av dessa anläggningar redovisas som en kostnadspost; "VA-" i produktionskostnadskalkylen.
Utöver detta kommer markägare på sikt överlåta den väg som går till tomterna idag så denna blir en samfällighet.
Bör vi efterfrågan någon specifik information av husföretaget resp markägaren, gällande gemensamhetsanläggningar/samfälligheten, innan vi skriver under kontrakten?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det bör ju vara rätt viktigt att servitutsfrågor är klara. Jag tolkar att anläggningen ligger på mark som inte tillhör någon av de 3 husen?. Då behövs någon form av servitut eller liknande rättighet som ger er rätt att ha den gemensamma anläggningen där. Om ledningar behöver gå från din fastighet över annans mark till anläggningen så kan du behöva servitut för det.
Här var en tråd för typ ett år sedan där en sådan anläggning hamnade på en av tomterna, och när sedan de övriga skulle koppla på sig så vägrade ägaren till tomten med anläggningen att gå med på det. Om jag minns problemet rätt.
Här var en tråd för typ ett år sedan där en sådan anläggning hamnade på en av tomterna, och när sedan de övriga skulle koppla på sig så vägrade ägaren till tomten med anläggningen att gå med på det. Om jag minns problemet rätt.
Tack för ditt svar hemmapularen!H hempularen skrev:Det bör ju vara rätt viktigt att servitutsfrågor är klara. Jag tolkar att anläggningen ligger på mark som inte tillhör någon av de 3 husen?. Då behövs någon form av servitut eller liknande rättighet som ger er rätt att ha den gemensamma anläggningen där. Om ledningar behöver gå från din fastighet över annans mark till anläggningen så kan du behöva servitut för det.
Vi har ställt denna fråga till husföretaget och fått veta att det ej finns några servitut på våra tomter. När det gäller vägen så går den på markägarens fastighet. Som vi förstått skall vägen övergå till oss som köper tomt och hus och då bli en samfällighet. Så svaret blir att vägen och marken vägen går på övergår till samfälligheten (rör sig om ca 200m väg).
Vi ska ha möte med mäklaren som säljer tomten i dagarna. Bör vi efterfråga någon speciell info (skriftlig eller muntlig?)
Jag kommer be om ett muntligt förtydligande kring själva vägen och samfälligheten.
När det gäller VA så har vi endast en kostnadspost i prod.kalkylen för detta. Husföretaget har sagt att markägaren upprättar infiltrationsbädd (inkl. tank) samt brunn och att vi sedan tar över dessa inkl. serviceavtal.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag skulle känna mig lite obekväm med upplägget för avloppet.
Om markägaren skall bygga det och i praktiken blir det ni som får betala vad det nu kan sluta på. Och vad händer om inte alla husen säljs?
Jag tror att upplägget är relativt vanligt, och för det mesta går det rätt bra. Men jag skulle känna mig lite utan kontroll över läget.
Om markägaren skall bygga det och i praktiken blir det ni som får betala vad det nu kan sluta på. Och vad händer om inte alla husen säljs?
Jag tror att upplägget är relativt vanligt, och för det mesta går det rätt bra. Men jag skulle känna mig lite utan kontroll över läget.
Jag ringde och pratade med Lantmäteriet och en som arbetade med fastighetsbildning, samfälligheter etc. och han sa att det var vanligt att det gick till såhär. Det vi ska kolla är att det kommer att nedtecknas i lagfarten (eller vad det kallas) för tomten i samband med avstyckningen hur det är sagt med samfälligheter/gemensamhetsanläggningar. Han sa att det är lantmäteriets uppgift att besluta om dessa saker och se till så att det går rätt till.
Ska prata med mäklare och husföretag om vem som "driver" processen mot lantmäteriet. Har fått uppfattningen att husföretaget redan gör detta utifrån dialog med säljaren.
Ska prata med mäklare och husföretag om vem som "driver" processen mot lantmäteriet. Har fått uppfattningen att husföretaget redan gör detta utifrån dialog med säljaren.
En gemensam avloppsanlägging är bara bra att ha. infiltrationsbädden mår bättre och bryter ned bakterierna.
Kolla dock om det behövs någon pump på någons fastighet. Det kan behövas om lutningen är för svag. Man brukar tala om en lutning om 1cm på 1meter.
Vattenbrunnen bör man verkligen kontrollera att den klarar ett vattenuttag för 15 personer (3 hushåll). Och ofta vattnar nån blomrabatter, gräsmatta mm. Kolla både med SLU och deras Brunnsarkiv och se hur mycket vattenbrunnar det finns i närheten. Kolla också med en lokal brunnsborrare. De brukar veta hur vattentillgången brukar vara i området.
Det jag inte vill ha tillsammans med någon annan är dricksvattenbrunnen. Det är upplagt för tjafs om det inte finns tillräckligt med vatten och hur mycket vatten varje fastighet ska ta ut. Och ändå kommer det finnas folk som badar både sig själva och barnen varje dag. Om det skulle behövas något filter så är alltid någon som säger nej. Dricksvatten är det viktigaste livsmedel vi har och passar bäst att ägas separat.
Kolla dock om det behövs någon pump på någons fastighet. Det kan behövas om lutningen är för svag. Man brukar tala om en lutning om 1cm på 1meter.
Vattenbrunnen bör man verkligen kontrollera att den klarar ett vattenuttag för 15 personer (3 hushåll). Och ofta vattnar nån blomrabatter, gräsmatta mm. Kolla både med SLU och deras Brunnsarkiv och se hur mycket vattenbrunnar det finns i närheten. Kolla också med en lokal brunnsborrare. De brukar veta hur vattentillgången brukar vara i området.
Det jag inte vill ha tillsammans med någon annan är dricksvattenbrunnen. Det är upplagt för tjafs om det inte finns tillräckligt med vatten och hur mycket vatten varje fastighet ska ta ut. Och ändå kommer det finnas folk som badar både sig själva och barnen varje dag. Om det skulle behövas något filter så är alltid någon som säger nej. Dricksvatten är det viktigaste livsmedel vi har och passar bäst att ägas separat.
Redigerat:
Tänk på att ett muntligt förtydligande inte är värt något om du inte kan bevisa vad som sades. Jag skulle istället be om ett skriftligt förtydligande om det gäller något du anser är viktigt.G Gunnar_80 skrev:
Lycka till med köpet och hoppas att ni kommer att trivas
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det där med muntligt förtydligande. Det kan tom vara så att det är ogiltigt, även om du kan bevisa vad som sagts.
Principen vid fastighetsaffärer är att endast skriftliga avtal är giltiga. En säljare kan muntligen lova i princip vad som helst, det är per definition inte giltigt. Det är helt ok för en säljare att i efterhand erkänna "jag sade att XX ingick i affären, men det var bara något jag sade för att hans skulle skriva på".
Principen vid fastighetsaffärer är att endast skriftliga avtal är giltiga. En säljare kan muntligen lova i princip vad som helst, det är per definition inte giltigt. Det är helt ok för en säljare att i efterhand erkänna "jag sade att XX ingick i affären, men det var bara något jag sade för att hans skulle skriva på".
Tack för alla svar!
Har nu haft möte med husföretag, mäklare och sedan ringt berörd handläggare på lantmäterimyndigheten. Enligt Lantmäteriet kommer samtliga gemensamhetsanläggningar och samfälligheter att nedtecknas och regleras i samband med avstyckning och upprättande av vår fastighet (tomten vi köper). Vi behöver alltså inte begära in några skriftliga beskrivningar från husföretag, tomtägare/mäklare.
Hemmakatten:
När det gäller avlopp så lutar marken en del ned mot den tänkta placeringen av infiltrationsanläggningen.
Hade gärna valt egen brunn men dessvärre styr vi ej över detta då det var bestämt inom ramen för tomtaffären samt förhandsbesked från kommunen.
OM det blir problem i framtiden så har jag redan nu börjat kolla lite mer på möjligheterna att gå ur samfälligheten och borra en egen brunn.
Har nu haft möte med husföretag, mäklare och sedan ringt berörd handläggare på lantmäterimyndigheten. Enligt Lantmäteriet kommer samtliga gemensamhetsanläggningar och samfälligheter att nedtecknas och regleras i samband med avstyckning och upprättande av vår fastighet (tomten vi köper). Vi behöver alltså inte begära in några skriftliga beskrivningar från husföretag, tomtägare/mäklare.
Hemmakatten:
När det gäller avlopp så lutar marken en del ned mot den tänkta placeringen av infiltrationsanläggningen.
Hade gärna valt egen brunn men dessvärre styr vi ej över detta då det var bestämt inom ramen för tomtaffären samt förhandsbesked från kommunen.
OM det blir problem i framtiden så har jag redan nu börjat kolla lite mer på möjligheterna att gå ur samfälligheten och borra en egen brunn.
Om du redan nu överväger möjligheten till att borra en egen brunn bör du även undersöka möjligheterna att utträda ur den delen av samfälligheten. Det är ju trist att behöva betala för en brunn du inte använder, speciellt om orsaken till att du inte använder den är någon form av tvist med de som du måste "sponsra" vatten för.
Ingen tvist. Har inte ens träffat grannar. En förutsättning för att få köpa tomten är att gå med i gemensamhetsanläggningen (som upprättas av tomtsäljaren).
Vill bara sondera terrängen OM problem uppstår i framtiden. Hängslen och livrem.
Vill bara sondera terrängen OM problem uppstår i framtiden. Hängslen och livrem.
Absolut! Det var bara en tanke i ett hypotetiskt fall där du ser dig tvungen att borra en egen brunn. I och med att du går i de tankarna, för säkerhets skull, bör du också tänka dig in i hur den situationen är om det uppstår en tvist i framtiden. Så att du kan värdera de avtal du går in i nu på ett korrekt vis.
Förhoppningsvis blir det aldrig några problem med vattentillgång eller avlopp och grannsämjan fortsätter vara god under hela er tid som fastighetsägare, vilket det ju faktiskt oftast är, trots allt man läser här.
Förhoppningsvis blir det aldrig några problem med vattentillgång eller avlopp och grannsämjan fortsätter vara god under hela er tid som fastighetsägare, vilket det ju faktiskt oftast är, trots allt man läser här.
Vi har egen borrad vattenbrunn. Där blev det efter ett antal år tvunget att installera ett kalkfilter. Det kunde vi besluta själva och installera.
Frågan är huruvida en vattenförening kommer att vara ense om åtgärder.
Ena sonen bodde i en förening där man tog vattnet från en sjö upp till stora tankar där man klorerade vattnet väldigt mycket. Väldigt otrevligt att dricka. Sonen borrade egen brunn och släpp all klorering och andra kemikalier.
En egen brunn har man kontroll över, både kemikalier och tillgångsmässigt. Som du förstår så förordar häggen egen borras brunn.
Även om du är tvungen att gå med i vattenföreningen, och betala för det, så finns det inget som hindrar att ni borrar egen brunn.
Frågan är huruvida en vattenförening kommer att vara ense om åtgärder.
Ena sonen bodde i en förening där man tog vattnet från en sjö upp till stora tankar där man klorerade vattnet väldigt mycket. Väldigt otrevligt att dricka. Sonen borrade egen brunn och släpp all klorering och andra kemikalier.
En egen brunn har man kontroll över, både kemikalier och tillgångsmässigt. Som du förstår så förordar häggen egen borras brunn.
Även om du är tvungen att gå med i vattenföreningen, och betala för det, så finns det inget som hindrar att ni borrar egen brunn.
Medlemmarna i en samfällighet som du beskriver består av fastigheterna. Som köpar är man då automatiskt betalningsskyldig. Man brukar ha en medlemsavgift för drift och underhåll som regleras i stadgarna. Så det brukar inte vara så mycket tjafs om filter och vattenuttag, men det finns ju undantag.G Gunnar_80 skrev:
Klicka här för att svara