Vi har upptäckt att vårt nybyggda hus är felplacerat. Med ca 3m. Det som verkar ha blivit fel är att måtten på höger och vänster sida blandats ihop och bytt plats.
Måtten på nybyggnadskartan är rätt, vilket även är kartan som är underlag till bygglovet.

För vår del innebär detta att vi tappar yta på solsidan av huset, och får istället flera extra kvadratmeter där vi inte kommer nytta dom.

Vad kan vara lämplig kompensation för detta fel?
 
Fråga en mäklare om värdering på hur det blev gentemot hur det skulle bli. Den skillnaden blir ett bra startbud.
Men för att svara mer så behövs mer info:
Vad säger kommunen om felet?
Vad har ni haft för kontrakt mot säljaren/entreprenören.
Kan vi få se ritning?
 
Vem har gjort misstaget?
 
Byggherren måste väl ändå vara ansvarig för att hålla koll på att det blivit rätt?
 
T Polos skrev:
Vem har gjort misstaget?
Håller på att utreda det. Men gissar att det är de som utfört markentrepenaden.
 
Var ni byggherren? I så fall, vilken typ av entreprenad hade ni?
Eller har ni köpt nyproduktion av annan byggherre?
 
Bart Bart skrev:
Var ni byggherren? I så fall, vilken typ av entreprenad hade ni?
Eller har ni köpt nyproduktion av annan byggherre?
Hej,
Vi har köpt nyckelfärdigt, så säljaren är den som ordnat med de företag som utför de olika delarna i bygget. Grund, bygg, VVS, el, målning. I tomtpriset ingick även alla anslutningsavgifter, så även all kontakt med de leverantörerna har säljaren ordnat.

Men i bygglovet så är det ju vi som står som byggherre.

Men jag känner inte att detta fel/miss ligger på oss...
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Byggherren måste väl ändå vara ansvarig för att hålla koll på att det blivit rätt?
Frågan är kanske vem som räknas som byggherre i denna fråga?
Vi står ju som byggherre i bygglov mm. Men det är våran hussäljare som varit byggansvarig och ordnat med samtliga entrepenörer. (Grund, bygg, el, VVS...). Och detta fel/miss är gjord av de som gjorde grunden.
 
Om ni har haft en delad entreprenad. D v s att ni haft ett separat avtal med varje entreprenör. Då är det juridiska ansvaret ert i rollen som byggherre. Ni är ansvariga för korrekt utsättning. Markentreprenören har ofta det inskrivet i avtalet att de förutsätter korrekt utsättning.

Har ni köpt en totalentreprenad har totalentreprenören projekterings och funktionsansvar. Ert ansvar sträcker sig till att entreprenören har rätt uppgifter. D v s ni behöver inte ta ansvar för annat än tillstånd och korrekta ritningar.

Så, om utsättningen är korrekt gjord ligger ansvaret på markentreprenören. De har inte jobbat efter utsättningen. Är utsättningen fel, ligger det på er som byggherre. Ni skulle ha varit med och kontrollerat att det blev rätt.
 
Bart Bart skrev:
Om ni har haft en delad entreprenad. D v s att ni haft ett separat avtal med varje entreprenör. Då är det juridiska ansvaret ert i rollen som byggherre. Ni är ansvariga för korrekt utsättning. Markentreprenören har ofta det inskrivet i avtalet att de förutsätter korrekt utsättning.

Har ni köpt en totalentreprenad har totalentreprenören projekterings och funktionsansvar. Ert ansvar sträcker sig till att entreprenören har rätt uppgifter. D v s ni behöver inte ta ansvar för annat än tillstånd och korrekta ritningar.

Så, om utsättningen är korrekt gjord ligger ansvaret på markentreprenören. De har inte jobbat efter utsättningen. Är utsättningen fel, ligger det på er som byggherre. Ni skulle ha varit med och kontrollerat att det blev rätt.
Tack för svar!! :)

Om du med utsättning menar typ nybyggnadskartan(?) så är den rätt gjort. Alla tillstånd och ritningar finns och stämmer. Men det verkliga utfallet är fel.

Men vad kan vara lämpligt att begära som ersättning??

Exempelvis tänkt placering av en framtida gäststuga kommer nu inte gå pga att det blir för nära grannen. Vi får även en stor yta av tomten som vi kommer ha svårt att utnyttja.
I området vi bygger har vi en av de minsta tomterna, så 3 meter låter kanske lite men det påverkar en hel del.
 
Utsättning görs på plats genom att fysiskt markera var huset ska stå. Görs av kommunen eller annan behörig person,
 
V vanpire skrev:
Utsättning görs på plats genom att fysiskt markera var huset ska stå. Görs av kommunen eller annan behörig person,
Okej.. då ska jag undersöka vem som gjort det! Tack.
 
V vanpire skrev:
Utsättning görs på plats genom att fysiskt markera var huset ska stå. Görs av kommunen eller annan behörig person,
Utsättningen var gjord av de som grävde och gjorde plattan.
 
K Kin86 skrev:
Utsättningen var gjord av de som grävde och gjorde plattan.
Då har de problem.
I er kontrollplan borde det stå att lägeskontroll utförs när grunden är klar. Vad säger er Kontrollansvarige?
Har ni pratat med kommunen?
Kommer huset mindre än 4,5m från tomtgräns nu och vad säger isåfall grannen?
Finns det detaljplan för området?
 
Det känns ju som att något inte stämmer med kontrollplanen. Där brukar ställas krav på att läget skall kontrolleras (och då av myndighet, eller ackrediterad mätfirma), innan plattan gjuts.

Din KA borde ha kontrollerat att kontrollen utförts enligt kontrollplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.