hej

Har fått ärva ett asbesthus som stått obebott under minst 10 år. Huset är i dåligt skick och ingenting att renovera. Finns det något regelverk kring ödehus som förfaller? Kan jag bli ersättningsyldig/bötfälld om huset rasar så asbetsfasaden går sönder. Huset ligger i en liten by på landet. Vilket lag gäller här?

Kommunen kan väl ålägga ägaren att hålla ordning på fastighet och tomt.
Görs inte det kan vite utgå.
Dock läser man ofta hur denna process kan dra ut i många år.

Är där inga direkta hälsorisker eller sanitära olägenheter med fastigheten är det nog lugnt.

Antar att det är eternitplattor du avser med asbest. Om du inte bearbetar dessa plattor är där inga hälsorisker med dom.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Hej
Tack för svar. Ja det är eternitplattor. Jag vet att det är ok så länge huset står och det inte går sönder eller hanteras. Tänkte mest om det fanns någon lag stiftning kring eternithus som rasar ihop eller om det faller in under allmänna regler.

Det finns lagar, eller kanske rättare sagt föreskrifter som reglerar hantering av asbest vid exempel rivningsarbete.
Någon speciell lagstiftning omkring eternitplattor på gamla hus finns mig veterligen icke.

Om nu huset är så sunkigt som du säger så är det kanske bra att ha en plan för åtgärd/rivning av fastigheten.

harry73
Största risken borde vara att någon sätter eld i huset.
Vid brand sprängs eternitplattorna i små biter och det frigörs en del asbestfibrer som sprids med den heta luften över ett stort område.

Fördelen med eternitplattor är att de inte behöver underhåll och att de skyddar stommen bra. Ser du till att taket är tät kan huset stå kvar länge. Det kan vara viktigt om du vill bygga ett nytt hus där någon gång eller vill sälja fastigheten som tomt. Huset gör då att det blir enklare att få bygglov för ett nytt hus.

Vill du inte göra något alls med fastigheten, är det bäst att plocka undan eterniten (och glaset och kopparrör/ledningar) medan huset fortfarande står. Det blir mycket enklare att städa upp och billigare att bli av med skiten.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Som sagt, om huset skulle rasa, så är enda effekten att det blir struligare att sanera, än om man plockar ned plattorna under ordnade former.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.